مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با اشاره به اینکه در حال حاضر بین ۵۰ تا ۱۰۰ قلاده یوزپلنگ آسیایی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: در سال جدید برنامه تخمین دقیق تعداد یوزپلنگان آسیایی در کشور انجام خواهد شد.

سلامت نیوز: مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با اشاره به اینکه در حال حاضر بین ۵۰ تا ۱۰۰ قلاده یوزپلنگ آسیایی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: در سال جدید برنامه تخمین دقیق تعداد یوزپلنگان آسیایی در کشور انجام خواهد شد.

هومن جوکار در گفت‌وگو با ایلنا در مورد وضعیت یوزپلنگ آسیایی در کشور گفت: خوشبختانه سال گذشته در مقایسه با سه سال اخیر تعداد تخلفات صورت گرفته در زمینه یوزپلنگ آسیایی کاهش داشته و تعداد مشاهدات یوزپلنگ آسیایی به ویژه در زیستگاههای شمالی آن یعنی پارک ملی توران و پناهگاه حیات وحش میاندشت افزایش پیدا کرده است. 

وی ادامه داد: همچنین سال گذشته بعد از گذشت بیش از سی سال برای اولین بار یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی گلستان مشاهده شد که همه این موارد نشان می‌دهد؛ دامنه حضور یوزپلنگ آسیایی در کشور افزایش یافته است. 

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در ارتباط با چارچوب اقدامات این پروژه بین‌المللی اظهار کرد: فعالیت این پروژه به طور کلی در سه محور طبقه‌بندی می‌شود؛ اولین شاخه فعالیت ما مربوط به مشارکت در حفاظت از این گونه جانوری در کنار متولی اصلی این کار یعنی سازمان حفاظت محیط زیست است که سعی می‌کنیم؛ در این راستا با ارائه خدمات آموزشی و تامین برخی امکانات اقداماتی را انجام دهیم. 

جوکار افزود: جنبه دیگر کار ما آگاه‌سازی عمومی است که سال گذشته این محور در شکل‌های گوناگون مانند مشارکت در سریال‌های تلویزیونی و در مسابقات فوتبال انجام شد و محور سوم فعالیت ما انجام کارهای تحقیقاتی است که سال گذشته اقدامات روتینی در این زمینه صورت گرفت، اما کار ویژه و برجسته‌ای انجام نشد. از این به بعد کارهای تحقیقاتی ما در مرکز تحقیقات و نگهداری یوزپلنگ آسیایی که در پارک پردیسان ایجاد شده است، متمر کز و پیگیری خواهد شد. 

وی تصریح کرد: در سال جدید نیز این سه محور همچنان ادامه خواهد داشت؛ علاوه بر اینکه مطالعات «رادیوتله‌متری» نیز در سال ۹۴ انجام خواهد شد؛ به این معنا که یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه خودش به صورت ماهواره‌ای کنترل خواهد شد. همچنین امسال برنامه تخمین دقیق‌تر تعداد یوزپلنگ‌ها را نیز خواهیم داشت. 

جوکار در مورد تعداد یوزپلنگان موجود در کشور گفت: مطالعات سال ۹۲ نشان می‌دهد که حداقل ۵۰ قلاده یوزپلنگ در کشور وجود دارد اما با توجه به مشاهدات اخیر، می‌توانیم بگوییم که این عدد اکنون بین ۵۰ تا ۱۰۰ قلاده است. برای اعلام عدد دقیق‌تر باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha