پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر نوعی نانوذرات آهن با پوشش هیالورونیک اسید با قابلیت استفاده در درمان سرطان پروستات ساختند.

سلامت نیوز: پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر نوعی نانوذرات آهن با پوشش هیالورونیک اسید با قابلیت استفاده در درمان سرطان پروستات ساختند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ سهند میرزایی، پژوهشگر طرح، با اشاره به اینکه درمانهای کنونی سرطان پروستات هر یک عوارض خاص خود را دارند گفت: یافتن درمانهای جدید که با آسیب کمتر بتوانند موثر‌تر عمل کنند یکی از خواست‌های پژوهشگران بود است. 

وی افزود: در این طرح با هیالورونیک اسید به عنوان ماده‌ای که می‌تواند پیوند خوبی با گیرنده سی سی دی ۴۴ سلول‌های سرطانی به وی‍ژه سرطان پروستات ایجاد کند به عنوان پوشش نانوذرات اکسید آهن استفاده شد. 

میرزایی علت انتخاب نانوذرات آهن را هم ارزانی و در دسترس بودن دانست و گفت: از آن جهت که پروتئین هیالورونیک در بدن به مقدار زیاد وجود دارد، مشکلی از نظر زیست سازگاری به وجود نخواهد آمد. 

وی اضافه کرد: با قرار گرفتن ذرات آهن پوشش داده شده با اسید هیالورونیک در محل تومور که در مورد پروستات با تزریق در غده انجام می‌شود، این ذرات به کمک اسید هیالورونیک به سلول‌های سرطانی متصل می‌شوند، سپس با اعمال میدان مغناطیسی می‌توان سلول‌های سرطانی را با بالا بردن دما و تشدید امواج الکترومغناطیسی و تغییر سوخت و ساز سلول هدف قرار داده و قدرت تکثیر آن‌ها را از بین برد. 

پژوهشگر طرح، با اشاره به موفقیت نانوذرات آهن پوشش داده شده با اسید هیالورونیک در مرحله آزمایشگاهی گفت: تعداد سلول‌های نمونه سرطانی پس از ۳ روز کاهش قابل توجهی نشان داد. وی مرحله بعدی این پژوهش را از یک طرف بهینه سازی پوشش نانوذرات و از طرف دیگر آزمایش روی حیوانات ذکر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha