چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 143652

متخصصان در پاسخ به این پرسش که چرا برخی گونه‌های موجودات، عمر بیشتری دارند براین‌باورند که در پستانداران تعداد ژن‌های ضدالتهابی در این زمینه نقش تعیین‌کننده‌ دارد.

سلامت نیوزمتخصصان در پاسخ به این پرسش که چرا برخی گونه‌های موجودات، عمر بیشتری دارند براین‌باورند که در پستانداران تعداد ژن‌های ضدالتهابی در این زمینه نقش تعیین‌کننده‌ دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، کارشناسان در بررسی انجام گرفته روی 12 گونه از پستانداران دریافتند جاندارانی که دارای تعداد بیشتری از ژن‌های موسوم به CD33rSIGLEC هستند از طول عمر بیشتری برخوردارند. عملکرد این ژن‌ها مقابله با التهاب است.

علاوه بر این متخصصان مشاهده کردند در موش‌هایی که تعداد کمتری از این ژن‌ها را دارند احتمال مرگ و پیری زودهنگام در مقایسه با موش‌های معمولی بیشتر است.

دکتر «آجیت وارکی» از دانشگاه کالیفرنیا گفت: اگرچه نتیجه بدست آمده در این مطالعه قطعی نیست اما می‌تواند انگیزه‌ای برای انجام بررسی‌های بیشتر باشد. در حال حاضر این بررسی اولین مطالعه انجام گرفته در زمینه ارتباط طول عمر با تعداد تکثیر یک ژن‌ بوده‌ است.

التهاب، عملکرد ضروری و نشان‌دهنده سلامت سیستم ایمنی بدن است و زمانی که بافت‌های بدن بوسیله باکتری‌ها، مواد سمی و دیگر انواع آسیب‌ها با خطر روبرو شوند، التهاب در بدن بروز می‌کند. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی برای مقابله با عفونت یا ترمیم بافت‌هایی که موجب نشت رگ‌های خونی می‌شوند، ترکیبی شیمیایی ترشح می‌کند.

با این حال التهاب مزمن، واکنش بلندمدت سیستم ایمنی است که می‌تواند آسیب‌رسان و حتی کشنده باشد. همچنین ممکن است واکنش شدید به پروتئین‌های غذایی همچون گلوتن باشد. در حقیقت این وضعیت حمله دفاعی بدن به برخی از اعضای خود است که در مبتلایان به آرتریت روماتوئید مشاهده می‌شود.

در این بررسی محققان آمریکایی به این موضوع پرداختند که آیا ژن‌های ضد التهاب CD33rSIGLEC با طول عمر ارتباط دارند. وجود این ژن‌ها برای برگرداندن سطح التهاب به حالت عادی حائز اهمیت است و آسیبی را که سیستم ایمنی بدن ممکن است به بافت‌های سالم بزند به حداقل می‌رساند.

به گزارش لایوساینس، در این مطالعه آمده‌ است وجود میزان بیشتری از این ژن در بدن واکنش سیستم ایمنی را کنترل می‌کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha