ریس مركز روماتیسم ایران از یافته‌های یك پژوهش انجام شده از سوی محققان این مركز خبر داد كه حاكی از آثار درمانی داروی «آنژی پارس» در بیماران مبتلا به «اسكلرودرمی» خبر داد.

دكتر فرهاد غریب دوست، فوق تخصص روماتولوژی با اشاره به ابتلای شش تا 10 هزار نفر از جمعیت كشور به بیماری «اسكلرودرمی» (نوعی بیماری روماتیسمی) كه فراوانی آن در زنان چهار برابر مردان است، اظهار كرد: یافته‌های پژوهشگران مركز روماتیسم ایران نشان‌ داده داروی «آنژی پارس» كه اخیرا از سوی محققان كشورمان به تولید رسیده و به نحوی موثر در درمان زخم پای دیابتی به كار رفته است در درمان بیماری «اسكلرودرمی» نیز موثر است كه نتایج جالب این تحقیق امید تازه‌ای برای درمان مبتلایان به این بیماری صعب العلاج به شمار می‌رود.

وی با بیان این كه براساس این بررسی، اثربخشی «آنژی پارس» در ترمیم ضایعات عروقی به مراتب بیش از درمان زخم پای دیابتی است، خاطرنشان كرد: این یافته حاصل دو سال فعالیت پژوهشی است كه از سوی مركز روماتیسم ایران و با همكاری دفتر همكاری‌های فن‌آوری ریاست جمهوری در قالب «پروتكل آثار داروی آنژی پارس روی بیماران اسكلرودرمی» تدوین و اجرا شده است.

استاد روماتولوژی مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح كرد: بیماری «اسكلرودرمی» نوعی بیماری روماتیسمی است كه پوست بیماران در این حالت ضخیم، خشن و سفت شده و در بدن آنان ایجاد زخم می‌شود. این بیماری، دست و پا، ریه، كلیه و دستگاه گوارش را گرفتار و فرد را ناتوان می‌كند.

وی با اشاره به اینكه زخم‌ها گاهی چنان پیشرفت می‌كنند كه باعث قطعی انگشتان فرد می‌شود، خاطرنشان كرد: حركت انگشتان دست در این بیماری محدود شده و فرد قادر به باز كردن كامل دهان خود نیست، درمان قطعی اسكلرودرمی تا به امروز نامشخص بوده و جزو بیمار‌ی‌های صعب العلاج و لاعلاج شناخته می‌شده است.

غریب دوست با بیان این كه هنوز علت قطعی ابتلا به اسكلرودرمی روشن نشده است، مسایل ایمنی، ژنتیك، برخی عوامل میكروبی و ... را از علل موثر در ایجاد این بیماری خواند و تصریح كرد: ابتلا به این بیماری در سنین زیر پنج سال و بالای 70 سال نادر است و شیوع آن در سنین 35 تا 50 سالگی مشاهده می‌شود.

به گزارش ایسنا، رییس مركز روماتیسم ایران، آثار مثبت داروی آنژی پارس را كه قرار است با فرمولاسیون جدید برای بیماران دچار اسكلرودرمی تولید شود، بسیار جالب توجه خواند و تصریح كرد: استفاده از این دارو در مواردی سبب ترمیم زخم و رشد بافت از دست رفته شده است. همچنین باعث نرمی پوست و تغییر رنگ آن به حالت شفاف شده، طبیعی شدن پوست محل زخم‌ها و به طور كلی بهبود كیفیت زندگی مبتلایان را به دنبال داشته است.

این فوق تخصص روماتولوژی اظهار داشت: نتایج درمانی در مراحل ابتدایی بیماری بیشتر رضایتبخش است هرچند نتایج در مورد افرادی كه حتی 20 سال سابقه ابتلا به این بیماری را داشته‌اند، مثبت گزارش شده است.

وی در پایان اظهار امیدواری كرد كه با توجه به بی عارضه بودن داروی آنژی پارس و نتایج مثبت آن كه به كمیته راهبردی دفتر فن آوری ریاست جمهوری اعلام شده است، نمونه خاص دارو با فرمولاسیون جدید برای بیماران اسكلرودرمی وارد بازار دارو كشورشود تا محققان سایر مراكز روماتولوژی نیز بتوانند به منظور كارآزمایی بالینی از آن بهره گیرند.

غریب دوست در پایان با بیان این كه مركز روماتیسم ایران یك روز در هفته را برای معاینه و درمان بیماران «اسكلرودرمی» اختصاص داده است، خاطرنشان كرد: بیماران برای هماهنگی بیشتر می‌توانند به پایگاه اینترنتی این مركز به نشانی www.rer.ir مراجعه كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مریم ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    6 2
    منم بیمار اسکلرودرمی هستم.خیلی دوس دارم با بیمارای مثل خودم جایی باشه که حرف بزنیم از تجارب هم بهره مند بشیم من یه وبلاک درست کردم اگه بیاین با هم در ارتباط باشیم خیلی خوبه sclleroderma.persianblog.ir