برگزاری نهمین کنفرانس ملی روز جهانی محیط زیست

سلامت نیوز:به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنفرانس پژوهشگده محیط زیست دانشگاه تهران، روح الله نقدی پور بیرگانی رئیس پژوهشکده مجازی محیط زیست و دبیرکنفرانس، با بیان این مطلب اظهار داشتند، که امروزه حفظ و صیانت از منابع آبی و بهره برداری بهینه و اقتصادی و عادلانه آب یک مسئله مهم جهانی است.  وی  فرهنگ سازی در صنعت آب را مهم دانست و اضافه کرد با مدیریت صحیح بر منابع آبی است که می توانیم از اتلاف و هدر رفت آن جلوگیری نمائیم.
نقدی پور بیرگانی افزود با توجه به التزام قانون اساسی باید گفت كه اخلاق زیست محیطی حال‌نگر و آینده‌نگر است؛ چرا كه علاوه بر امروز، نسل‌های فردا را نیز مورد توجه قرار می‌دهد و این همان موضوعی است كه اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به آن تاكید می‌كند؛ همان طور که مستحضرید در این اصل آمده است كه « در جمهوری اسلامی ایران، حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسلهای آتی باید در آن حیات اجتماعی روبه رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می گردد. از این رو فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن تلاقی پیدا کند، ممنوع است.
در این راستا وی از برگزاری نهمین کنفرانس ملی محیط زیست، خبر داد و در ادامه خاطر نشان ساخت که با توجه به نگاه کلان به شورای سیاستگذاری کنفرانس و اخذ نظرات مخاطبین بر آن شدیم که شعار امسال را با رویکرد صیانت از آب، نجات زندگی مورد تأیید شورا قرار گرفت. وی افزود که برگزاری این کنفرانس به حول و قوۀ الهی به میزبانی دبیرخانه دائمی کنفرانس پژوهشکده مجازی محیط زیست و با مشارکت دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، پژوهشکده انرژی های نو و محیط زیست پژوهشگاه دانشگاه تهران و سایر مراکز علمی و پژوهشی و نیز دستگاه های دولتی و غیر دولتی، در تاریخ 5 الی 7 خردادماه 1394 در دانشگاه تهران برگزار خواهد گردید. در ادامه وی از فراخوان ارسال مقاله به دبیرخانه کنفرانس  و نیز مهلت ارسال مقالات تا تاریخ 15/1/ 1394خبر داد.
همچنین نقدی پور بیرگانی اظهار داشت: از آنجائیکه بحث پدیده گرد و غبار و ریزگردها در سال های اخیر به یک موضوع و معضل زیست محیطی و ملی تبدیل شده است علاوه بر محورهای سالهای پیش این موضوع بعنوان یکی از محورهای اصلی نهمین کنفرانس، تحت عنوان چالش ها، روش های کنترل و مدیریت ریزگردها و پدیده گرد و غبار لحاظ گردیده است.
نقدی پور بیرگانی از دیگر موضوعات و محورهای مورد بحث در این کنفرانس گفت: محورهای همایش مرتبط با حوزه محیط زیست بوده و شامل مهندسی محیط زیست، مدیریت سوانح و مخاطرات طبیعی، مدیریت و برنامه‌ریزی محیط زیست، مهندسی طراحی محیط زیست، مباحث حقوقی و اقتصادی محیط زیست، پدافند غیرعامل در حوزه محیط زیست، شهر و محیط زیست، رسانه و محیط زیست، توسعه پایدار مبتنی بر مدیریت یکپارچه منابع آب، بحران آب و مدیریت جهادی است.
رئیس پژوهشکده مجازی محیط زیست با بیان اینکه صیانت از منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست در اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد تأکید قرار گرفته است ؛ اظهار داشتند که روند رشد صنعتی و افزایش تعداد ناوگان حمل و نقل موجب تولید آلودگی شده است و محیط زیست كشور را با مخاطرات جدی مواجه نموده است. علاوه بر آلودگی های محلی، تولید گازهای گلخانه ای می تواند اثرات زیست محیطی نگران كننده ای بر اقلیم جهانی بر جای گذارد.از این رو نیاز است تا این گردهمایی زیست محیطی در هر دو بعد ملی و جهانی با رویکرد صیانت از آب، مورد توجه واقع شود و نیز آحاد جامعه و جلب مشارکت حداکثری از مخاطبین خویش را دنبال نماید.
وی در ادامه موارد ذیل را به عنوان رئوس مهم اهداف خود از برگزاری نهمین کنفرانس سالانه ملی اعلام می نماید:
•    تبلور مجموعه ظرفیت‌های علمی كشور جهت رفع معضلات زیست ‌محیطی؛
•     ایجاد حساسیت در زمینه محیط‌ زیست بین دولت‌مردان به منظور وضع قوانین مؤثر و اجرا و نظارت مطلوب بر آن؛
•     ایجاد بازار برای صنعتگران كشور جهت ساخت و عرضه وسایل كنترل و كاهش آلودگی؛
•     افزایش آگاهی‌های عامه مردم در زمینه های محیط ‌زیست؛
•     هم‌ اندیشی بین اساتید، دولت‌مردان و صنعتگران كشور؛
•     ارتقای سطح علمی اندیشمندان، پژوهشگران و دانشجویان از طریق تبادل نظر؛
•     دستیابی به سیاست‌ها و راهبردهای کلان حفظ محیط زیست.
نقدی پور بیرگانی در ادامه اظهار داشت که با توجه به اهمیت فرهنگ سازی در میان نوجوانان و جوانان در عرصه حفظ محیط زیست، دبیرخانه كنفرانس ملی روز جهانی محیط ‌زیست بخش فعالیت‌ها و پژوهش‌های دانش آموزی را راه اندازی نموده است. بدین وسیله از كلیه مدارس و افراد علاقمند دعوت می‌شود فایل مربوط به مقالات، پروژه‌ها و آثار خود را در حوزه محیط زیست به دبیرخانه كنفرانس ارسال نمایند تا ضمن بررسی آثار ارسالی از برگزیدگان جهت حضور در كنفرانس دعوت به عمل آید. 
وی خاطرنشان کرد: در حاشیه برگزاری این کنفرانس کارگاه آموزشی مرتبط با موضوع و محورهای کنفرانس برگزار می‌شود. دبیر کنفرانس در ادامه افزود که از مهمترین اهداف برگزاری کارگاه ها، می توان به  برقراری همكاری مؤثر بین صنعت و دانشگاه، انتقال تجربیات و ارتقاء معلومات دانشجویان و كارشناسان حوزه محیط زیست، نام برد.
رئیس پژوهشکده مجازی محیط زیست از اعطای گواهینامه های بین المللی به شرکت کنندگان خبر داد وی در ادامه افزود که طی تفاهم نامه بعمل آمده با موسسات و مراکز  علمی بین المللی از جمله OXFORD CERT  انگلستان،  NOBEL CERT آلمان،  ICS  کانادا،  QALانگلستان، ASYS  اسپانیا، LLC  چک، GRS Group انگلستان،  SWISS  Cert هند، ITCC  انگلستان، BQC  یونان  برای شرکت کنندگان در این کنفرانس گواهینامه بین المللی از مراکز علمی یادشده صادر خواهد شد.
دبیر نهمین کنفرانس ملی روز جهانی محیط زیست، اعلام داشتند، به علت محدودیت اعطای گواهینامه بین المللی، علاقمندان شرکت کننده در این کنفرانس جهت برخورداری از این امتیاز بین المللی  ثبت نام خود را  در سایت کنفرانس قطعی و نسبت به درخواست و ثبت مشخصات در سامانه الکترونیکی اقدام نمایند.
نقدی پور بیرگانی در ادامه تأکید نمودند، جهت اخذ گواهینامه های بین المللی 45 روز زمان لازم است؛ هماهنگی لازم در این خصوص از سوی دبیرخانه کنفرانس بعمل خواهد آمد. لذا مدارک از طریق پست، به آدرس شخصی شرکت کنندگان بعد از برگزاری کنفرانس ارسال میگردد. نقدی پور بیرگانی، در پایان متذکر شد که این گواهینامه ها دارای کد شناسایی اختصاصی، هولوگرام امنیتی و مهر برجسته بوده که در هر زمان و از طریق سامانه احراز اصالت و قابل استعلام می باشد.
  لذا به جهت همکاری های چندجانبه با سازمان ها و دانشگاه ها، مشتاقانه از تمامی اساتید محترم دانشگاه ها و کارشناسان فعال محیط زیست، محققان، دانشجویان جهت  شرکت در این مهم، دعوت بعمل می آید.
 همچنین دبیرخانه دائمی کنفرانس در نظر دارد برترین‌های محیط زیست سال را در بخش‌های کتاب، پایان نامه، طرح پژوهشی، اختراع ثبت شده، سازمان‌های غیر دولتی، انجمن های علمی، سایت های تخصصی و وبلاگ های این حوزه معرفی نمایند.
ما امیدواریم که با حضور گسترده اساتید، محققین، دانشجویان، پژوهشگران جوان، صاحبنظران و خبرگان در عرصه های مرتبط با شعار و محورهای این کنفرانس، فضای مناسبی برای بحث و تبادل نظر در خصوص آخرین دستاوردهای
علمی و فنی روز دنیا در حوزه‌های مرتبط فراهم گردد و امید است در نهایت پس از بررسی راهکارهای موجود، به تبیین مسیرصحیح و اخذ تدابیر آینده و حل معضلات  محیط زیست دست یافت.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر، برای ثبت نام و آگاهی از ضوابط شرکت در کنفرانس به آدرس wedi.ut.ac.ir  مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha