معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: درحال حاضر 23 هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار دارند.

تلاش برای حذف قانون "ازدواج سرپرست و فرزندخوانده"

سلامت نیوز: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: درحال حاضر 23 هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حبیب‌الله مسعودی فرید افزود: همچنین 10 هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست نیز در 600 مرکز "شبه خانواده" بهزیستی حضور دارند.

وی ادامه داد: درحال حاضر بیش از 90 درصد این مراکز غیردولتی بوده و در حدود 10 درصد مراکز دولتی نیز به دلیل حساسیت دوره شیرخوارگی، شیرخوارها نگهداری می‌شوند.

فرید همچنین اظهار کرد: 80 درصد کودکان تحت سرپرستی بهزیستی بد سرپرست هستند که با حکم قوه قضاییه تحت قیمومیت سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند بنابراین فقط 20 درصد کودکان تحت سرپرستی، بی‌سرپرست هستند.

وی همچنین عنوان کرد: چندین سال است ورودیها و خروجی‌های سازمان بهزیستی در این حوزه تقریبا یکسان است به طوریکه سالیانه حدود 1000 نفر به فرزند خواندگی پذیرفته می‌شوند که تعداد ورودیها نیز مشابه همین رقم است.

مراکز شبه خانواده رتبه بندی می‌شوند

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از رتبه بندی مراکز شبه خانواده در سال جاری خبر داد و گفت: امسال قصد داریم با هدف ارتقای کیفیت این مراکز آنها را رتبه بندی کنیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته دوره‌ای آموزشی ویژه مربیان این مراکز برگزار شد و در سال جاری نیز این امر توسعه می‌یابد تا تمامی این مربیان در سراسر کشور مورد بازآموزی قرارگیرند.

سطح رفاه کودکان در مراکز شبه خانواده از متوسط جامعه بالاتر است

فرید با بیان اینکه مراکز نگهداری سازمان بهزیستی نسبت به گذشته افزایش کیفیت شایانی داشته‌اند عنوان کرد: در گذشته مراکز شبه خانواده به صورت اردوگاهی بودند و 40 تا 60 کودک یا نوجوان در یک مرکز حضور داشتند اما در حال حاضر شاهد آن هستیم که تنها 10 تا 15 کودک در یک مرکز اقامت دارند.

وی همچنین مدعی شد: عنوان شبه خانواده برای این مراکز شایسته نیست، زیرا در واقع این مراکز خانه‌های کودک و نوجوان هستند.

فرید افزود: در بسیاری از این مراکز سطح رسیدگی از متوسط جامعه بالاتر بوده و حتی این نگرانی را برای ما به وجود آورده است که افراد در این مراکز آنقدر در رفاه نباشند که در آینده و در جریان زندگی مستقل خود توان رویارویی با مشکلات را نداشته باشند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از از ارائه‌ی آموزش‌های متعدد در این مراکز خبر داد و افزود: در حال حاضر آموزش ICDL به همراه یک مهارت دیگر به منظور توانمندسازی و آمادگی کودکان و نوجوانان حاضر در این مراکز برای سهولت اشتغال آنان در اینده،از دیگراقدامات بهزیستی در این مراکز است.

روند ترخیص کودکان از مراکز شبه خانواده طولانی می‌شود

فرید ضمن بیان اینکه در گذشته ترخیص کودکان از مراکز شبه خانواده در 18 سالگی انجام می‌شد،عنوان کرد: در حال حاضر در تلاش هستیم تا در این موضوع تجدید نظر کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ترخیص به معنای رهاسازی نیست و باید همچنان ارتباط این افراد پس از ترخیص با بهزیستی حفظ شود تصریح کرد: هیچ گاه در خانواده به کودکان خود در سن 18 سالگی نمی‌گوییم از خانواده جدا شو و زندگی مستقل را آغاز کن؛ به همین دلیل نمی توان از این کودکان نیز انتظار داشت در 18 سالگی زندگی مستقل خود را آغاز کنند.

فرید در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر مراکز قبل از سه سالگی (شیرخوارگاها)، سه تا شش سال، شش تا 12 سال، 12 تا 18 سال به طور جداگانه در بهزیستی وجود دارند افزود: در حال حاضر در تلاش هستیم تا فرآیند ترخیص را تغییر و سن آن را افزایش دهیم تا این نوجوانان بتوانند حتی تا بیست و چند سالگی نیز در این مراکز اقامت داشته باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مراکزی به صورت نیمه مستقل برای افراد بالای 18 سال به صورت گروه‌های چهار تا پنج نفره و با نظارت بهزیستی وجود دارد اما در تلاش هستیم این مراکز را توسعه دهیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از تلاش برای حذف قانون ازدواج سرپرست و فرزند خوانده که به موجب آن در ماده 26 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد سرپرست، آمده «ازدواج چه در زمان حضانت و چه بعد از آن بین سرپرست و فرزند خوانده ممنوع است؛ مگر اینکه دادگاه صالح پس از اخذ نظر مشورتی سازمان این امر را به مصلحت فرزند خوانده تشخیص دهد» خبر داد و افزود: در تلاشیم با اصلاحیه‌ای این بند را از قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست حذف کنیم.

وی ادامه داد: با تجربیاتی که در سازمان بهزیستی داریم این موضوع بسیار نادر است و زمانی که موضوعی به این حد نادر باشد آمدن آن در قانون ضرورتی ندارد.

فرید افزود: مطرح شدن این موضوع در قانون نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است که نمی‌توان آنها را انکار کرد به همین جهت در حال تلاش برای اصلاح آن هستیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پایان اظهار کرد: این موضوع از نظر شرعی و حقوقی امکان پذیر و بلامانع است اما از نظر عرف و اجتماع بسیار نادر و در برخی مواقع امکان ناپذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha