دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 143421

پخش مجموعه طنز «درحاشیه» از رسانه ملی، با واکنش های تند جامعه پزشکی همراه شده است. این در حالی است که پزشکان نیز معتقدند تخلف در همه صنوف وجود دارد.

سلامت نیوز:پخش مجموعه طنز «درحاشیه» از رسانه ملی، با واکنش های تند جامعه پزشکی همراه شده است. این در حالی است که پزشکان نیز معتقدند تخلف در همه صنوف وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، اواخر اسفند سال گذشته بود که به دنبال تبلیغات رسانه ملی برای پخش سریال طنز «درحاشیه» در ایام نوروز، وزیر بهداشت با ارسال نامه ای به رئیس سازمان صدا و سیما، خواستار توجه به دغدغه های جامعه پزشکی نسبت به حاشیه های این سریال شد.

در نامه دکتر سیدحسن هاشمی خطاب به محمد سرافراز، عنوان شده بود که (مهم‌ترین سرمایه مشترک جامعه پزشکی و مردم «اعتماد» فیمابین است. این اعتماد در عین این‌که مورد نیاز شاغلین حرفه پزشکی است،‌ یکی از ضروری‌ترین نیازهای مردم برای دریافت خدمات سلامت نیز به شمار می‌رود. به این مفهوم که بیمار بیش از هر چیز نیاز دارد که به فردی به عنوان پزشک، مؤسسه‌ای مانند بیمارستان و یا گروهی به عنوان جامعه پزشکی اعتماد کند تا با خیال راحت به توصیه‌های بهداشتی و درمانی عمل نماید و از مراجعات مکرر به پزشکان متعدد بپرهیزد. به علاوه واضح است که ایجاد چنین اعتمادی تأثیر مثبتی در کاهش بار کاری نظام سلامت کشور در برخواهد داشت. بنابراین تقویت اعتماد مذکور، می‌بایست محور هر برنامه مرتبط با حوزه سلامت به ویژه برنامه‌های پرمخاطب و به خصوص برنامه‌های رسانه ملی باشد.)

به دنبال این نامه، علی اصغر پورمحمدی معاون سیما در پاسخ وزیر بهداشت، گفت: (در مجموعه «در حاشیه»، مسایل جدی صنفی پزشکان، پیراپزشکان و پرستاران محترم مورد توجه بوده و از هرگونه تحقیر و طعن بر اساس وظایف ذاتی رسانه پرهیز شده است.)

در بخش دیگری از نامه معاون سیما، آمده بود: (همان طور که در ایام نوروز مشاهده خواهید کرد، این سریال کوشش خواهد کرد همراه با جامعه پزشکی، لحظات پرنشاطی را برای مردم عزیز کشورمان فراهم سازد و مصداق این موضوع باشد که بدون آنکه به هم بخندیم، با هم بخندیم.)

آنچه از نامه معاون سیما می شد برداشت کرد این بود که سریال مهران مدیری در ایام نوروز پخش خواهد شد و البته این چنین شد. اما، این پایان ماجرا نبود و سازمان نظام پزشکی نسبت به پخش این سریال واکنش نشان داد. بطوریکه دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در نامه ای به محمد سرافراز رئیس رسانه ملی، نسبت به پخش این سریال انتقاد کرد.

در بخشی از نامه دکتر زالی که ۱۳ فروردین نوشته شده بود، آمده است: (اعتماد مردم به پزشکان علاوه بر آنکه نیازی طرفینی است تاثیر واضحی بر کاهش بار کاری نظام سلامت و بار مالی دولت دارد و می بایست محور برنامه های پرمخاطب رسانه ملی قرار گیرد. قبلا نیز گفته ام که تصویر کلی حاصل از برنامه های صدا وسیما متاسفانه نمایی غیرقابل اعتماد، ناامیدکننده و آکنده با انواع ناهنجاری ها و فسادها را در ذهن مخاطب از نظام سلامت به یادگار می گذارد و این درحالی است که بدون شک جامعه پزشکی ایران یکی از موفق ترین و سالم ترین نظام های سلامت در منطقه و حتی جهان است.

بزرگنمایی و استفاده از اشارات شیرین اگر به درستی استفاده شود موجبات بهجت درونی و نشاط را ایجاد می کند، اما نه ساخت سریال به ظاهر طنزی که در آن پزشکان به نحوی به سخره گرفته می شوند که تصویری غیرمنصفانه و همراه با لودگی از آن ها نمایش داده می شود که نه فایده ای در اصلاح امور دارد و نه سبب ساز شادی است.

مطلعید در نامه پیشین که در اول دی ماه گذشته به معاونت محترم سیما نوشته شد یه طور مبسوط و مستدل به نگرانی از ساخت چنین سریالی پرداخته و عواقب واکنش های اجتماعی پیش بینی شد. در همان زمان در جلسه ای که با روسای انجمن های علمی تخصصی کشور برگزار شد، نظرات مستفاد از آن جلسه با حضور رییس محترم شورای سیاستگذاری سلامت سازمان صدا و سیما بررسی واحتمالا منجر به تغییراتی در نام و سناریوی سریال که بن مایه اصلی آن به سخره گرفتن جامعه پزشکی بود شد. اما گویا همه آن نظرات دلسوزانه مد نظر قرار نگرفته است.)

به رغم نامه نگاری هایی که بین دست اندرکاران حوزه سلامت و رسانه ملی صورت گرفته است، مجموعه طنز مهران مدیری همچنان روی آنتن پخش شبکه سه سیما قرار دارد. همین اصرار رسانه ملی به پخش سریال «درحاشیه»، موجب شده تا جامعه پزشکی نسبت به پخش آن واکنش نشان دهد.

دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در همین ارتباط به خبرنگار مهر، گفت: تخلف در هر رشته و صنفی غیرقابل انکار است. اما، اعتراض ما به تمسخر پزشکان در این سریال است.

وی با طرح این سئوال که آیا جامعه هنری تخلف نمی کند، افزود: سئوال من این است که چند درصد از ۱۴۰ هزار پزشک این کشور تخلف می کنند؟ آیا تخلفات فقط شامل جامعه پزشکی است؟

خسرونیا با عنوان این مطلب که جامعه پزشکی مدافع ندارد که از حقوقش در جامعه دفاع کند، گفت: جامعه پزشکی قابل انتقاد است، اما این انتقاد نباید همراه با تمسخر باشد.
دکتر داریوش طاهرخانی عضو شورای عالی نظام پزشکی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهارداشت: یکی از تکالیف همه دولت ها، ایجاد نشاط و شادابی در جامعه خودشان است و این حق مسلم مردم در همه جوامع است که از نشاط و شادابی برخوردار باشند.

وی ادامه داد: بر همین اساس، سیاستگذران و برنامه ریزان در هر جامعه ای بایستی در مسیر کاملا قانونی و مشروع، زمینه های نشاط را فراهم کنند اما نکته مهم این است که بایستی دقت داشت که نباید از هر وسیله ای به صورت نامشروع برای رسیدن به این هدف استفاده کرد.

به گفته طاهرخانی، در جوامع مختلف بسته به نوع حکومت و دینی که دارند، برخی مشاغل از تقدس خاصی برخوردارند. در کشور ما نیز، در کنار روحانیون، معلمان، پزشکان و قضات، از این قداست برخوردارند. بنابراین، نباید در جامعه تعرض و هتک حرمت به مشاغلی که از قداست برخوردارند، صورت بگیرد.

وی افزود: به عنوان یک شهروند نه پزشک، از سیاستگذاران و مسئولین این انتظار را دارم که اولا زمینه نشاط و پویایی را برای مردم، بیشتر فراهم کنند. اما نباید از هر وسیله ای برای ایجاد این نشاط و شادابی استفاده کرد تا از هدف مان دور نشویم.

احمد آریایی‌نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در واکنش به اعتراض جامعه پزشکی به پخش مجموعه طنز مهران مدیری، معتقد است که مجموعه «در حاشیه» آسیبی به شخصیت پزشکان نمی زند بلکه باعث می‌شود جایگاه آنها نزد مردم بالا برود.

به گفته وی، در این سریال بازیگران نقش افرادی را بازی می‌کنند که در جامعه پزشکی نیز ممکن است تقلب کنند.

آریایی نژاد بر این عقیده است که طنز زبانی برای گفتن واقعیت‌های تلخ است، البته این را قبول دارم که می‌توانست در برخی موارد به این شدت مطرح نشود.

دکتر عباس زاع نژاد مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: نامه وزیر بهداشت به رئیس رسانه ملی به منظور جلوگیری از پخش این سریال نبود، بلکه توجه به دغدغه های جامعه پزشکی و نظام سلامت بود.

وی با بیان این مطلب که انتظار می رفت اصلاحاتی بر روی این مجموعه طنز انجام شود، افزود: متاسفانه این اصلاحات خیلی ملموس نبود.

زارع نژاد با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت نظری در مورد پخش نشدن این سریال ندارد، گفت: به نظر می رسد که جامعه انتظار کار فاخری را داشت. در حالی که پخش این قبیل مجموعه های طنز کمکی به ارتقای فرهنگ عامه جامعه نمی کند. حالا چه این سوژه پزشکی باشد یا نباشد.

مشاوز وزیر بهداشت به همکاران جامعه پزشکی توصیه کرد که ظرفیت و تحمل پذیری خودشان در خصوص تولیدات فرهنگی با موضوعات طنز را بالا ببرند و این قبیل کارها را خیلی جدی نگیرند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، فراخوان تجمع را کار درست و منطقی ندانست و گفت: جامعه پزشکی می بایست با این قبیل کارها بزرگوارانه برخورد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستاراتاق عمل خصوصی ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    1 0
    اینه چون نقش تو بنمود راست خود شکن ایینه شکستن خطاست اقایان پزشک بهتراست به بررسی واصلاح رفتارهای خود بپردازند وقتی ازاتاق عمل به حسابداری زنگ میزنید واگرچند ملیون به حسابتون ریخته نشده بیمارراتحویل نمی گیرید یادتون هست؟