رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی خبرداد و افزود: برای مداخله، برنامه ریزی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید از وضعیت حقیقی آنها در جامعه آگاه شویم، که راه حل رسیدن به این آگاهی‌ها راه اندازی "سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی" است.

سلامت نیوزرئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی خبرداد و افزود: برای مداخله، برنامه ریزی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید از وضعیت حقیقی آنها در جامعه آگاه شویم، که راه حل رسیدن به این آگاهی‌ها راه اندازی "سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی" است.

مجید رضازاده در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با مشکلات اصلی رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی درکشور گفت: در حال حاضر اطلاعات دقیق و مستندی از برخی آسیبهای اجتماعی در دست نداریم.

وی افزود: برای مثال در حال حاضر اطلاعات به روز و مستندی از وضعیت اعتیاد کشور وجود ندارد، هرچند آمارهای رسمی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر منتشر می‌شود اما اکثر آنها برای سالیان قبل بوده و به روز نیستند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: آمارهایی از این دست که هرازگاهی در رسانه‌ها منتشر می‌شوند برای برنامه ریزی‌های دقیق و اصولی به منظور مداخله، برنامه ریزی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، مناسب نیستند.

رضازاده ضمن بیان اینکه درحال حاضر به منظور دستیابی به اطلاعات دقیق و مستند طرح‌هایی از قبیل شیوع شناسی اعتیاد در سازمان بهزیستی کشور در حال پیگیری است، تاکید کرد: یکی دیگر از نیاز های اساسی در خصوص رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی مسئله پیش بینی و پیشگیری از آسیب است.

وی تصریح کرد: در واقع نباید منتظر آن باشیم که آسیب ایجاد و سپس به فکر ارائه راه حل برای آن باشیم، بلکه باید برای پیشگیری از هر آسیب تمامی عوامل خطر و محافظ آن را شناسایی و رصد کرد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از اجرای 2 فاز سامانه رصد آسیبهای اجتماعی خبر داد و افزود: در حال حاضر دو فاز از طرح ایجاد سامانه رصد آسیبهای اجتماعی برای 5پنج آسیب اساسی اجرا شده است.

وی در خصوص پنج آسیب اساسی که عوامل خطر و محافظ آنها در سامانه رصد اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: این آسیب‌ها شامل کودکان کار و خیابان، خشونت، فحشا، روابط برون ازدواجی و اعتیاد هستند.

رضازاده در خصوص راه‌های دستیابی به اطلاعات مستندهرآسیب اظهار کرد: این اطلاعات براساس مدل‌های پژوهشی گوناگون کسب و آنالیز می‌شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: برای مثال اطلاعات مربوط به یک آسیب خاص مانند طلاق، ممکن است از طریق اطلاعات مرکز آمار حاصل شود در حالیکه برای دستیابی به اطلاعات برخی آسیب‌های دیگرمانند اعتیاد نیاز به اجرای طرح‌های شیوع شناسی است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در پایان گفت: با استفاده از اطلاعات مستند هر آسیب و آنالیز آنها می‌توان نمودار صحیحی از وضعیت هریک از آسیبها در کشور بدست آورده و برای مداخله، برنامه ریزی و پیشگیری صحیح آنها و همچنین پیش‌بینی وضعیت هر آسیب در آینده، برنامه‌ریزی کرده و راه‌حل‌های اصولی ارائه داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha