شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 143804

سمومی که باعث گرفتگی عروق می شود

سلامت نیوز:قرار گرفتن در معرض سموم، تهدیدی پنهان برای سلامت انسان محسوب می شود. اما این تهدیدها چیست؟

در کنسرو و ظروف پلاستیکی: بیسفنولBPA) A):

این مواد مختل کننده غدد درون ریز است و در عملکرد هورمون های سالم تداخل ایجاد می کند. BPA می تواند اثر استروژن را تقلید کند و خطر بروز پروستات و سرطان سینه و چاقی مفرط را افزایش دهد.BPA در بروز بیماری قلبی نیز نقش دارد. نتایج یکی از بررسی ها وجود ارتباط بین میزان زیاد BPA در خون را با افزایش خطر رسوب رگ ها بیان می کند.

راه حل: کنسرو و آب معدنی فاقد BPA خریداری کنید و به فاکتورهای فروشگاهی که روی کاغذهای حرارتی چاپ می شود، دست نزنید.

لوازم بهداشتی: فیتالیتس : Phythalates

این ماده شیمیایی عامل دیگر اختلال غدد درون ریز است که با کاهش اسپرم، نقص مادرزادی، چاقی مفرط، و دیابت ارتباط دارد. بروز فشار خون بالا در کودکان با قرار گرفتن در معرض فیتالیت ارتباط داده می شود.

راه حل: از لوسیون ها و لوازم بهداشتی حاوی این ماده استفاده نکنید.

ظرف های نچسب: ماده شیمیایی حاوی پرفلور (PFCS)

این ماده شیمیایی موجود در لایه های مقاوم به آب مانند وسایل منزل و ... می تواند روی عملکرد تیروئید، کیفیت اسپرم و سلامت کلیه و قلب تاثیر بگذارد. در نتایج یک بررسی بین 500کودک مشخص شد کودکان با وزن اضافه که PFCS در خون آن ها زیاد است، بیشتر در معرض خطر بروز عوامل مربوط به بیماری قلبی و دیابت و همچنین انسولین و تری گلیسیرید بودند.

راه حل: از محصولات حاوی این مواد استفاده نکنید.

در لباس ها، وسایل خانه و فرش: پلی برومینتد دی فنل اتر (PBDES) وسایل خانه، فرش و تشک ها با مواد شیمیایی متعددی تولید می شود. بوی برخی از فرش ها، موکت ها یا تشک ها به دلیل گاز شیمیایی است که در تولید آن به کار رفته است. یکی از این مواد شیمیایی PBDES است که هورمون های تیروئید را تحریک می کند و می تواند منجر به کاهش IQ فرد شود.

راه حل: از جاروبرقی حاوی فیلتر HEPA استفاده کنید و لباس و وسایل منزل و تشک های ارگانیک خریداری کنید.

در خشکشویی: پرکلریت

این ماده لک برنده عالی است که از طرفی از کوچک شدن لباس ها هنگام شست و شو جلوگیری می کند. از آن جا که سریع تبخیر می شود، می توان از آن چند بار استفاده کرد و مقرون به صرفه نیز است به همین دلیل است که 85 درصد از خشکشویی ها آن را به عنوان حلال اصلی استفاده می کنند اما به چه قیمتی ؟!

قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی باعث سرگیجه، خستگی مفرط، سردرد و حالت تهوع می شود.

راه حل: پس از بازگشت از خشکشویی پلاستیک را از روی لباس بردارید و بگذارید چند روز هوا بخورد سپس از لباس استفاده کنید . علاوه بر آن آب تصفیه شده مصرف کنید.

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha