این هشدار از این روی جالب توجه است که هر چه به ذهنمان فشار آورده و حتی آرشیو اخبار را مرور کنیم، واکنشی مشابه در قبال مبارزه با پدیده‌های شومی چون زیرمیزی گرفتن پزشکان نخواهیم یافت، فراخوانی برای اعلام انزجار عموم مردم از شیوع این آفات‌‌ به یاد نخواهیم آورد و در کمال ناباوری حتی نمی‌دانیم ‌در صورت مواجهه با چنین پزشکانی، به کجا شکایت بریم!

چگونه می‌توان برای اعلام انزجار از «زیرمیزی» تجمع برگزار کرد!

سلامت نیوز: این هشدار از این روی جالب توجه است که هر چه به ذهنمان فشار آورده و حتی آرشیو اخبار را مرور کنیم، واکنشی مشابه در قبال مبارزه با پدیده‌های شومی چون زیرمیزی گرفتن پزشکان نخواهیم یافت، فراخوانی برای اعلام انزجار عموم مردم از شیوع این آفات‌‌ به یاد نخواهیم آورد و در کمال ناباوری حتی نمی‌دانیم ‌در صورت مواجهه با چنین پزشکانی، به کجا شکایت بریم!

وقتی نام سازمان نظام پزشکی به جای آنکه در صف نخست مقابله با آفت‌هایی که جامعه پزشکی کشور به آن‌ها مبتلاست، باشد، در سربرگ تجمع اعتراضی علیه سریال تلویزیونی قرار می‌گیرد، می‌توان حدس زد که وعده‌هایی مانند مقابله با زیرمیزی گرفتن پزشکان تا چه اندازه شعاری است!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از «تابناک»، در حالی که طرح بزرگ تحول نظام سلامت در کشور به شدت توسط دولتمردان پی گرفته می‌شود و رویدادهای نیکی مانند کاهش سهم پرداختی بیماران به مدد اجرای این طرح رقم خورده است، ‌همچنان اشکالاتی در روند درمان به چشم می‌خورد که نه رفع شده‌اند و نه برنامه مدونی برای رفعشان عرضه شده است.

از جمله این اشکالات، سهم بسیار بالای پرداختی به پزشکان است که نه تنها مورد اعتراض بیماران است، بلکه بار‌ها و بار‌ها، موجبات اعتراض دیگر اعضای کادر درمان (مانند پرستاران) را فراهم آورده و حتی از آن عجیب‌تر، اعتراض خود پزشکان را هم سبب شده و راهکارهایی مانند یکسان‌سازی تعرفه‌ها هم نتوانسته به مصالحه‌ای در این باره منتج شود.

ماجرا زمانی بغرنج‌تر می‌شود که به آلوده بودن نظام درمان با آفت‌هایی چون زیرمیزی گرفتن پزشکان توجه می‌کنیم و می‌بینیم وعده‌های مکرر مسئولان برای مقابله با این آفت‌ها هم راه به جایی نبرده و طرح تحول نظام سلامت از این بابت، با نقطه ضعفی بزرگ مواجه است.

سال‌های زیادی است که بیماران و خانواده‌هایشان در کنار متقبل شدن هزینه‌های سرسام‌آور درمان، باید پیه پرداخت‌های زیرمیزی به پزشکان را هم به تن مالیده و چشمان را بر همکاری شوم برخی پزشکان با بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی و درمانی و... هم بسته و با پوست و گوشت خود به این باور برسند که بعضی پزشکان حکم ارباب را دارند و ایشان چون رعیتی هستند که اگر کج‌تابی کنند، ممکن است بیمارشان نابود شود و طرح تحول هم نتوانسته این معادلات غیر انسانی را به هم بزند.

کافی ا‌ست گذرتان به مراکز درمانی افتاده باشد تا بدانید این اشکالات تا چه اندازه در نظام درمان کشورمان وجود دارد و چگونه برخی پزشکان، از نیاز بیماران به درمان، برای خود کیسه دوخته‌اند و حتی از دریافت پورسانت از داروخانه‌ها و فروشندگان تجهیزات پزشکی هم نمی‌گذرند و همه اصول اخلاقی و انسانی را برای پر کردن حساب‌های بانکی خود به سخره می‌گیرند.

اگر به این اشکالات، رویگردانی بسیاری از پزشکان از خدمت در مناطق محروم، به روز نشدن دانش پزشکی بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، پایبند نبودن به قواعد و اصول حرفه‌ای (مانند رعایت اصول معاینه بیمار) و امثال آن‌ها را اضافه کنیم، درخواهیم یافت که اگر قرار باشد اشکالی در عرصه درمان رفع شود، فهرست بلند‌بالای اشکالات وارد به جامعه پزشکی قطعا در اولویت خواهد بود.

بنابراین، به نظر می‌رسد ‌متولیان امر سلامت و درمان در کشور، باید توجه زیادی به رفع این مشکلات داشته باشند و در این مسیر، تکلیف سنگینی بر عهده نهاد صنفی پزشکان، یعنی سازمان نظام پزشکی قرار می‌گیرد، ولی نه تنها شاهد اقدامی در این جهت از این نهاد‌ها نیستیم، بلکه‌ گاه با واکنش‌هایی از جانب ایشان مواجه می‌شویم که باور کردنشان هم سخت است.

از جمله این اقدامات، فراخوان سازمان نظام پزشکی برای اعتراض به یک سریال طنز تلویزیونی است که به باور ایشان، «هتاکانه» و «موهوم» است و پزشکان در آن «به سخره گرفته می‌شوند» و «تصویری غیرمنصفانه و همراه با لودگی از آن‌ها نمایش داده می‌شود» زیرا برخی اشکالات این قشر در آن به زبان طنز ‌نکوهش شده است! فراخوانی که به گفته دکتر زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، صادر شده تا به وسیله آن، «عواقب هر گونه واکنش احتمالی جامعه پزشکی به نهادهای امنیتی و قضایی هشدار داده شود»!‌

این هشدار از این روی جالب توجه است که هرچه به ذهنمان فشار آورده و حتی آرشیو اخبار را مرور کنیم، واکنشی مشابه در قبال مبارزه با پدیده‌های شومی چون زیرمیزی گرفتن پزشکان نخواهیم یافت، هشداری به آن دسته از پزشکان که موجبات خدشه‌دار شدن جایگاه این شغل را فراهم می‌آورند پیدا نخواهیم کرد، فراخوانی برای اعلام انزجار عموم مردم از شیوع این آفت‌ها به یاد نخواهیم آورد و در کمال تعجب حتی نمی‌دانیم ‌در صورت مواجهه با پزشکی که پایبند به هیچ مرام حرفه‌ای و اخلاق انسانی‌ نیست، چه کنیم!

اینجاست که جا دارد آرزو کنیم کاش بیماران هم نهاد صنفی داشتند که یک بار هم شده برای احقاق حقوقشان در عرصه معضلاتی که نظام درمان به آن مبتلاست (و خیلی خیلی جدی‌تر از یک سریال طنز تلویزیونی است!)، فراخوان تحصن صادر کند و به مسئولان نهادهای مختلف هشدار دهد ‌این فراخوان را جدی گرفته و نگران تبعات اجتماعی شیوع این پدیده‌های غیرقانونی و غیر انسانی باشند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناشناس ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    5 0
    واقعا چقدر مردم ما بیچاره هستند خدا به داد بیماران برسد آروز دارم تمام مردم کشورم در سلامت باشند
  • حامد ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    1 0
    مگه زیر میزی به کلی ریشه کن نشد؟! ای بابا فعلا که باز سیر نشدن و باز تغییر تعرفه در جریان هستش!! مردم اهمیتی ندارن فقط پزشک ها راضی باشن!! به هر حال نخبه هستن دیگ!!! صاحب اختیار مال و جان مردم!!