چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 143664

فعالان میراث و محیط زیست از کوه‌خواری گسترده در الوند همدان و در نزدیکی گنجنامه خبر می‌دهند. فعالیت‌هایی نظیر جاده‌سازی، ساخت و ساز هتل، تغییر مسیر آب‌های طبیعی (رودخانه‌ها و چشمه‌ها و نهرها) و ... در شرایطی رخ می‌دهد که مسئولان استان این فعالیت‌ها را با مجوز و تحت عنوان «توسعه گردشگری» انجام می‌دهند. مدیرکل میراث استان همدان می‌گوید این مسیر، محور گردشگری ماست و می‌خواهیم آن را ساماندهی کنیم.

کوه‌خواری در همدان با پرچم گردشگری

سلامت نیوز:فعالان میراث و محیط زیست از کوه‌خواری گسترده در الوند همدان و در نزدیکی گنجنامه خبر می‌دهند. فعالیت‌هایی نظیر جاده‌سازی، ساخت و ساز هتل، تغییر مسیر آب‌های طبیعی (رودخانه‌ها و چشمه‌ها و نهرها) و ... در شرایطی رخ می‌دهد که مسئولان استان این فعالیت‌ها را با مجوز و تحت عنوان «توسعه گردشگری» انجام می‌دهند. مدیرکل میراث استان همدان می‌گوید این مسیر، محور گردشگری ماست و می‌خواهیم ان را ساماندهی کنیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، کل مجموعه الوند صد و یازدهمین اثری است که در فهرست آثار طبیعی کشورمان ثبت شده است و این به آن معناست که هرگونه دخل و تصرف و ساخت و سازی در آن ممنوع است اما مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان می‌گوید: «این همان جاده پیست اسکی است. آنجا محور گردشگری است و قطعا باید ساماندهی شود. یعنی مطالعه شود و اگر نیاز به تعریض دارد تعریض شود و تابلوهای آن درست و استاندارد شود. این محور باید دامنه‌های شمالی الوند را به باغ‌شهر تویسرکان وصل کند چرا که آنجا روستاهای هدف گردشگری بسیار خوبی داریم و برنامه سال 94 ما این است.»


ریحان سروش مقدم درباره احداث و تعریض جاده تاریک‌دره در نزدیکی گنجنامه توضیح می‌دهد: «جاده تاریک دره قبل از ثبت بوده آنجا بوده است. واژه تعریض را هم به کار نبریم و بگوییم ساماندهی. آنجا محور گنجنامه به تویسرکان است که باید ساماندهی بشود و قطعا هم ساماندهی می‌شود اما چه چیزی در اینجا برای شما مورد سوال است؟ چیزی به نام تعریض انجام نمی‌شود. تنها سنگ‌های دو سوی جاده را برداشت می‌کنند.»


او در پاسخ به این که آیا هتل یا ساخت و ساز دیگری هم در الوند انجام می‌گیرد یا خیر، می‌گوید: «ساختمان که ساخته شود نمی‌توانیم جلویش را بگیریم. الوند ثبت شده است اما نمی‌توانیم آن را در زرورق بپیچیم و نگه داریم تنها باید از آن مواظبت شود. با توجه به این که این اثر ثبت شده است چیزی که به حیات و شرایط الوند آسیب برساند را نه ما اجازه می‌دهیم و نه محیط زیست. هتلی هم قرار نیست آنجا ساخته شود.»
با این حال شهردار همدان اواخر سال گذشته در مراسم کلنگ‌زنی هتل شادی در بلوار کولاب (مسیر گنجنامه) از احداث 10 هتل در همدان خبر داده که بیشتر این هتل‌ها در مقابل چشم‌انداز کوهستان‌های الوند و در مسیر عباس‌آباد و گنجنامه به طرف الوند ساخته خواهد شد. سروش مقدم به عنوان مدیرکل میراث استان همدان در این باره پاسخ می‌دهد: «این که شهردار همدان چه گفته است را ما در جریان نیستیم. قرار نیست هر حرفی، هرکسی گفته من پاسخگو باشم و تایید و تکذیب کنم. اگر من مجوز هتل می‌دهم می‌دانم کجا این مجوز را بدهم.»


او در پاسخ به این که سرانجام در الوند ساخت هتلی خواهیم داشت یا نه، می‌گوید: «معلوم نیست باید بررسی شود. هنوز مجوزی صادر نشده است. ممکن است صادر کنیم و ممکن است نکنیم. بسته به شرایطی که کارگروه گردشگری و کارگروه زیربنایی تصویب کند و قوانین حاکم بر عرصه و حریم اثرهای ثبتی مشخص کند بررسی می‌کنیم. شرایط یک اثر ثبتی طبیعی و تاریخی مشخص است و ما مجوز غیرقانونی نخواهیم داد.»
با این حال دخل و تصرفات غیرقانونی در الوند تا همین‌جای کار نیز حادثه ساز شده است. روز هفتم نوروز در جاده تاریک‌دره به سمت پیست اسکی همدان، چندین سنگ بزرگ سقوط می‌کند و یکی از سنگ‌ها روی خودرویی افتاده  و آن را نابود می‌کند. حسین زندی فعال محیط زیست و میراث فرهنگی همدان با بیان این که «مسئولان هیچ وقت به عامل اصلی این حوادث توجه نکردند» می‌گوید: «در سال‌های گذشته عوامل متعددی باعث تخریب اکوسیستم الوند شده است. یکی هم مجوزهایی است که برای مراکزی مثل تله کابین گنجنامه داده‌اند. ساختمان‌سازی و هتل‌سازی و تخریب باغ‌ها هم عامل دیگر است. اما مشخصا در این مسیر تاریک‌دره یا جاده پیست اسکی، دو عامل عمده داریم که باعث این اتفاق‌ها می‌شود. به گفته کوهنوردان فقط در سال 1393 ما 40 اتفاق ناگوار از جنس ریزش بهمن وسقوط سنگ در این مسیر داشته‌ایم که آمار بزرگی است.»


زندی عوامل سقوط سنگ‌ و بهمن در این مسیر را این گونه بر می‌شمرد: «نخستین عامل تغییر مسیر رودخانه‌ها و جوی‌ها و چشمه‌هاست. آنجا چشمه‌ای را تخریب کردند و آبش را کنار جاده تاریک‌دره آوردند و چشمه مصنوعی درست کردند اما الان با آن آب ماشین می‌شویند. آنجا برف و باران زیاد است. وقتی مسیر چشمه‌ها را تغییر می‌دهند باعث می‌شود زیر سنگ‌ها در اثر بارندگی شسته شود و کوچک‌ترین حرکتی منجر به سقوط سنگ‌ها می‌شود. مورد دوم که قبلا هم کوهنوردان درباره آن تذکر داده‌اند تعریض جاده است.»


این فعال گردشگری استان همدان با تاکید بر این که «متاسفانه بیشتر این تخریب ها به اسم توسعه گردشگری است و با این عنوان منطقه را نابود می‌کنند» می‌گوید: «جاده را تعریض می‌کنند بدون توجه به این که صخره‌برداری‌هایی که کنار جاده انجام می‌دهند در نقاط بهمن خیز است.»
زندی در پاسخ به این که چرا جلوی این فعالیت‌ها گرفته نمی‌شود، می‌گوید: «در دولت احمدی‌نژاد، منابع طبیعی اینجا را به راه و شهرسازی واگذار کرد و راه و شهرسازی هم در این زمینه پاسخگو نیست و متاسفانه تخریب‌هایی که در چشمه‌ها انجام شده همه با مجوز راه و شهرسازی است. آنجا حتی معدن هم زدند که البته آن معدن با فشار فعالان محیط زیست و کوهنوردان تعطیل شد ولی برای معدن جاده هم احداث کردند که چنین جاده‌هایی باعث اتفاقات اینچنینی هم می‌شود.»
او درباره تخریب الوند و آسیب‌های آن اضافه می‌کند: «علاوه بر این که پسماندهای ساختمانی هم اینجا تخلیه می‌شود، مسیر چشمه‌ها را عوض كرده و آب را چند صدمتر لوله کشی کرده‌اند با اسم آب شرب، ولی عملا در این جاده از آن فقط برای ماشین‌شویی استفاده می‌شود که مواد آلاینده و شوینده این کار به رودخانه می‌ریزد و به سفره‌های  زیرزمینی می‌پیوندد. نهایتا از همین آب گنجنامه است که آب شرب همدان تامین می‌شود.»
او با اشاره به تعرضات مجموعه تله‌کابین گنجنامه می‌گوید: «در همین مجموعه تله‌کابین مجوزهایی که در ارتفاعات 2400 متر به بالا صادر شده فاجعه‌ای است که توسط مقامات ارشد استان انجام می‌شود. این اتفاق متاسفانه اتفاق اول یا آخری نیست که در کوهستان‌های الوند می‌افتد. متاسفانه در ارتفاعات همین کوه جاده‌سازی و خانه‌سازی را داریم و تله‌کابین گنجنامه هم روز به روز به حریم کوه تجاوز می‌کند و کسی هم پاسخگو نیست چرا که متاسفانه همه این فعالیت‌ها با مجوز مقامات ارشد استان است  و مقامات ارشد استان همدان هر تخریبی را به اسم توسعه گردشگری پیش می‌برند. متاسفانه اداره کل میراث هم واکنشی نداشته و این هم یکی از بدبختی‌های ماست.»
زندی سخنان خود را این گونه جمع‌بندی می‌کند که توسعه گردشگری همدان در جهت توسعه پایدار نیست و این یعنی که فقط می‌خواهند گردشگر بیاید. این که حضور گردشگر در همدان چگونه خواهد بود و چه شرایط و آثاری خواهد داشت، دیگر مهم نیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha