سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 143572

یک متخصص مغز و اعصاب و روان گفت: مننژیت اگر دیر درمان شود، 90 درصد باعث مرگ بیمار میشود.

سلامت نیوزیک متخصص مغز و اعصاب و روان گفت: مننژیت اگر دیر درمان شود، 90 درصد باعث مرگ بیمار میشود.

دکتر حاتم زبردست در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار کرد: عارضه مننژیت اغلب به علت بیماریهای عفونی از قبیل باکتریال، قارچی، ویروسی و بعضا انگلها ایجاد میشود.

وی ادامه داد: غیر از عوامل باکتریایی، ممکن است این بیماری به علت عامل غیرعفونی همچون انواع سرطانها و بیماریهای گوناگونی که عروق مغز را ملتهب میکنند، ایجاد شود.
زبردست خاطرنشان کرد: واژه مننژیت از پردههایی به نام مننژ که مانند غلافی مغز را پوشاندهاند، گرفته شده است.

این متخصص مغز و اعصاب و روان افزود: عامل ایجادکننده بیماری از راههای مختلفی از جمله خون یا عامل عفونی از ناحیه ریه، عفونت گوشی، کانونهای مجاور مغز یا مسیر تنفسی یا عفونتهایی از داخل شکم، از طریق جریان خون از کانونهای مجاورتی عبور کرده، وارد پردههای مننژ شده و با گسترش باعث ایجاد مننژیت می‌شود.

وی اضافه کرد: وقتی پردههای مننژ دچار التهاب میشوند، بر روی مغز تاثیر میگذارند، مغز عکسالعمل نشان داده و شخص علائم بالینی از قبیل بیهوشی، هذیانگویی، سردرد شدید، استفراغ مکرر، افزایش فشار مغز، تب بالا (مگر اینکه زمینه فقر ایمنی داشته باشد که با علامت تب همراه نباشد)، گاهی اوقات یبوست و کاهش بینایی و شنوایی از خود بروز میدهد.

زبردست تصریح کرد: پزشک هنگام معاینه بالینی بیمار با دست گذاشتن بر ناحیه گردن، سفتی آن را احساس میکند و وقتی بیمار در وضعیت سوپایم(درازکش) قرار میگیرد به سختی گردن خود را بالا میآورد.

این متخصص مغز و اعصاب و روان بیان کرد: پزشک باید با انجام آزمایش از مایع مغزی نخاعی (در اصطلاح آب کمر بیمار) و انجام سیتیاسکن، وضعیت سیستمهای مغزی و ساختمانهای اعصاب گوناگون مغزی بیمار را که ممکن است در اثر مننژیت درگیر شده باشند را بررسی میکند.

وی تاکید کرد: تشخیص به موقع و درمان در مننژیت بسیار مهم است، چرا که اگر دیر درمان شود، ممکن است 90 درصد باعث مرگ بیمار شود.

زبردست با بیان اینکه بیمار مبتلا به مننژ باید حتما بستری شده و روند درمان به شکل سیستماتیک پیگیری شود، افزود: پزشک باید مطابق جواب آزمایش مغزی - نخاعی، روند درمان را انجام دهد و معمولا دوره درمان آن نیز دو هفته به طول میانجامد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha