آسپرین یا اسید استیلسالیسیك یكی از داروهای ضدالتهابی است كه درد و تب را تسكین می دهد. اما باید توجه داشت كه این دارو می تواند انعقاد خون را نیز كاهش دهد. گرچه به نظر می رسد می توان آسپرین را خودسرانه برای بیماری های مختلف مصرف كرد اما لازم است تا برخی احتیاط ها رعایت شود.

سلامت نیوز :آسپرین یا اسید استیلسالیسیك یكی از داروهای ضدالتهابی است كه درد و تب را تسكین می دهد. اما باید توجه داشت كه این دارو می تواند انعقاد خون را نیز كاهش دهد. گرچه به نظر می رسد می توان آسپرین را خودسرانه برای بیماری های مختلف مصرف كرد اما لازم است تا برخی احتیاط ها رعایت شود.


  به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین؛‌ دوز آسپرین مصرفی نباید با توجه به سن و وزن بیمار از  مقدار تجویز شده توسط پزشك بیشتر باشد. این مقدار برای نوزادان پس از سه ماه و كودكان 60 میلی گرم به ازای هر كیلوگرم در روز است كه می توان 4 تا 6 نوبت استفاده كرد كه تقریبا معادل 15 میلی گرم به ازای هر كیلوگرم هر 6 ساعت و 10 میلی گرم هر 4 ساعت است. حداكثر دوز مصرفی برای بزرگسالان و كودكان با وزن بیشتر از 40 كیلوگرم، 3 گرم در روز خواهد بود. سالمندان نباید بیشتر از 2 گرم در روز آسپرین مصرف كنند.
    كمترین دوز مصرف آسپرین و مدت زمان را برای تسكین علائم بیماری انتخاب نمایید. در این صورت احتمال بروز عوارض جانبی كمتر خواهد بود.
    فاصله زمانی حداقل 4 ساعت میان دو وعده مصرف آسپرین در نظر بگیرید.
    اگر درد بیشتر از 5 روز و تب بیشتر از 3 روز طول كشید یا تشدید شد با پزشك مشورت نمایید.
    به خطرات ناشی از مصرف بیش از حد و خونریزی دقت داشته باشید. اگر داروی دیگری مصرف می كنید توجه نمایید كه حاوی آسپرین یا دیگر داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن نباشد. بسیاری از داورها گرچه اسم، شكل و دوز متفاوتی با آسپرین دارند اما حاوی تركیبات آسپرین یا داروهای التهابی به تنهایی یا همراه با تركیبات دیگر است.
    در صورت بروز علائم گوارشی غیر معمول به خصوص خونریزی روده در ابتدای دوره مصرف و در سالمندان باید به پزشك مراجعه كرد.
    توجه داشته باشید كه مصرف آسپرین خونریزی را حتی پس از اعمال جراحی خفیف مانند كشیدن دندان افزایش می دهد. در این شرایط حتما باید ابتدا با پزشك مشورت نمود.
    حساسیت بالا نسبت به آسپرین و سابقه ابتلا به آسم در صورت مصرف آسپرین و دیگر داورهای ضدالتهابی، بیماری یا احتمال خطر خونریزی، زخم گوارشی پیشرفته،‌ نارسایی كبدی، كلیوی و قلبی و همزمانی با مصرف داروهای ضدانعقاد خوراكی موارد منع مصرف این دارو هستند. در صورت ابتلا به بیماری جدی قلب، كلیه ها و كبد به خصوص در دوران سالمندی نباید خودسرانه آسپرین مصرف كرد.
    خانم های باردار پس از ماه ششم بارداری نباید به هیچ وجه آسپرین مصرف كنند كه البته افرادی كه دچار بیماری قلبی و تحت درمان این دارو هستند باید تحت نظر پزشك متخصص خود باشند. آسپرین عوارض جدی بر جنین دارد كه به جای آن توصیه می شود استامینوفن جایگزین گردد. برای احتیاط بیشتر بهتر است در دوران شیردهی نیز استفاده نشود.
    در صورت ابتلا كودكان به آبله مرغان نباید آسپرین تجویز شود زیرا سبب بروز عوارض عفونی پوست می شود. استامینوفن داروی مناسبی در این موارد است.
    درصورت رعایت رژیم غذایی بدون نمك باید مقدار سدیم غیر قابل چشم پوشی در قرص های جوشان را در نظر داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha