چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 143673

عضو شورای عالی نظام پرستاری، گفت: بر اساس رای دیوان عدالت اداری، موضوع3 سال سابقه عضویت در نظام پرستاری به منظور کاندیدا شدن در انتخابات نظام پرستاری باطل شده است.

ابهام در آیین نامه انتخابات نظام پرستاری

سلامت نیوز: عضو شورای عالی نظام پرستاری، گفت: بر اساس رای دیوان عدالت اداری، موضوع3 سال سابقه عضویت در نظام پرستاری به منظور کاندیدا شدن در انتخابات نظام پرستاری باطل شده است.

محمد شریفی مقدم در گفتگو با مهر، به موضوع شکایت فردی به دیوان عدالت اداری اشاره کرد و افزود: 3سال قبل و به هنگام برگزاری سومین دوره انتخابات نظام پرستاری، فردی نسبت به یک بند از آیین نامه اجرایی این انتخابات شاکی شده و به دیوان عدالت شکایت کرد.

به گفته وی، بر اساس آیین نامه اجرایی قانون انتخابات نظام پرستاری که به تصویب وزیر بهداشت رسیده است، موضوع 3سال سابقه عضویت در سازمان نظام پرستاری برای کاندیدا شدن در انتخابات نظام پرستاری لحاظ شده بود که با شکایت آن فرد به دیوان عدالت، رای به ابطال این بند از آیین نامه داده شد.

رای دیوان عدالت که در تاریخ 13خرداد 1392 صادر شده است: «به موجب ماده 22 قانون ایجاد سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران مصوب سال1380، از جمله شرایط انتخاب شوندگان در هیأت مدیره نظام پرستاری شهرستانها و شورای عالی نظام پرستاری، نداشتن سابقه محکومیت منجر به محرومیت از حقوق اجتماعی و اشتغال و یا سکونت به مدت حداقل ? سال در حوزه انتخابیه ذکر شده است. نظر به این که در شرایط مذکور، داشتن سه سال سابقه عضویت در سازمان نظام پرستاری به عنوان شرط لازم برای عضویت در هیأت مدیره و شورای عالی سازمان نظام پرستاری قید نشده است، بنابراین بند 2 تبصره 1ماده 17 و تبصره 2 این ماده و بند 3تبصره3ماده یاد شده و بند 1و تبصره 1ماده 55 آیین نامه اجرایی برگزاری انتخابات سومین دوره هیأت مدیره های نظام پرستاری شهرستانها و اعضای شورای عالی نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران که گذشت 3 سال متوالی از عضویت در سازمان نظام پرستاری را از جمله شرایط انتخاب شوندگان شمرده است و ستادهای اجرایی هر شهرستان و همچنین هیأت اجرایی را موظف کرده است سابقه 3 سال عضویت متوالی برای انتخاب شوندگان را احراز کنند و داشتن کارت عضویت 3ساله متوالی را نیز از جمله مدارک لازم بیان کرده است، از این حیث که در ماده 22 قانون یاد شده شرط عضویت3 ساله پیش بینی نشده است مغایر قانون تشخیص و با استناد به بند 1ماده 19 و ماده42 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می شود.»

دبیرکل خانه پرستار تاکید کرد: با توجه به اینکه متشاکی در این موضوع وزارت بهداشت است، لذا، می بایست نسبت به اصلاح این بند از آیین نامه اجرایی قانون انتخابات نظام پرستاری در اسرع وقت اقدام و موضوع به هیئت های نظارت و اجرایی انتخابات نظام پرستاری در استان ها و شهرستان ها ابلاغ شود.

شریفی مقدم افزود: رای دیوان عدالت اداری نافذ است و بر همین اساس، آیین نامه اجرایی انتخابات نظام پرستاری باید اصلاح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha