دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 143445

در حالی که در کشور ما در چند سال گذشته سلامت غذایی که می خوریم دستخوش خبرهای بد فراوانی بوده است شعار امسال سازمان بهداشت جهانی بر این محور استوار است.

شعار روز جهانی بهداشت در ایران محقق می شود؟

سلامت نیوز: در حالی که در کشور ما در چند سال گذشته سلامت غذایی که می خوریم دستخوش خبرهای بد فراوانی بوده است شعار امسال سازمان بهداشت جهانی بر این محور استوار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، در ایران بیش از 90 هزار نفر در سال بر اثر تغذیه نامناسب به مخاطره می افتند از مسمومیت گرفته تا سرطان
در همین حال مواد غذایی ناسالم باعث مرگ 2 میلیون نفر درسال می شوندکه عمده این تعداد را هم کودکان تشکیل می دهند. مواد غذایی حاوی باکتریهای مضر، ویروس ها، انگل ها و یا مواد شیمیایی ، مسئول بروز بیش از 200 بیماری - از اسهال گرفته تا سرطان - هستند.

به نوشته سازمان بهداشت جهانی بیش از 582میلیون نفر در سطح جهان لا اقل از یکی از 22 نمونه عفونت روده ای ناشی از غذای آلوده رنج می برند که 351 هزار نفر از آنها به مرگ منجر می شود.

به همین مناسبت سازمان بهداشت جهانی شعار امسال را سلامت و ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا بشقاب نام نهاده است.
عرضه مواد غذایی به طور فزاینده ای در حال جهانی شدن است و این نیازمند توجه بیش از پیش به سیستم ایمنی مواد غذایی در میان کشور ها است. به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت، شعار خود را در سال 2015 بهبود ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا بشقاب (همیشه و همه جا) قرار داده است. WHO به کشورها، در پیشگیری، شناسایی، و درمان بیماری های غذا زاد کمک می کند. دراین ارتباط باید استانداردها و دستورالعمل های بین المللی، برای پوشش فرایندهای اصلی غذایی، تهیه گردد. همراه با سازمان غذا وکشاورزی ملل متحد (FAO)، سازمان جهانی بهداشت از طریق شبکه اطلاع رسانی جهانی ، به کشورها در مورد ایمنی مواد غذایی اعلام خطر می کند.

در ایران به نقل از رسول دیناروند 90 هزار نفر در سال با این مشکل درگیرندو بیش از یک‌سوم مرگ و میرها در ایران، به دلیل بیماری‌های قلبی و سرطان است که عمدتاً به شیوه زندگی و نوع تغذیه وابسته است و اکنون سیر صعودی دارد.

رسول دیناروند گفت:‌ تاکنون سلامت و امنیت غذایی را فقط به صورت سنتی نظارت کرده‌ایم اما مسائل مهمتری اکنون وجود دارد که با پیشرفت‌های فناوری و افزایش آگاهی مردم جهت نظارت‌ها تغییر کرده است و به سمت عاری بودن از آلودگی رفته است.

دیناروند گفت: کاهش مصرف نمک، اسیدهای چرب و اشباع، کاهش قند و شکر به مواد غذایی از اولویت‌هایی است که پیگیری می‌شود و اگر آن را به حد مطلوب برسانیم سیر صعودی افزایش بیماری‌های وابسته به قلب را که سلامت را تهدید می‌کند می‌توانیم متوقف کنیم.

5 نکته کلیدی برای غذای سالم
ایمنی غذایی یک مسولیت مشترک است. از کشاورزان و تولیدکنندگان گرفته تا ،فروشندگان و مصرف کنندگان .
برای مثال سازمان بهداشت جهانی 5نکته کلیدی ، برای راهنمایی فروشندگان و مصرف کنندگان غذای سالم و ایمن، تعریف نموده است:
نکته اول: تمییز نگه داشتن
نکته دوم: جدا نگه داشتن مواد غذایی خام از مواد غذایی پخته
نکته سوم: پختن کامل مواد غذایی
نکته چهارم: پختن غذا با درجه حرارت مناسب
نکته پنجم: استفاده از آب و مواد غذایی سالم
روز جهانی بهداشت (2015) فرصتی است تا به مسولین دولتی، کشاورزان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، متخصصان بهداشت و سلامت و همچنین مصرف کنندگان، در مورد اهمیت ایمنی مواد غذایی و هر چیزی که در احساس امنیت و اعتماد به غذای داخل بشقاب نقش دارد، هشدار داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha