چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 143633

معاون سازمان غذا و داروی خراسان شمالی با بیان اینکه در ایران استفاده از «استروئیدهای آنابولیزان» بسیار شایع است، گفت: از عوارض مصرف این داروی که به عنوان دوپینگ مصرف می‌شود، می‌توان به سرطان کبد، عوارض قلبی عروقی، بالا رفتن کلسترول،بالا رفتن فشار خون، اختلالات جنسی و... اشاره کرد.

سلامت نیوز: معاون سازمان غذا و داروی خراسان شمالی با بیان اینکه در ایران استفاده از «استروئیدهای آنابولیزان» بسیار شایع است، گفت: از عوارض مصرف این داروی که به عنوان دوپینگ مصرف می‌شود، می‌توان به سرطان کبد، عوارض قلبی عروقی، بالا رفتن کلسترول،بالا رفتن فشار خون، اختلالات جنسی و... اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، دکتر سیدعلی وکیلی معاون سازمان غذا و داروی خراسان شمالی اظهار کرد: سوء مصرف داروها در ورزش با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد از جمله داروهایی که اکثرا به عنوان دوپینگ استفاده می‌شود می‌توان به داروهای محرک اشاره کرد که دارای عوارض مزمن و حاد مانند خونریزی‌های مغزی، بی‌قراری، لرزش اندام‌ها و برافروختگی است و در صورت مسمومیت شدید با این گروه از داروها، سکته مغزی ناشی از خونریزی مغزی و بی‌نظمی‌های قلبی و متعاقب آن مرگ می‌تواند اتفاق بیفتد.

وی افزود: هم اکنون اکثر کشورهای دنیا نظارت شدیدی روی این گروه از داروها دارند. مرگ‌های بسیاری ناشی از سوء استفاده از این داروها در بین ورزشکاران اتفاق افتاده است. در ایران استفاده از «استروئیدهای آنابولیزان» بسیار شایع است، چون عوارض این گونه داروها در درازمدت به وجود می‌آید افراد متوجه عوارض آن نمی‌شوند و متاسفانه مسمومیت ناشی از آنها را زمانی دریافت خواهند کرد که کاری نمی‌توان کرد.

وی اضافه کرد: از دیگر عوارض مصرف این داروی که به عنوان دوپینگ مصرف می‌شود، می‌توان به سرطان کبد، عوارض قلبی عروقی، بالا رفتن کلسترول،بالا رفتن فشار خون، اختلالات جنسی در زنان و مردان و بسیاری از عوارض حاد و مزمن دیگر اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha