متاسفانه افراد سودجو وسرمایه دار کشور با اخذ مجوزهای غیرقانونی اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز در استان های شمالی کشور به ویژه در حاشیه سواحل دریای خزرکردند. ن

هنوز جنگل ها را می خورند

سلامت نیوز:متاسفانه افراد سودجو وسرمایه دار کشور با اخذ مجوزهای غیرقانونی اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز در استان های شمالی کشور به ویژه در حاشیه سواحل دریای خزرکردند. ن

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار،در ذهن ایرانی و غیر ایرانی اسم شمال با جنگل و شالیزار در هم تنیده شده است. جنگل هایی که در کنار شالیزارها، منظره هایی جادویی خلق کرده اند و با تقارن زیبایی که خلق می‌کنند بهشت را به زمین مژده داده اند. جنگل های شمال و حکایت های افسانه ای زیبایی آن ها این روزها با صدای اره رو به خاموشی می‌نهد.


از تبانی تا ساخت و ساز غیر اصولی
در لابلای خبرها نجوایی دوباره این ماجرا را برای ما زنده می‌کند. مصاحبه نماینده مردم لاریجان و آمل با سایت مجلس از این درد قدیمی می‌گوید: نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس با بیان اینکه نهادهای دولتی نظارت قابل قبولی در جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز ندارند، گفت: قوه قضاییه باید قاطعانه با خاطیان برخورد کرده و قانون باید برای همه افراد جامعه به شکل یکسان اجرا شود. عزت‌الله یوسفیان‌ملا درگفتگو با خانه ملت، با انتقاد از ساخت وسازهای غیرمجاز در شهرهای شمالی کشور به ویژه سواحل دریا و جنگل‌ها، گفت: متاسفانه افراد سودجو وسرمایه دار کشور با اخذ مجوزهای غیرقانونی اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز در استان های شمالی کشور به ویژه در حاشیه سواحل دریای خزرکردند. نماینده مردم آمل درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: درحال حاضر بخش وسیعی از سواحل دریای خزر توسط افراد سرمایه دار به ساختمان سازی اختصاص پیدا کرده که مجوز بسیاری از این بناها غیرقانونی است؛ اما پرونده آنهایی که هم اکنون در کمیسیون ماده 5 و 13 درحال بررسی است، شامل کشاورزانی می‌شود که بنا به دلایلی از جمله ازدواج فرزندان‌شان اقدام به ساخت و ساز کردند.

وی تصریح کرد: این درحالی است که تمامی برج سازها وشهرک سازها بدون هیچ مشکلی اقدام به ساخت وساز در نواحی مورد دلخواه خود در مناطق شمالی کشور کردند، متاسفانه باید تاکید کرد در مدت زمان کوتاهی بخش وسیعی از حواشی شهرهای شمالی کشور در کنار کوه‌ها و جنگل ها به شکل انبوه ساخته شده و دربرخی مناطق ساخت و سازها به صورت پراکنده انجام می‌شود. یوسفیان ملا با بیان اینکه دولت‌ها نظارت کافی در جلوگیری ازساخت و سازهای غیرمجاز ندارند، افزود: متاسفانه مسئولان دولتی تنها به حرف اکتفا کرده و هیچ اقدام قابل قبولی را برای مقابله با دادن مجوزهای غیرقانونی ازسوی سازمان ها و نهادهای مرتبط با این موضوع انجام نمی‌دهند، البته در کمیسیون ماده 5 و13 پرونده های بسیاری ازساخت و سازهای غیرمجاز وجود دارد، اما موارد فقط شامل حال کشاورزان شده وبرج سازها به راحتی از مسیرهای غیرقانونی برای نیل به اهداف خود عبور می‌کنند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، تاکید کرد: به طور حتم تبانی میان مسئولان برای صدور مجوزهای غیرقانونی وجود دارد و افراد سرمایه دار بدون هیچ مشکلی مسیرها را می‌پیمایند، اما افرادی که از پول و سرمایه کمتری برخوردار هستند متاسفانه وارد مسیرهای سخت و ناهموار قانونی می‌شوند؛ البته قوه قضاییه باید به طور قاطعانه با خاطیان برخوردکند و قانون باید برای همه افراد جامعه یکسان اجرا شود.


هر کجا پرچین است، جنگلی غمگین است!
برای پی بردن به لایه های پنهان ماجرا به سراغ یکی از کارشناسان محیط زیست رفتیم. اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست در این خصوص می‌گوید: «سابقا مسکونی کردن جنگل ها به این دلیل بود که جنگل نشین ها رفته رفته پرچین خود را گسترش می‌دادند. به این صورت که در گذشته چون سند وجود نداشت در بنچاق نوشته می‌شد که از محل خانه جنگل نشین تا اولین درخت گردو محدوده تحت تملک جنگل نشین است. اما جنگل نشین ها یکی درخت های گردو را قطع می‌کردند و محدوده زندگی خویش را گسترش می‌دادند. اما از این بدتر تبانی کردن است، اینکه جنگل را در اختیار مردم برای ویلاسازی بگذارند خیانت و اتهام بزرگی است. اگر نماینده های مجلس از چنین اتفاقی خبر دارند چرا مبهم حرف می‌زنند و افراد جنگل خوار را معرفی نمی‌کنند. در جلسه ای که اخیرا در حضور رهبری و مقامات محیط زیست و سازمان جنگل ها برگزار شد گفته شد که این مسئله از دزدی فراتر است. چرا به این قبیل خیانت ها توجه نمی‌شود؟ حـــــال اگـــــر در مملکت نــــــاظرانی مانند نمایندگان مردم این گونه موراد را گزارش بدهند و به گزارش آن ها ترتیب اثر داده نشود انگار نمک گندیده است. باید راهنمایی های نمایندگان مجلس ارج گذاری شود.»


کار از کار می‌گذرد
دوباره نبض این قصه قدیمی با سرعت تندتری تپیدن می‌گیرد. درختان یکی پس از دیگری قطع می‌شوند و جای خود را به ویلاها و برج های چند طبقه ای می‌دهند. کسی صدای این جنگل ها را نمی‌شنود. صلابت آن ها باعث شده قصه آن ها آنقدر دودی نشود که صدایی شنیده شود. شمال همچنان پابرجا و سرسبز است ولی خوره ویلاسازی که در این خطه روز به روز بیش تر و بیش تر رواج پیدا می‌کند کم کم لطمه ای جبران ناپذیر به جان محیط زیست شمال خواهد زد. این پدیده جایی دیده خواهد شد که فاجعه رخ داده است و دیگر کاری برای آن نمی‌توان کرد.


تقویت نظارت بی اغماض
همین چند وقت پیش بود که رهبر معظم انقلاب نکات و توصیه های مهمی در این رابطه اظهار داشتند. ایشان فرمودند: « جنگل ها و مراتع به عنوان ریه های تنفسی شهرها و عوامل نگهدارنده خاک، از دست اندازی افراد سودجو به جنگل ها و منابع طبیعی بخصوص در شمال کشور ابراز تاسف شدید کردند و افزودند: دستگاههای مسئول باید قاطعانه با تعدی به جنگلها به هر بهانه ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهاتِ به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند. ایشان پدیده زمین خواری و اخیراً کوه خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسائل رنج آور و اسف بار دانستند و تاکید کردند: باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاهها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود.رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است افزودند: تهیه سند ملی برای محیط زیست، پیوست محیط زیستی برای همه طرح های عمرانی، صنعتی و تجاری، پالایش و بازنگری قوانین برای جرم انگاری تخریب محیط زیست، و تقویت نظارت های بی اغماض از مهمترین راهکارها برای حفظ محیط زیست و مقابله با سود جویان و قانون شکنان است.»


خداحافظ جنگل های سرسبز
اسماعیل کهرم در این رابطه  گفت: «در ایران جنگل ها به سرعت از بین می‌روند. ناسا پیش بینی کرده است که با این رویه تا هفتاد سال آینده در شمال ایران جنگلی نداریم. در میان انبوه کارخانه ها و اتومبیل ها ما یک کارخانه طبیعی به نام درخت داریم که با از بین رفتن اکسیژن مقابله می‌کند. جنگل ها ریه های کشور هستند. همچنین ایجاد آب، باد و باران می‌کنند و باران را در زیر زمین به سفره های آب زیرزمینی تبدیل می‌کنند. مسئله ای که اخیرا مطرح شد این است که هر هکتار از جنگل حدود هفت تن از ریزگرد را می‌برد. اگر جنگل ها صرف ویلا، آسفالت، شیشه و شیروانی کنیم هم دنیا را از دست داده ایم و هم آخرت.» ویلاساز ها با مسئولان و مدیران محلی تبانی کرده و به راحتی مجوز ساخت و ساز را می‌گیرند. روی دردناک قصه آشکار می‌شود. این جنگل ها سرمایه ملی هستند و خاموش شدن آن ها به منزله از دست رفتن قابلیتهای توریستی شمال کشور است. یکی از دلایل اصلی ورود گردشگر به شمال همین جنگل های سرسبزو آب و هوای سالم آنجاست. قطع کردن درختان برای ویلاسازی یعنی خداحافظ شمال سرسبز، یعنی خداحافظ آب و هوای سالم، یعنی خداحافظ گردشگر. و پیامد آخر این وضعیت ویلاهای خالی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha