شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 14380

سرانه درمان ۶۵۰۰ تومانی مصوب شورای‌عالی بیمه برای سال ۸۸، به‌دلیل این كه وضعیت بحرانی را برای سلامت مردم در سال آینده رقم می‌زند، مورد قبول مجلس قرار نگرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، دكتر شهاب‌الدین صدر، رئیس كمیسیون بهداشت مجلس درجمع خبرنگاران با اعلام دخالت غیرقانونی وزارت رفاه در حوزه سیاستگذاری سلامت با پیشنهاد لایحه كاهش اختیارات سازمان نظام پزشكی گفت: سرانه درمان واقعی سال آینده حدود 12هزار تومان است و مجلس سرانه 6500 تومانی مصوب شورای‌عالی بیمه را قبول ندارد.

صدر افزود: صلاحیت وزارت رفاه در آن محدوده‌ای است كه مربوط به ساماندهی بیمه‌ها می‌شود اما ساماندهی امور درمان و سلامت كشور در حوزه اختیارات وزارت  بهداشت به‌عنوان متولی سلامت است كه مشغول تدوین لایحه جامع سلامت است و در این زمینه با كمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز مشورت می‌كند؛ البته هنوز این لایحه به دولت ارائه نشده است.

رئیس سازمان نظام پزشكی كشور درخصوص وظیفه وزارت رفاه تصریح كرد: وظیفه وزارت رفاه این است كه با تشكیل شورای‌عالی بیمه با اعمال نظر كارشناسی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی سرانه درمان را تعیین و اعلام كند اما در جلسه تعیین سرانه درمان نه وزیر بهداشت حضور داشت و نه حتی خود وزیر رفاه به‌عنوان رئیس این شورا، نمایندگان ناظر كمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در این جلسه اساساً دعوت نشده بودند.

وی اضافه كرد: بنابراین كمیسیون بهداشت و درمان مجلس به هیچ وجه مصوبه تعیین سرانه درمان شورای‌عالی بیمه را كه منجر به تعیین سرانه درمان 6500تومانی برای سال آینده شده، قبول ندارد و این موضوع را اعلام كرده است.

نظر ما و وزارت بهداشت این است كه سرانه درمان 6500تومانی به هیچ‌وجه واقعی نیست، كارشناسی‌های ما نشان می‌دهد كه سرانه درمان سال آینده باید حدود 12‌هزار تومان تعیین شود.

وی بیان داشت: اگر تعرفه‌های امسال مصوب وزارت بهداشت برای سال آینده هم بخواهد عملی شود، نیازمند سرانه درمان 10 هزار تومانی هستیم و اگر تورم را هم در نظر بگیریم حداقل به سرانه درمان 12هزار تومانی نیازمندیم؛ بنابراین رقم مصوب شورای‌عالی بیمه، نصف سرانه درمان واقعی است و مورد قبول نیست.

صدر ابراز كرد: وزارت بهداشت همین امسال با 1900 میلیارد تومان كسری بودجه مواجه است كه در لایحه اصلاحیه بودجه كه به مجلس آ‌مد فقط 400 میلیارد تومان آن جبران شده است؛ بنابراین 1500 میلیارد تومان از كسری وزارت بهداشت به سال آینده منتقل می‌شود و اگر سرانه درمان واقعی نشود كسری و مشكلات مالی حوزه سلامت در سال آینده به‌مراتب بیشتر می‌شود.

سرانه درمان سال آینده باید حدود 14هزار تومان باشد

دكتر علیرضا زالی، قائم مقام سازمان نظام پزشكی كشور نیز دراین خصوص به همشهری گفت: سرانه درمان در همه كشورها نقش اساسی در تامین سلامت و نفع و ضرر مردم دارد، اما در كشور ما سرانه درمان در سلامت مردم به‌مراتب مؤثرتر و نقش آفرین‌تر است.

وی ادامه داد: نظام سلامت كشور به‌خصوص در حوزه بهداشت در 30 سال گذشته پیش‌قراول منطقه بوده است اما این سیستم اكنون فرسوده شده و نیاز به اصلاحات و بازسازی دارد، نیازهای جدیدی در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی تعریف شده است و خدمات بالینی و بهداشتی كشور باید متحول شوند.

همه این اقدامات وابسته به میزان سرانه درمان در صندوق بیمه‌ها و اعتباراتی است كه دولت از بودجه عمومی برای بخش سلامت اختصاص می‌دهد.

وی اظهار داشت: سرانه درمان در كشور ما نقش اساسی در تامین عدالت اجتماعی، توزیع برابر امكانات بهداشتی و درمانی دارد و فقط یك پارامتر بودجه‌ای نیست، بنابراین در تعیین آن باید یك نگاه كارشناسی عمیق حاكم باشد؛ نگاهی كه در سال‌های اخیر و از جمله امسال در شورای‌عالی بیمه و دولت حاكم نبوده است.

قائم مقام سازمان نظام پزشكی كشور ابراز كرد: سرانه درمان امسال هم با یك نگاه اجمالی و در مقایسه با سال‌های گذشته در شورای‌عالی بیمه مصوب شد، نماینده نظام پزشكی هم در این جلسه حضور داشت و به‌طور مبسوط پیشنهادهای این سازمان را اعلام كرد، پیشنهاد ما تصویب سرانه درمان 13 هزار و 900 تومانی برای سال آینده بود كه حاصل كار كارشناسی در سازمان نظام پزشكی است و البته باید در این زمینه با وزارت بهداشت هماهنگ شویم.

وی افزود: با این میزان سرانه درمان تعداد افرادی كه به خاطر هزینه‌های سلامت به زیر خط فقر می‌روند باز هم افزایش می‌یابد، سهم پرداخت از جیب مردم برای سلامت بر خلاف برنامه توسعه چهارم كه سال آینده سال آخر اجرای آن است افزایش می‌یابد، كیفیت خدمات پزشكی افت می‌كند و مطمئناً سال پرچالش و بحرانی را در پیش خواهیم داشت.

وی تصریح كرد: قانون اساسی وظیفه تامین، ‌حفظ و از آن بالاتر ارتقای سطح سلامت مردم را به‌عهده دولت گذاشته است. برای اجرای این وظیفه نیاز به اعتبار داریم.

نظام سلامت كشور باید با توجه به نیازهای روز متحول شود، تنها در این صورت است كه كاستی‌های اقتصادی كشور هم جبران می‌شود در غیراین صورت باید منتظر افزایش مشكلات اقتصادی كشور باشیم.

وی تاكید كرد: البته در كنار افزایش اعتبارات و اصلاح ساختار باید مراقبت كنیم كه نیازهای القایی كه موجب هدررفتن منابع می‌شود ایجاد نشود و این كار با آگاه‌سازی‌ مردم میسر می‌شود در غیراین صورت آینده تاریك و نگران‌كننده برای سلامت و اقتصاد كشور رقم خواهد خورد.

سرانه درمان ایران یك دهم آمریكاست

سرانه درمان كشور آمریكا 7500 دلار است. این درحالی است كه سرانه درمان در كشورمان حدود 300 الی 400 دلار است؛ یعنی چیزی حدود یك دهم سرانه درمان آمریكا؛ اما با وجود این، كشور ما در زمینه درمان و تجهیزات پزشكی خود دنباله رو كشورهای پیشرفته است.

علی رضا مرندی عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس به سرانه درمان 7500 دلاری آمریكا اشاره كرد وافزود: كشور آمریكا روی عوامل اجتماعی سلامت خود سرمایه‌گذاری كرده است زیرا مقوله سلامت 50 درصد به عوامل اجتماعی و 25 درصد به عوامل بهداشتی و درمانی بستگی دارد.

این كشور خدمات درمانی خود را به‌طور رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد كه به‌دنبال چنین كاری شاخص‌های بهداشتی در این كشور به‌سرعت بهبود پیدا كرد.

مرندی ادامه داد: این درحالی است كه كشور ما بیشتر بودجه و اعتبارات خود را صرف وارد ساختن دستگاه‌ها و تجهیزات نوین پزشكی و بسیار گران‌قیمت می‌كند كه تنها افراد متمكن قادر به پرداخت هزینه‌های بالای آن و استفاده از آن هستند.

مرندی با بیان اینكه سرانه درمان یعنی كلاه گذاشتن بر سر مردم گفت: مسئولان امر در كشور ما همه تمركزشان روی درمان است نه برنامه‌ریزی برای پیشگیری از بروز مشكلات و بیماری ها. تعریف سلامت، برخورداری آحاد مردم از حداكثرسلامتی جسم، روان و رفاه اجتماعی است نه دسترسی مردم به آنها.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha