سال ٩٣، ‌سال سیاهی برای خرس‌ها بود، ‌خرس‌های قهوه‌ای در گوشه و كنار كشور، ‌به انحای مختلف از بین رفتند. یكی را شكارچی كشته و دیگری در اثر برخورد با خودروهای عبوری جان خود را از دست داده و دیگری، وقتی شكارچی در حال فروش پوستش بود، به لیست كشته‌شدگان افزوده شد. سال ٩٢ هم، سال قتل‌عام پلنگ‌ها شده بود. امسال معلوم نیست قرعه به نام كدام گونه بیفتد. هنوز ١٨ روز بیشتر از شروع سال جدید نگذشته كه خبر مرگ سومین پلنگ به گوش می‌رسد، ‌١٦ فروردین، لاشه سومین پلنگ ایرانی در ارتفاعات روستای پشت كوه جلیل پشتكوه جایی میان فارس و كهگیلویه و بویراحمدپیدا شد؛ ‌سومین مرگ طی دو هفته.

سلامت نیوز: سال ٩٣، ‌سال سیاهی برای خرس‌ها بود، ‌خرس‌های قهوه‌ای در گوشه و كنار كشور، ‌به انحای مختلف از بین رفتند. یكی را شكارچی كشته و دیگری در اثر برخورد با خودروهای عبوری جان خود را از دست داده و دیگری، وقتی شكارچی در حال فروش پوستش بود، به لیست كشته‌شدگان افزوده شد. سال ٩٢ هم، سال قتل‌عام پلنگ‌ها شده بود. امسال معلوم نیست قرعه به نام كدام گونه بیفتد. هنوز ١٨ روز بیشتر از شروع سال جدید نگذشته كه خبر مرگ سومین پلنگ به گوش می‌رسد، ‌١٦ فروردین، لاشه سومین پلنگ ایرانی در ارتفاعات روستای پشت كوه جلیل پشتكوه جایی میان فارس و كهگیلویه و بویراحمدپیدا شد؛ ‌سومین مرگ طی دو هفته.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد،نخستین كشتار پلنگ در سال جاری‌، مربوط به عصر چهارشنبه پنج فروردین بود، پلنگی كه توسط دامداران منطقه آزاد دشت‌الله‌آباد شهرستان بردسیر كرمان كشته شده بود و دومین پلنگ به فاصله تنها چهار روز از كشتار نخستین پلنگ ایرانی بر اثر برخورد با خودروهای عبوری فاصله حدودا ۱۰ كیلومتری از شهر كازرون در محور شیراز به كازرون در استان فارس تلف شد. بردسیر كرمان ‌محل كشته شدن نخستین پلنگ ایرانی، محلی است كه ‌حدود ٤٠ سال از آخرین مشاهده پلنگ در منطقه می‌گذرد و حتی عشایر و دامداران نیز در این مدت این‌گونه ارزشمند را ندیده بودند.

چوپان و دامداری كه پلنگ بردسیری را كشتند، ‌بعد از بازجویی توسط رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بردسیر گفته‌اند: پس از اطلاع از مشاهده پلنگ درون دشت، با خودرو به تعقیب پلنگ رفتم و با سرعت زیادی به‌وسیله خودرو به پلنگ كوبیدم. پس از آنكه با خودرو پلنگ را زیر گرفتم، حیوان هنوز زنده بود اما چوپان وی با ضربات متعدد چوب، پلنگ مجروح را از پای درآورده است. پلنگ دوم كه در ١٠ فروردین از پا در آمد ‌هم بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در استان فارس تلف شد. به گزارش اداره محیط زیست این استان، پلنگ در منطقه سه راهی راهدار كازرون از كوه قبله پایین آمده و به نظر می‌رسد برای خوردن آب به طرف رودخانه شاپور در سمت دیگر جاده می‌رفته كه با یك خودروی سواری برخورد كرده است. خودروی مذكور پس از برخورد با پلنگ توقف نكرده و نوع خودرو و راننده آن نیز شناسایی نشده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد علت مرگ این پلنگ نر پنج ساله برخورد سر حیوان با خودرو و خونریزی مغزی در ناحیه گوش چپ و دهان بوده است.

لاشه پلنگ نر سوم هم كه در كوهستان‌های مابین استان فارس و كهگیلویه و بویراحمد مشاهده شد، هیچ اثری از اصابت گلوله ندارد. كامبیز حسین‌پور، سرپرست اداره محیط زیست شهرستان بویراحمد در این باره گفت: پس از رسیدن به نقطه موردنظر در ارتفاعات، لاشه یك پلنگ را مشاهده كردیم كه ظاهرا چند روزی از مرگ آن می‌گذشت. در بررسی وضعیت ظاهری لاشه، علایمی از اصابت گلوله به چشم نمی‌خورد و لاشه كاملا سالم بود. چوپانان محلی ادعا داشتند كه حمله پلنگ به دام‌های‌شان طی هفته‌های گذشته باعث تلف شدن تعدادی گوسفند و بز اهلی شده است. حسین پور گفت: با توجه به ادعای چوپانان مبنی‌بر حمله پلنگ، همچنین موقعیت منطقه كه جزو مناطق آزاد به شمار می‌رود و فاصله نزدیك محل مرگ پلنگ با روستا كه مسافتی كمتر از یك كیلومتر داشت، به نظر می‌رسد كه این پلنگ با استفاده از طعمه آغشته به سم توسط چوپانان محلی از بین رفته است.

 

تحویل دو توله خرس و سرنوشت نامعلوم خرس مادر

پایگاه خبری دیده‌بان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران همچنین از تحویل دو توله خرس قهوه‌ای به محیط زیست استان گلستان و سرنوشت نامعلوم خرس مادر خبر داد. اهالی روستای دهنه زرین گل واقع در مناطق جنگلی علی‌آباد، روز ١٥ فروردین، طی تماس با اداره محیط زیست این شهرستان حضور دو توله خرس سرگردان در اطراف روستا را گزارش دادند. احمد دباغیان، مدیر روابط عمومی حفاظت محیط‌زیست گلستان از احتمال شكار شدن مادر توله خرس‌ها خبر داده و گفته است: از سرنوشت خرس مادر هیچ اطلاعی در دست نیست اما احتمال اینكه خرس مادر توسط شكارچیان غیرمجاز یا افراد محلی از بین رفته باشد وجود دارد كه تحقیقات نیروهای یگان در این زمینه آغاز شده است. به گفته او، ‌توله خرس‌ها بسیار كوچك بوده و و بیش از چند هفته از تولد آنها نمی‌گذرد. جنسیت یكی از آنها نر و دیگری ماده است. بر اساس گزارش‌های كشتار خرس‌های قهوه‌ای و سیاه آسیایی در سال گذشته، تعداد این خرس‌های از بین رفته به ٢٠ عدد رسید كه از این میان، ۱۸ تای آنها خرس قهوه‌ای و دو قلاده خرس سیاه بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha