چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 143699

رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی (ره) با بیان اینکه حدود 55 درصد مردم به «بواسیر» مبتلا هستند، گفت: شیوع بواسیر در زنان و مردان برابر است اما بیشتر در سنین 45 تا 65 سال دیده می‌شود و بروز آن در افراد زیر 20 سال بسیار نادر است.

سلامت نیوز: رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی (ره) با بیان اینکه حدود 55 درصد مردم به «بواسیر» مبتلا هستند، گفت: شیوع بواسیر در زنان و مردان برابر است اما بیشتر در سنین 45 تا 65 سال دیده می‌شود و بروز آن در افراد زیر 20 سال بسیار نادر است.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت‌و‌گو با آنا درباره بیماری هموروئید یا بواسیر، گفت: هموروئید یا بواسیر یک ساختمان عروقی است که در کانال آنال قرار دارد. هموروئید به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم بندی می‌شود.

وی با توجه به شایع‌ترین علائم بواسیر گفت: بواسیر در 40 درصد از مبتلایان با هیچ علامتی همراه نیست اما معمولا بیماران با علائمی مانند خونریزی، خارش مقعد و ترشح مدفوع و آب آن به داخل لباس زیر به پزشک مراجعه می‌کنند.

رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی (ره)، در ادامه افزود: افرادی که دچار درد شدید مقعد هستند باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند زیرا ممکن است در داخل بواسیر لخته ایجاد شده باشد.

دریانی با بیان اینکه حدود 55 درصد مردم به این بیماری مبتلا هستند، عنوان کرد: شیوع بواسیر در زنان و مردان برابر است اما بیشتر در سنین 45 تا 65 سال دیده می‌شود و بروز آن در افراد زیر 20 سال بسیار نادر است.

این فوق تخصص گوارش و کبد با توجه به انواع دسته‌بندی‌های بواسیر، گفت: بواسیر در 4 درجه تقسیم بندی می‌شود. بواسیر درجه 1، هیچ نوع بیرون زدگی ندارد و تنها از طریق آندوسکوپی تشخیص داده می‌شود اما در بواسیر درجه 2 مقعد با دفع مدفوع و زور زدن توسط فرد دچار بیرون زدگی می‌شود و مجدد به داخل بر‌می‌گردد.

وی افزود: در بواسیر درجه 3، توده بواسیری باز هم بزرگتر شده و در حین اجابت مزاج دچار بیرون زدگی می‌شود و دیگر قادر نیست خود به خود به داخل برگردد لذا حتما بایستی با کمک دست آن را بداخل مقعد برگرداند. اما در نوع چهارم این بیماری بواسیر آنقدر بیرون زده می‌شود که نه بیمار به وسیله انگشت و نه به صورت خود به خود به داخل بر نمی‌گردد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از شاخص‌ترین علامت بواسیر خونریزی است اما هیچ شخصی حق ندارد با مشاهده هرگونه خونریزی تشخیص و احتمال بروز بواسیر دهد زیرا برخی بیماری‌های دیگر از جمله سرطان ناحیه روده بزرگ می‌تواند با خونریزی همراه باشد.

وی با تاکید براینکه تشخیص بواسیر تنها باید توسط پزشک متخصص انجام شود، گفت: پزشک تنها با معاینه داخل مقعد می‌تواند تشخیص بواسیر دهد بنابراین به افراد هشدار داده می‌شود به مشاهده هرگونه خونریزی از ناحیه مقعد تشخیص بواسیر ندهند و به صورت خودسرانه دارو مصرف نکنند زیرا ممکن است خونریزی به علت سرطان ناحیه روده بزرگ رخ دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha