شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷

احساس ضعف و بی‌حالی وجودش را فراگرفته، گویی توان حرکت دست و پایش را از دست داده است. دست‌هایش که شروع به گز گز می‌کند فکرهای پریشان به سراغش می‌آید «مبادا ام‌اس گرفته باشم، یعنی در جوانی به آخر خط رسیده‌ام؟؟» فکر ابتلا به ام‌اس تنش را می‌لرزاند اما آیا این علائم واقعاً نشانه بروز بیماری ام‌اس است و آیا ابتلا به این بیماری یعنی پایان زندگی فعال و پویا.

ام‌اس پایان راه نیست

سلامت نیوز:احساس ضعف و بی‌حالی وجودش را فراگرفته، گویی توان حرکت دست و پایش را از دست داده است. دست‌هایش که شروع به گز گز می‌کند فکرهای پریشان به سراغش می‌آید «مبادا ام‌اس گرفته باشم، یعنی در جوانی به آخر خط رسیده‌ام؟؟» فکر ابتلا به ام‌اس تنش را می‌لرزاند اما آیا این علائم واقعاً نشانه بروز بیماری ام‌اس است و آیا ابتلا به این بیماری یعنی پایان زندگی فعال و پویا.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،دکتر مسعود نبوی، متخصص مغز و اعصاب  می‌گوید: سیستم ایمنی بدن در بیماری ام‌اس به مغز و نخاع حمله کرده و نقاط مهمی را درگیر می‌کند؛ بنابراین علائم بیماری با توجه به ناحیه‌ای که درگیر می‌شود، متفاوت خواهد بود. دوبینی، تاری دید، سرگیجه، گزگز اندام‌ها، کاهش قدرت دست و پا و اختلالات حرکتی و حسی از جمله مشکلاتی است که فرد مبتلا با آن روبه‌رو خواهد شد.


این پزشک متخصص با اشاره به اینکه نشانه‌های این بیماری متنوع ولی پایدار است، می‌افزاید: ام‌اس بیماری مغز و نخاع است بنابراین ممکن است علائم آن با نشانه‌های بیماری‌های دیگر یکسان باشد. اما باید توجه داشته باشید این علائم در ام‌اس ماندگار است و هیچ یک از آنها، در این بیماری موقت و گذرا نیست.
دکتر مسعود نبوی با اشاره به اینکه ام‌اس بیشتر در سنین جوانی بروز می‌کند می‌گوید: ام‌اس بیماری جوانان است و معمولاً افراد در سنین بین 20 تا 40 سال به آن مبتلا می‌شوند. از آنجایی که جوانان ستون‌های اصلی جامعه هستند و ساختار اجتماعی، اقتصادی و علمی جامعه را تشکیل می‌دهند، رسیدگی و درمان آن اهمیت ویژه‌ای دارد. البته ممکن است این بیماری در کودکی یا سنین بالا نیز خود را نشان دهد.


زنان طیف بیشتری از جمعیت هدف بیماری ام‌اس را به خود اختصاص داده‌اند. به طور متوسط زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان مستعد ابتلا به این بیماری هستند، زیرا علاوه بر عامل وراثت و هورمون‌های زنانه، تغییر سبک زندگی نیز نقش مهمی را در ابتلای زنان ایفا می‌کند. افزایش وزن و چاقی، مصرف سیگار، استفاده از قرص‌های ضد بارداری، کمبود جذب ویتامین D از طریق نور آفتاب، کار وزندگی در محیط‌های نمور و بدون آفتاب همه از دلایلی است که زنان را برای ابتلا به ام‌اس مستعد‌تر می‌کند.
 بیماری ام‌اس در همه جای دنیا دیده می‌شود و تنها مخصوص کشور ما نیست اما نکته مهم این است که در سال‌های اخیر تعداد مبتلایان به ام‌اس به شکل چشمگیری افزایش یافته است. پژوهشگران مدرنیته را دلیل این سیر صعودی می‌دانند زیرا مدرنیته و پیشرفت علم، صنعت و ماشینی شدن دنیای کنونی زندگی انسان‌ها را دستخوش تغییر و تحول کرده است. استرس و اضطراب، افزایش آلودگی‌های محیط زیست، آلودگی آب و هوا، تولید امواج، از دستاوردهای مهم صنعتی شدن جوامع بشری است که می‌تواند زمینه ابتلا به انواع بیماری‌ها را ایجاد کند.


بنابراین مهم است که بدانیم چگونه رفتار کنیم تا به ام‌اس مبتلا نشویم. فردی که حتی عامل وراثت را داشته باشد با اصلاح سبک زندگی و عوامل محیطی از جمله دوری از استرس، استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین و تأمین ویتامین D مورد نیاز و رسیدن به وزن مناسب، سیستم ایمنی بدنش را متعادل نگه داشته و امکان بروز بیماری را کاهش دهد. در یک جمله می‌توان گفت: تعادل جسمی و روحی مناسب قطعاً امکان بروز بیماری ام‌اس را کاهش می‌دهد.


این متخصص مغز و اعصاب در خاتمه با تأکید بر اینکه ابتلا به ام‌اس به معنای پایان راه نیست تصریح می‌کند: این بیماری طولانی است و درمان قطعی ندارد اما این بدان معنا نیست که فرد مبتلا به انتهای خط رسیده و نمی‌تواند زندگی فعال و پویا داشته باشد. هم‌اکنون تحقیقات بسیار گسترده‌ای در مورد ام‌اس صورت گرفته و افق‌های نو در درمان این بیماری وجود دارد. صرف نظر از تحولات عظیم کنونی امروزه داروهای بسیار خوبی برای کنترل و درمان این بیماری وجود دارد. در کشور ما نیز این داروها در حد نیاز وجود دارد و علاوه بر داروهایی که از سایر کشور‌ها وارد می‌شود نمونه‌هایی نیز در داخل کشور ساخته شده است که با نمونه خارجی آن رقابت می‌کند. به گفته او در کنار درمان دارویی مناسب استفاده از تیم متشکل از روانشناس، کاردرمان، می‌تواند ضمن کاهش علائم خاص مغزی و نخاعی، عوارضی همچون افسردگی و دیگر مشکلات روحی را کنترل کند. بنابراین بیماران باید اطلاعات خود را در خصوص بیماری و راه‌های درمان بالا ببرند و در دام کلاهبرداران و شیادان که به تبلیغ داروهای معجزه گر می‌پردازند،گرفتار نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مژگان ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    ام اس پايان راه است.…