جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 143768

محققان پژوهشگاه صنعت نفت به دانش فنی ساخت واحد نمک‌زدایی از نفت به عنوان یک تکنولوژی استراتژیک دست یافتند که این فناوری تاکنون متعلق به کشورهایی چون کانادا و چین بوده است.

سلامت نیوز:محققان پژوهشگاه صنعت نفت به دانش فنی ساخت واحد نمک‌زدایی از نفت به عنوان یک تکنولوژی استراتژیک دست یافتند که این فناوری تاکنون متعلق به کشورهایی چون کانادا و چین بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،مهدی محمدی، مجری طرح با بیان این که این طرح با همکاری مناطق نفت‌خیز جنوب اجرایی شده است، گفت: جداسازی آب شور از نفت خام استخراج شده از مخازن نفتی در واحدی به نام واحد نمک‌زدای الکترو استانیک از نفت خام انجام می‌شود.

وی این فرآیند را از جمله فرآیندهای پر کاربرد در صنعت نفت توصیف و اظهار کرد: از این رو کلیه تاسیسات ته چاهی و میادین نفتی باید مجهز به این واحد باشند تا نفت استخراج شده قابلیت انتقال از حوزه نفتی به حوزه مصرف‌ را داشته باشد.

محمدی، جداسازی آب شور از نفت خام را از ماموریت‌های واحد نمک‌زدای الکترواستاتیک دانست و ادامه داد: برای این امر از میدان الکتریکی استفاده می‌شود؛ به گونه‌ای که با اعمال ولتاژ بالا بر روی الکترودهای داخل مخزن نمک‌زدا، میدان الکتریکی ایجاد و موجب جداسازی قطرات آب از نفت خام می‌شود.

مجری طرح با تاکید بر اینکه وجود فاز قطرات آب شور مشکلاتی را به همراه خواهد داشت، یادآور شد: وجود آب شور همراه با نفت خام موجب خوردگی خطوط انتقال خواهد شد و به محض وارد شدن به تجهیزات پالایشگاهی، این واحدها را درگیر معضل خوردگی می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن حجم آبی که همراه نفت خام است، حجم لوله‌ها و پمپاژ را افزایش می‌دهد و از این رو ایجاد این واحدها در تاسیسات سرچاهی صنعت نفت و پالایشگاه‌ها بسیار حیاتی و ضروری است.

این محقق با تاکید بر اینکه تاکنون کشور به دانش فنی این واحد دسترسی نداشت و وارد کننده تکنولوژی واحدهای نمک زدای الکترواستاتیک بوده است، افزود: تاکنون تنها قادر به ساخت مخازن این واحد بودیم و سایر تکنولوژی آن از کشورهایی چون کانادا و چین وارد می‌شد و با اجرای پروژه‌ تحقیقاتی در پژوهشگاه صنعت نفت اقدام به طراحی و ساخت واحد نمک زدای الکترواستاتیک کردیم.

محمدی از راه‌اندازی پایلوت این واحد در این پژوهشگاه خبر داد و گفت: این پایلوت به گونه‌ای ساخته شده است که بتوانیم کلیه پارامترهای تاثیرگذار در این فرآیند را بررسی کنیم و در نهایت به دانش فنی آن دست یابیم و قادر باشیم در شرایط عملیاتی به خوراک و محصول مورد نیاز دست یابیم.

به گفته وی این پایلوت از یک ماه قبل به صورت شبانه روزی در حال تست است که نتایج رضایت بخشی داشته است.

محمدی با تاکید بر ضرورت توسعه این فناوری استراتژیک، خاطر نشان کرد: اگر نتوانیم آبی که همراه نفت خام است را جداسازی کنیم، نفت خامی که استخراج می‌شود قابلیت صادرات پیدا نخواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha