چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 143645

یک روان‌شناس امور تربیتی، دلایل پیشرفت نکردن کودکان در سنین بزرگسالی را تشریح کرد.

سلامت نیوز:  یک روان‌شناس امور تربیتی، دلایل پیشرفت نکردن کودکان در سنین بزرگسالی را تشریح کرد. 

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، مریم خاکسار درباره کاهش سن استقلال در جوانان اظهار داشت: به طور میانگین جوانانی که خود استقلالی ندارند این عمل ریشه در دوران کودکی آنها دارد.

وی افزود: وقتی مادری اجازه نمی‌دهد که فرزندش به طور مستقل کارهای خود را انجام دهد و به جای او تصمیم می‌گیرد و به ظاهر فکر می‌کند درست رفتار می‌کند این عمل در واقع مانع از پیشرفت فرزندش در جامعه می‌شود.

این روان‌شناس امور تربیتی ادامه داد: معمولاً چنین والدینی در دوران کودکی اجازه نمی‌دهند که کودکشان کنجکاوی کند و فرزند را بیش از حد محدود می‌کنند و همین امر منجر به تردید و ناتوانایی در وی می‌شود که اثرات منفی آن در دوران نوجوانی و جوانی بروز پیدا می‌کند.

خاکسار با تاکید به اینکه در دوران نوجوانی لازم است فرد کسب هویت کند و فلسفه هستی خود را بیابد و به دنبال چرایی‌ها باشد، افزود: این مهم امروزه در بین نوجوانان ما کمرنگ شده است و دسته‌ای از نوجوانان به تقلید از رفتارهای والدین خود می‌پردازند و همان را سرلوحه کارهای خود قرار می‌دهند.

وی گفت: چنین فرزندانی بدون اینکه دغدغه‌ای داشته باشند، رویه والدین خود را ادامه می‌دهند و همین عامل باعث می‌شود تا جوان نتواند از خود استقلالی داشته باشد.

این روان‌شناس امور تربیتی افزود: به والدین توصیه می‌‌شود که به جای فرزندشان خود تصمیم نگیرند و اجازه دهند فرزندشان به دنبال چرایی‌ها بگردند. 

خاکسار عامل تک فرزندی در کاهش سن استقلال را بی‌تاثیر ندانست و گفت: امروزه سبک زندگی خانواده‌ها تغییر یافته است و عامل تک فرزندی خود باعث شده است تا حساسیت والدین نسبت به فرزندان افزایش یابد در نتیجه استقلال فرزندان کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه باید پدیده نازپروردگی را بسیار جدی گرفت، خاطرنشان کرد: این پدیده در تربیت فرزندان دیده می‌شود که مانع رشد و پیشرفت آنها می‌شود. برخی جوانان با این تفکر که والدین‌شان موظف به انجام مسئولیت‌های آنان هستند از انجام وظایف خود سرباز می‌زنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha