چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
کد خبر: 143689

سرب از جمله عوامل محیطی است که در ایجاد سرطان پروستات نقش دارد و به همین دلیل شهروندان کلان شهرها مخصوصا تهرانی ها بیشتر مراقبت سلامتی خود باشند.

ارتباط سرب و سرطان پروستات

سلامت نیوز:  سرب از جمله عوامل محیطی است که در ایجاد سرطان پروستات نقش دارد و به همین دلیل شهروندان کلان شهرها مخصوصا تهرانی ها بیشتر مراقبت سلامتی خود باشند.

دکتر محمدرضا رزاقی رییس شبکه ملی تحقیقات لیزر در حوزه پزشکی  در گفت وگو با ایرنا ضمن اعلام این موضوع و اشاره به نقش عوامل محیطی در ایجاد سرطان پروستات اشاره کرد و افزود: براساس بررسی ها و مطالعات علمی انجام شده نقش سرب در ایجاد سرطان پروستات به اثبات رسیده که این موضوع نیز در کتب و مجلات علمی منتشر شده است.

وی به سایر عوامل در ایجادسرطان پروستات اشاره کرد وگفت: ارث، عوامل محیطی و عفونت های مداوم پروستات از مهمترین عوامل ایجاد سرطان پروستات در مردان است.

رزاقی با اشاره به اینکه نقش ارث بیش از عوامل محیطی است از افراد ذکور خانواده هایی که این بیماری در آنان مشاهده شده تقاضا کرد بیشتر مراقب خود باشند و آزمایشات لازم را برای تشخص زودهنگام این بیماری انجام دهند. 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: کسانی که از غذاهای چرب استفاده می کنند و یا دارای کلسترول خون بالا هستند نیز بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.


*10 تا 15 درصد مردان ایرانی مبتلا به سرطان پروستات هستند

وی به درصد مبتلایان به سرطان پروستات در کشور اشاره و اظهار کرد: 10 تا 15 درصد مردان به سرطان پروستات مبتلا هستند و اغلب آنان نیز دچار بزرگی پروستات خوش خیم می شوند.

این متخصص اورولوژی از مردان بالاتر از 40 تا 45 ساله خواست تا آزمایشات معمول برای تشخیص این بیماری نظیر سونوگرافی و آنتی ژن اختصاصی پروستات را هر شش ماه یکبار انجام دهند تا در صورت مشاهده علائم این بیماری، نسبت به مداوای آن اقدام شود.

وی همچنین گفت: رشد اول پروستات در دوران بلوغ و رشد دوم آن در سنین حدود 40 سالگی رخ می دهد و از 55 تا 60 سالگی علائم این عارضه معمولا در مردان بروز می کند.
مدیر مرکز تحقیقات ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفته بود : هر سال پنج هزار مورد سرطان پروستات در کشور توسط پاتولوژیست ها شناسایی و گزارش می شود. 

دکتر غلامرضا پورمند اظهارکرد: به رغم اینکه سرطان پروستات پس از سرطان دستگاه گوارش و ریه، هفتمین علت اصلی مرگ و سومین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان است اما میزان آگاهی در مورد آن در ایران پایین است. 

وی افزود: اگرچه مطالعاتی برای درک عوامل خطرساز بیماری در حال انجام است اما نرخ بقا در سرطان پروستات در صورتی که زود تشخیص داده شود، بالا خواهد بود. 

این ارولوژیست ادامه داد: مردان معمولا به انجام منظم معاینه پروستات نمی پردازند؛ بنابراین، تأخیر در تشخیص، ممکن است درمان را دشوار یا حتی غیرممکن کند. 

وی ادامه داد: جدیدترین آمار حاکی از روند تدریجی افزایش سرطان پروستات است بطوریکه این مهم از سال 2003 تا 2012 تقریبا پنج برابر افزایش یافته است و نرخ مرگ و میر نیز در همین دوره دو برابر شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha