جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 143770

دکتر علی اکبر پورفتح‌الله در خصوص پرداخت هزینه به اهدا‌کنندگان خون و همچنین پاسخ به شایعاتی مبنی بر خرید و فروش خون در بخش خصوصی، گفت: در سازمان انتقال خون در وزارت بهداشت و با همکاری سازمان غذا و دارو به دنبال تولید صد‌ درصد داروهای مشتق از پلاسما، با پلاسمای ایرانی هستیم.

سلامت نیوز:رییس سازمان انتقال خون ایران توضیحاتی در خصوص پرداخت هزینه به اهداکنندگان خون در مراکز خصوصی ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا،دکتر علی اکبر پورفتح‌الله  در خصوص پرداخت هزینه به اهدا‌کنندگان خون و همچنین پاسخ به شایعاتی مبنی بر خرید و فروش خون در بخش خصوصی، گفت: در سازمان انتقال خون در وزارت بهداشت و با همکاری سازمان غذا و دارو به دنبال تولید صد‌ درصد داروهای مشتق از پلاسما، با پلاسمای ایرانی هستیم.

پورفتح‌الله با بیان اینکه بخشی از این موضوع با استفاده از ظرفیت انتقال خون با عنوان پلاسمای بازیافتی است، اظهار کرد: بخش دیگر این موضوع با همکاری بخش خصوص است؛ به این صورت که مجوز جمع‌آوری و اهدای پلاسما را به منظور تولید داروهای مشتق از پلاسما به بخش خصوصی می‌دهیم.

وی در همین خصوص افزود: این کارها کاملا زیر نظر وزارت بهداشت اداره شده و استانداردهای آنها با نظارت سازمان‌های غذا و دارو و انتقال خون کنترل می‌شود. پلاسمای تولیدی آنها در فرایندی با نظارت وزارت بهداشت به فاکتور 8، 9 و محصولات دیگر تبدیل و دوباره دریافت می‌شود.

رییس سازمان انتقال خون با تاکید بر اینکه در مجوزی که به این مراکز خصوصی داده شده، بحث خرید و فروش مطرح نیست، گفت: بر اساس آیین‌نامه‌ای که تایید شده، اجازه می‌دهیم این مراکز به اندازه رفت‌و‌آمد اهدا‌کننده به او هزینه پرداخت کنند. البته این هزینه‌ها قابل توجه نبوده و معادل هزینه یک تاکسی سرویس است. بنابراین در این زمینه با بخش خصوصی همکاری کرده و مجوزهایی به بخش خصوصی داده می‌شود.

پورفتح الله با بیان اینکه در زمینه خون و فرآورده‌های خونی نگاه ملی انتقال خون در کشور وجود دارد و در تمام کشور همین یک نگاه حاکم است، اظهار کرد: یک اهدا‌کننده خون کامل در تمام دنیا برای اهدای پلاسما باید حداقل 24 بار در سال مراجعه کند و هر بار حدود دو ساعت وقت می‌گذارد؛ بر همین اساس باید برای یک اهدا‌کننده کامل یک هزینه رفت‌و‌آمد را منظور کرد.

وی با بیان اینکه این کار در مراکز پلاسما فرزیس خصوصی انجام می‌گیرد که آیین‌نامه آن نیز در سایت سازمان غذا و دارو وجود دارد، گفت: تعداد این مراکز دارای مجوز 6 مرکز است، اما مجوزهای صادر شده بیش از اینهاست. از آنجایی که این مراکز استانداردهای خاصی را دارند و باید امکانات خاصی را فراهم کنند تا مورد تایید سازمان‌های غذا و دارو و انتقال خون قرار گیرند؛ تا کنون به حدود 30 مرکز مجوز داده شده اما هنوز همه آنها به بهره‌برداری نرسیده‌اند. در همین جهت ما تلاش می‌کنیم که ظرفیت 600 هزار لیتری پلاسما را در کشور داشته باشیم به صورتی که ماده خام آن ایرانی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha