چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 143622

یک متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: مصرف قرص‌های حاوی کلسیم خطر ایجاد سنگ کلیه را افزایش می‌دهد، از این‌ رو این قرص‌ها در بیمارانی با استعداد سنگ‌سازی کلیه باید با نظر پزشک و متخصص مربوطه تجویز و مصرف شود.

سلامت نیوز: یک متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: مصرف قرص‌های حاوی کلسیم خطر ایجاد سنگ کلیه را افزایش می‌دهد، از این‌ رو این قرص‌ها در بیمارانی با استعداد سنگ‌سازی کلیه باید با نظر پزشک و متخصص مربوطه تجویز و مصرف شود.

حسن یاری در گفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار کرد: مصرف قرص کلسیم در افرادی که سنگ از نوع کلسیم دارند باید با مایعات فراوان و مدت ‌زمان اعلام‌ شده باشد. مصرف لبنیات در بیماران مبتلا به سنگ‌سازی مشکلی ندارد و باید در حد اعتدال مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: عدم مصرف مایعات فراوان و زندگی ماشینی از دلایل بروز سنگ‌سازی در افراد است. همچنین مصرف غذاهای آماده و کم‌تحرکی نیز از دیگر علل افزایش سنگ‌سازی در افراد است. از این‌ رو توجه به مصرف مایعات و تحرک بیشتر از ضروریات است، این در حالیست که بیشتر افراد آب سنگین را از دلایل اصلی بروز سنگ کلیه می‌دانند که این عامل بارها از سوی متخصصان مربوطه رد شده است.

یاری تصریح کرد: سنگ‌شکنی رایج‌ترین روش درمان سنگ‌های کلیوی به شمار می‌رود که در این شیوه امواج و شوک ایجاد شده در خارج از بدن از طریق پوست و بافت عبور کرده و پس از برخورد با سنگ کلیه آن را خرد می‌کند. در این حالت سنگ‌ها به شکل شن‌هایی درمی‌آیند که به ‌آسانی از طریق ادرار دفع می‌شوند. در ضمن سنگ کلیه در بیشتر مناطق دنیا از جمله اروپای شرقی، آفریقا و خاورمیانه و ایران شیوع بیشتری دارد که این امر نیز به عوامل گوناگونی بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha