سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 143538

روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای تهران: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه به رغم بارندگی‌های اخیر ذخایر سدهای استان 280 میلیون متر مکعب کمبود آب دارند، گفت: با توجه به درپیش بودن فصل گرما نیاز است مصرف آب منطقه مدیریت شود.

سلامت نیوز:روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای تهران: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه به رغم بارندگی‌های اخیر ذخایر سدهای استان 280 میلیون متر مکعب کمبود آب دارند، گفت: با توجه به درپیش بودن فصل گرما نیاز است مصرف آب منطقه مدیریت شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد،خسرو ارتقایی افزود: از ابتدای سال آبی جاری مهرماه 93 تاکنون افزون بر 226 میلی‌متر بارندگی در سطح استان تهران ثبت شده که در مقایسه با متوسط دوره بلندمدت 47 ساله افزون بر 10 درصد کاهش داشته است. وی با اشاره به ذخیره شدن 422 میلیون متر مکعب آب در سدهای تهران در اثر بارندگی‌های سال آبی جاری گفت: کل ظرفیت ذخایرآب سدهای استان تهران افزون بر700 میلیون مترمکعب است که با احتساب رقم ذخایر 280میلیون مترمکعب کمبود آب داریم.

ارتقایی ذخایرآب سدهای پنج‌گانه استان تهران شامل سدهای امیرکبیر را 71میلیون متر مکعب، لتیان 44میلیون متر مکعب ، لار 19میلیون متر مکعب، طالقان 168 میلیون متر مکعب و ماملو 120 میلیون مترمکعب عنوان کرد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران تاکید کرد: کاهش ذخایر به دلیل خشکسالی‌های پی در پی در استان تهران و استفاده از ذخایر آبی سدها در طول سال است.

وی گفت: افزون بر 150 میلیون مترمکعب در این سدها حجم آب غیر قابل برداشت است و همواره باید این عدد از حجم ذخایر آبی کسر شود و آنچه قابل استفاده است را مورد نظر قرار داد، بنابراین مقدار مفید آب ذخیره شده در سدهای پنج‌‌گانه استان تهران تا یکشنبه گذشته حدود 270 میلیون مترمکعب بود. ارتقایی با بیان اینکه در سدهای شرقی استان تهران به ویژه سدهای لار و لتیان ذخایر آبی اندکی وجود دارد، گفت: حجم آب ذخیره شده در سد لار که اکنون 19 میلیون مترمکعب است در مقایسه با متوسط آورد آب این سد که تا 450 میلیون مترمکعب است، رقم بسیار ناچیزی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به پوشش برفی استان تهران گفت: اکنون پوشش برفی در استان در مقایسه با شرایط نرمال بیش از 50 تا 70 درصد کاهش نشان می‌دهد، باید دقت شود که حجم ورودی آب به مخزن سدهای زیرپوشش، وابستگی مستقیمی به میزان پوشش برفی در حوضه‌های آبریز سدها دارد که در این زمینه با کاهش روبه‌رو هستیم، اما امیدواریم با ورودی‌هایی که در ابتدای سال 94 اتفاق افتاده شرایط بدتر از گذشته نشود. وی افزود: از سوی دیگر روان‌آب‌ها که تا پیش از سال جدید 5 درصد کاهش داشت با بارش‌های خوب صورت گرفته این کسری تاحدودی جبران شده و حجم آنها اکنون در حد سال گذشته است. ارتقایی در ادامه تصریح کرد: باوجود بارندگی‌های خوبی که در روزهای پایانی سال 93 و اوایل سال 94 ثبت شده از شرایط فوق بحرانی به شرایط بحرانی بازگشتیم، به این معنی که همچنان کمبود منابع آب وجود دارد ، بنابراین تقاضا داریم شهروندان تهرانی برای مدیریت مصرف بهینه آب همکاری خود را ادامه دهند. وی با تاکید بر اینکه ما ناگزیر هستیم حداقل 20 درصد کاهش مصرف آب را در شبکه‌های آب شهری دنبال کنیم، گفت: استاندار تهران در نشستی تاکید داشتند تا دستگاه‌های دولتی استان به حجم 20 درصد کاهش مصرف آب را در دستور کار خود قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha