روز گذشته بار دیگر صحبت از تحویل پارک پردیسان به شهرداری تهران از سوی نمایندگان شورای تهران به میان آمد. این در حالی است که در سال‌های گذشته نیز این موضوع بارها عنوان و با مخالفت سازمان محیط زیست مواجه شده بود.

شهرداری به‌دنبال ریه تهران

سلامت نیوز: روز گذشته بار دیگر صحبت از تحویل پارک پردیسان به شهرداری تهران از سوی نمایندگان شورای تهران به میان آمد. این در حالی است که در سال‌های گذشته نیز این موضوع بارها عنوان و با مخالفت سازمان محیط زیست مواجه شده بود.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه آرمان در ادامه نوشت: معصومه ابتکار در پاسخ به این پیشنهاد با جدیت عنوان کرده بود که این پارک متعلق به مردم تهران و سازمان محیط زیست است و به هیچ عنوان به شهرداری واگذار نخواهد شد. علاوه بر این شهرداری تهران نیز سابقه خوبی در حفظ و حراست از بوستان‌ها و پارک‌ها ندارد. بارها پارک‌های مختلفی را در تهران به صورت غیر قانونی تغییر کاربری داده‌اند. چه تضمینی وجود دارد پس از تحویل پارک پردیسان به شهرداری تهران پارکی که از آن به‌عنوان ریه تهران نام می‌برند با مشکل و خطر جدی مواجه نشود؟
 
روز گذشته درحالی دوباره از واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران سخن به میان آمد که معصومه ابتکار پیش از این اعلام کرده بود که چنین واگذاری‌ای هرگز صورت نمی‌گیرد. رحمت‌ا... حافظی صبح دیروز در تذکر پیش از دستور خود در جلسه علنی شورای شهر تهران که در بوستان یاس برگزار شد، با بیان اینکه تعداد روزهای پاک امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل دو روز افزایش یافته است، گفت: سیزدهم فروردین روز جهانی بهداشت است که قطعا آماده‌سازی این پارک جنگلی نیز در راستای ارتقای سلامت جسمی و روحی شهروندان بوده است. او در سخنانی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: پیشنهاد می‌شود به‌عنوان شکرانه توافق هسته‌ای و یا شیرینی هسته‌ای و به‌منظور اولین گام در مسیر همدلی با ملت، روحانی مشابه دستور مقام معظم رهبری، شیرینی به مردم تهران بدهد و در مورد تحویل پارک پردیسان به شهرداری صراحتا دستوری ارائه دهد. همچنین رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران خواستار تسری پیام مقام معظم رهبری به سایر فضاهای سبز شهر تهران و رهاسازی پارک پردیسان و نوار شمالی شهر تهران شد.

اقبال شاکری نیز صبح دیروز با اشاره به اقدام جهادی شهرداری درخصوص راه‌اندازی بوستان جنگلی یاس گفت: باید پیام رهبری را به عنوان یک نشانه در نظر گرفت و به سایر مناطق نیز که باید آزادسازی در آن صورت گیرد، تسری دهیم. او با اشاره به رهاسازی پارک پردیسان، ابراز کرد: باید مابقی نوار فضای سبز شمالی شهر تهران نیز در اختیار شهرداری قرار گیرد و پادگان‌ها و مشاغل مزاحم نیز با همدلی و همزبانی از تهران منتقل شود و امیدواریم با حضور مدیریت شهری، اقدامی در زمینه شهرسازی صورت گیرد و شاهد بهبود در این زمینه باشیم. پس از او؛ سروری رئیس کمیسیون نظارت شورا نیز با بیان اینکه مدیریت جهادی توسط شهرداری به خوبی صورت گرفت، گفت: مطمئن هستم اگر قالیباف بعد از سخنان رهبری پشتکار به خرج نمی‌داد و طرح ایجاد این بوستان و رهاسازی آن به پشت درهای بسته و جلسات منتقل می‌شد، قطعا رسیدن به این نقطه سال‌ها زمان می‌برد.

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه می‌توان این مدل موفق را برای کل کشور در نظر گرفت، ادامه داد: متاسفانه این اقدام بزرگ به خوبی منعکس نشده و پیشنهاد می‌شود شهرداری از محل سه درصدی که برای تبلیغات دارد، برای پوشش این کار بزرگ صرف کند. رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه ایجاد این پارک در مدت کوتاه نشان داد که می‌توان سیستم کار و مدیریت در شهر تهران را منطبق با اقدام جهادی طراحی کرد، گفت: پیشنهاد می‌شود در سیستم برنامه‌ریزی شهرداری، سیستم فعالیت فوری ایجاد شود تا پروژه‌های زیادی مانند این اقدام به سامان برسد. همچنین احمد حکیمی‌پور، رئیس کمیته میراث‌فرهنگی شورای شهر تهران نیز ضمن تشکر از مدیریت شهری برای ایجاد این بوستان در کمتر از 30 روز گفت: می‌توان کارهای بزرگتر از این را با اتکا به سیستم مدیریت جهادی در تهران انجام داد. رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه ما باید کاری کنیم که مافیای قدرت و ثروت در تهران احساس ناامنی نکنند، تصریح کرد: به سهم خود از قالیباف و معاونانش برای ایجاد این بوستان تشکر کرده و امیدوارم در سایر عرصه‌ها نیز بتوانیم با همدلی و بسیجی‌وار عمل کنیم.

 باید جلوی اشتباهات گرفته شود
یک عضو شورای شهر در این‌باره به «آرمان» می‌گوید: باید یک دلیل منطقی و اقناع کننده وجود داشته باشد که بگوییم پارک پردیسان از سایر پارک‌های شهر جداست و به همین دلیل نباید به شهرداری واگذار شود. مگر می‌شود جایی میان شهر حفاظت شده باشد و بگوییم نمی توان آن را تحویل شهرداری داد؟ اگر تمامی پارک‌‌ها متعلق به شهرداری است این پارک هم از مابقی پارک‌ها مستثنی نیست که بخواهد زیر نظر سازمان محیط زیست باشد.
علی صابری در پاسخ به این که شهرداری سبقه خوبی در حفظ و حراست فضای سبز ندارد و همین تهدیدی بزرگ برای پارک پردیسان محسوب می‌شود، می‌گوید: شما فرض بگیرید من اشتباهاتی انجام داده ام که موجب از بین رفتن فضای سبز شده و در شهرداری هم سمتی دارم حالا این دلیل می‌شود که فضای سبز که باید زیر نظر شهرداری اداره شود را به آن ندهیم به خاطر یک فرد یا چند فرد! باید با افراد خاطی برخورد جدی و قضایی صورت بگیرد نه این که به خاطر آنها کلا همه چیز را زیر سوال برد. یکی از مشکلات ما همین است که همیشه می‌خواهیم به جای نگاه کلی روی یک شخص تمرکز کنیم. درحالی که همین قطع درختان امکان ندارد کار یک نفر باشد و همین طور تقصیر یک نفر، مطمئن باشید مجموعه‌ای از عوامل دخیل هستند. او ادامه می‌دهد: برای عملکرد غلط یک نفر یا حتی یک گروه نباید یک پارک را مستثنی کرد. اگر واقعا این امکان وجود دارد که پارک پردیسان با واگذاری به شهرداری مورد تهدید قرار بگیرد این اتفاق برای پارک‌های دیگر نیز می‌افتد و باید جلوی آن را طور دیگری گرفت نه این که یک پارک را مستثنی کرد. به این استدلال، استدلال خطابی می‌گویند درحالی که باید از جوانب مختلف یک موضوع را بررسی کرد و مشکل را حل کرد.


 واگذاری به شرط توسعه
یک کارشناس محیط زیست در این باره به آرمان می‌گوید: پارک پردیسان از نظر حقوقی متعلق به سازمان محیط زیست است و کسی نمی‌تواند این پارک را به شهرداری واگذار کند مگر آن که خود سازمان بخواهد اما به نظر من می‌توان این پارک را همین‌طور که در مالکیت سازمان محیط زیست است دست شهرداری سپرد چراکه سازمان، بودجه بسیاری دراختیار ندارد اما شهرداری برای گسترش فضای سبز دستش باز است. اگر این پارک در مالکیت سازمان بماند اما به شهرداری اجازه داده شود تا این فضا که بسیار هم گسترده است برای عموم مردم قابل استفاده قرار گیرد؛ شهرداری می‌تواند نقشه‌ای طراحی کند و آن به تائید سازمان محیط زیست برسد. به این ترتیب هم سازمان روی طرح نظارت دارد و هم شهرداری می‌تواند منطقه سبز را در آن ناحیه گسترش دهد. محمدرضا فاطمی با اشاره به این که پیش از انقلاب آن محدوده برای نگهداری انواع و اقسام زیست بوم‌ها طراحی شده بود، می‌گوید: آن طرح مدت‌هاست متوقف شده است و حالا زمین بسیار وسیعی وجود دارد که درصورت گسترش فضای سبز و زیباسازی می‌تواند به یک منطقه گردشگری در تهران تبدیل شود. همچنین سازمان می‌تواند در آن اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی درباره محیط زیست کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha