تب‌وتاب استفاده از مکمل‌ها در راستای رسیدن به‌تناسب اندام فقط مختص آقایان نیست و در خانم‌ها هم شایع است اما از آن مهم‌تر، تمایل خودسرانه به مصرف انواع مولتی‌ویتامین‌ها در زنان است که شیوع بیشتری دارد. هرچند که یکی از ویژگی‌های شخصیتی انسانی این است که بیشتر دیده شود و برتر باشد اما می‌توان مصرف خودسرانه انواع مکمل‌ها را در زنان به دلایل متعددی مربوط دانست.

سلامت نیوز:  تب‌وتاب استفاده از مکمل‌ها در راستای رسیدن به‌تناسب اندام فقط مختص آقایان نیست و در خانم‌ها هم شایع است اما از آن مهم‌تر، تمایل خودسرانه به مصرف انواع مولتی‌ویتامین‌ها در زنان است که شیوع بیشتری دارد. هرچند که یکی از ویژگی‌های شخصیتی انسانی این است که بیشتر دیده شود و برتر باشد اما می‌توان مصرف خودسرانه انواع مکمل‌ها را در زنان به دلایل متعددی مربوط دانست.


دکتر حامد محمدی کنگرانی در گفت‌وگو با سلامانه در پاسخ به این سؤال که چه دلایلی زنان را به سمت استفاده از این مکمل‌ها سوق می‌دهد، گفت: «می‌خواهم زیباتر باشم یکی از دلایل مصرف خودسرانه مکمل در زنان است. بیشتر زنان دوست دارند در جمع‌های دوستانه‌ای که هستند بیش از دیگران زیبا به نظر برسند. برای همین برای رسیدن به این زیبایی و در ظاهر حفظ آن، به مصرف هر نوع مکملی روی می‌آورند. حتی برای رسیدن به افزایش وزن یا کاهش وزن دست به مصرف خودسرانه انواع داروهای لاغری حتی از نوع گیاهی می‌زنند غافل از اینکه این اقدام‌ها در راستای حفظ به‌ظاهر زیبایی بلای جانشان می‌شود.»


وی در ادامه افزود: «علاوه بر این، یکی از ویژگی شخصیتی زنان به‌خصوص در جمع این است که بیش از دیگران می‌خواهند این خصیصه رفتاری را که به فکر سلامتشان هستند نشان بدهند و با این فرضیه که پیشگیری بهتر از درمان است، در راستای پیشگیری از کمبود برخی املاح و ویتامین‌ها در بدن، به مصرف خودسرانه این فراورده‌ها روی می‌آورند حتی گاهی مشکل به اینجا ختم نمی‌شود و اغلب حتی برای پیشگیری از بروز اختلالات در فرزندان خود نیز آن‌ها را مجبور به استفاده بی‌دلیل از مولتی‌ویتامین‌ها می‌کنند غافل از اینکه با پیامدهای منفی‌ای بر سلامت فرزندشان همراه است.»


عضو کمیته رسانه و کمیته روان‌درمانی انجمن روان‌پزشکان ایران با اشاره به اینکه می‌خواهم از عوارض پیری و میانسالی جلوگیری کنم، گفت: «زنان از افزایش سن هم واهمه دارند و برای اینکه این روند را در بدن به تأخیر بیندازند برای پیشگیری از چروکیده شدن پوست و ریزش مو، سفید شدن مو و... دست به مصرف خودسرانه هر نوع مولتی‌ویتامینی می‌زنند درحالی‌که اگر تغذیه متناسبی داشته باشند لازم به مصرف این مکمل‌های غذایی نیست.»


این روان‌پزشک در پایان با هشدار اینکه مصرف خودسرانه مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها هم عارضه دارند، خاطرنشان کرد: «ویتامین‌ها به دو گروه محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می‌شوند. ویتامین مثل B و C در صورت مصرف بیش‌ازحد از طریق ادرار دفع می‌شود و سودی ندارد اما ویتامین‌های محلول در چربی مثل A، D و K اگر بیش‌ازحد مصرف شوند با عارضه مسمومیت همراه خواهند بود. همیشه تأکید بر این بوده که فردی ملزم به مصرف مکمل و مولتی‌ویتامین خواهد بود که با کمبود آن‌ها در بدن مواجه شود و پزشک مصرف آن را تجویز کند.»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha