مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران تالاسمی از افزایش سهم پرداختی بیماران در تهیه داروهای دسفرال و اکسجد خبر داد و گفت: یارانه دارویی بیماران کاهش یافت ضمن اینکه شرکت‌های ایرانی توان تولید دارو را به اندازه نیاز سالانه ندارند.

یارانه دارویی بیماران تالاسمی کاهش یافت/ با کمبود دارو مواجهیم

سلامت نیوز: مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران تالاسمی از افزایش سهم پرداختی بیماران در تهیه داروهای دسفرال و اکسجد خبر داد و گفت: یارانه دارویی بیماران کاهش یافت ضمن اینکه شرکت‌های ایرانی توان تولید دارو را به اندازه نیاز سالانه ندارند.

محمدرضا مشهدی در گفت‌وگو با فارس، گفت: طرح‌های حمایتی از سوی وزارت بهداشت برای بیماران خاص در نظر گرفته شده اما متاسفانه قبل از آغاز سال جدید به یکباره سهم پرداختی بیماران در زمینه داروهای دسفرال و اکسجد افزایش یافت و یارانه پرداختی بیماران کم شد.

وی ادامه داد: این اقدام موجب افزایش قیمت دارو در سهم بیماران شد به طوری که بیماران تالاسمی که قبلاً دارو را رایگان می‌گرفتند مجبور به پرداخت هزینه شدند، در مورد داروی اکسجد که قبلاً 950 تومان هزینه می‌کردند اکنون برای هر قلم این دارو 2 هزار تومان باید بپردازند که در ماه رقم بالایی می‌شود.

مشهدی گفت: داروی دسفرال نیز که قبلاً رایگان بود اکنون بیماران مجبورند 500 تومان برایش بدهند، این افزایش قیمت در ماه 50 هزار تومان برای هر فرد هزینه دارد.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران تالاسمی ادامه داد: برای داروی خوراکی بیماران بزرگسالی هستند که روزانه مجبورند 4 تا 5 پرس مصرف کنند که ماهانه 300 هزار تومان باید بپردازند.

وی افزود: وزارت بهداشت نهایت همکاری را می‌کند اما این احتمال وجود دارد فشارهایی روی سازمان غذا و دارو وجود داشته باشد در هر صورت ما خواستار رفع این مشکلات هستیم.

مشهدی افزود: داروی دسفرال یک داروی خارجی است و برایش مبلغی را به عنوان مابه‌التفاوت با نوع ایرانی قائلند اما زمانی این دلیل محکمی است که داروی داخلی به قدر کافی وجود داشته باشد در حالی که شرکت‌های داخلی به اندازه کافی نتوانستند آن را تولید کنند. در سال گذشته 3 شرکت تولید کننده داخلی کمتر از نصف تعهد خود را توانستند عملیاتی کنند و این امر باعث افزایش آهن خون در بیماران تالاسمی و آسیب به سیستم بدنی آنها شده است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران تالاسمی گفت: تولیدکنندگان داخلی جوابگوی نیاز بیماران نیستند چرا که نیاز سالانه 10 میلیون ویال است و این شرکت‌ها فقط می‌توانند 4 میلیون ویال تولید کنند، مابقی نیاز باید از کجا تهیه شود؟

وی افزود: بنابراین داروی تزریقی از نوع داخلی و خارجی به قدر کافی در بازار موجود نیست و برای نوع خارجی آن هم مابه‌التفاوت گذاشته‌اند و سهم پرداختی آن هم بالا برده‌اند در حالی که رایگان بود.

مشهدی گفت: زمانی که داروی تزریقی کافی نیست و بیمار با تجویز پزشک مجبور به مصرف داروی خوراکی است باید قیمت آن مناسب باشد در حالی که اکنون 2 هزار تومان شده و پرداخت آن در توان بسیاری از بیماران نیست.

وی افزود: ما در حال حاضر شاهد کمبود دارو و افزایش قیمت آن هستیم که امیدواریم وزارت بهداشت هرچه سریعتر این مشکل را برطرف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha