مشاور فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: سازمان‌های جهانی اعلام می‌کنند دولتی می‌تواند موفقیت بلندمدت داشته باشد که روی پیشگیری بیشتر کار کند، این یک تجربه جهانی است و وزارت بهداشت نیز باید به آن توجه کند.

سلامت نیوز: مشاور فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: سازمان‌های جهانی اعلام می‌کنند دولتی می‌تواند موفقیت بلندمدت داشته باشد که روی پیشگیری بیشتر کار کند، این یک تجربه جهانی است و وزارت بهداشت نیز باید به آن توجه کند.

فاطمه رخشانی در گفت‌وگو با فارس گفت: متأسفانه شاخص‌های پژوهشی خود را بر روی مسائلی گذاشته‌ایم که شاید خدمت‌رسانی به مردم نباشد، در این زمینه فقط به رتبه‌ها و چاپ مقالات نگاه می‌کنیم، در حالی که به اثری که خدمت به مردم بوده و در بهبود شاخص‌های سلامت مؤثر است توجهی نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: فرهنگستان علوم پزشکی یکی از وظایفش فرهنگسازی است و باید افرادی که برای خدمت به مردم فعالیت می‌کنند دیده شوند. حتی بهورزی که در کشور به سلامت مردم کمک کرده را می‌توانیم به عنوان الگوی کاری معرفی کنیم.

رخشانی در مورد سرعت کند رشد شاخص‌های بهداشتی گفت: مطالعات مختلفی نشان می‌دهد زمانی که یک شاخص خاص مانند ترویج تغذیه با شیر مادر را دنبال می‌کنیم و نظارت و تشویق را برایش پیگیری می‌کنیم، آن شاخص بهبود می‌یابد و در مقابل، زمانی که شاخص‌ها را رها می‌کنیم، افت شاخص‌های بهداشتی را می‌بینیم.

مشاور سابق بهداشتی وزارت بهداشت افزود: نمی‌گوییم درمان نیاز نیست، بلکه خواسته مردم از این جنس است، اما بهداشت اینگونه نیست و دولت باید به زور هم که شده آن را ارائه دهد.

وی تصریح کرد: باید سلامت فیزیکی، جسمی و اجتماعی را لحاظ کنیم و این را فراموش نکنیم هر وقت که در زمینه شاخص‌های بهداشتی غفلت کنیم شاید امروز تغییراتش را نبینیم، اما در آینده بر سلامت و درمان اثر می‌گذارد.

مشاور فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: هر چه پیشگیری را فراموش کنیم، تعداد بیمارانی که باید درمان شوند بیشتر می‌شوند و بار بیماری و درمان هم افزایش می‌یابد.

رخشانی گفت: سازمان‌های جهانی اعلام می‌کنند دولتی می‌تواند موفقیت بلندمدت داشته باشد که روی پیشگیری بیشتر کار کند، این یک تجربه جهانی است و وزارت بهداشت نیز باید در کنار رفع مشکلات درمانی به بحث پیشگیری و بهداشت هم توجه لازم را داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha