رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:‌ بر اساس بررسی های انجام شده نارضایتی های مردم از جامعه پزشکی اغلب ناشی از نحوه برخورد پزشکان با بیماران است.

دکتر شاهین محمد صادقی‌ در حاشیه برگزاری سومین سمینار سراسری اخلاق پزشکی در گفت و گو با ایرنا افزود: بر این اساس، نارضایتی بیماران اغلب مربوط به نوع عمل، درمان و یا هزینه ها نیست و بیشتر به رفتار و منش پزشک معالج بر می گردد.
وی گفت: نارضایتی های ناشی از سوء رفتار می تواند از در نگهبانی یک بیمارستان شروع شود و به اورژانس، حسابداری بیمارستان و در نهایت به پزشک، پرستار و بهیار منتهی شود.
محمد صادقی، با اشاره به نحوه برخورد پزشک با یک بیمار زن در اخلاق پزشکی، افزود: زنان در تمام دنیا به علت حجب بیشتر ، انتظار دارند که پزشک معالج یا پرستار نسبت به حجب آنها توجه بیشتری داشته باشند.
وی تاکید کرد: این در حالی است که برای یک بیمار زن مسلمان، فرهنگ اسلامی و دینی نیز به آن افزوده می شود.
وی اظهار داشت:‌ متاسفانه برخی پزشکان به این امر توجهی نکرده و در معاینات خود از بیمار زن، فراموش می کنند که بعد حجب و حیای بیمار را در نظر گرفته و رعایت کنند.
محمد صادقی افزود: هنگامی که یک بیمار از شیوه معاینه یک پزشک یا پرستار ابراز ناراحتی می کند، پزشک معالج یا پرستار نباید واکنش نامناسبی نشان دهد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به دستور العمل های پزشکی اشاره کرد و گفت: رعایت برخی نکات در زمان معاینه و درمان بیماران زن توسط پزشک معالج ضروری است.
محمد صادقی افزود: ‌به عنوان نمونه حضور همراه بیمار و یا دستیار زن هنگام معاینه سبب می شود که بیمار کمتر احساس ناراحتی کند.
وی، ضمن تاکید بر کرامت انسانی و احترام به شخصیت بیمار یادآور شد: ‌یک پزشک نباید فراموش کند که بیمار در وهله نخست، قبل از اینکه بیمار باشد یک انسان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha