مقایسه کیفیت هوای ۱۸ روز نخست سال ۹۴ با سال های پیش از آن نشان از تمیزتر شدن هوا دارد. دلیل هرچه که می خواهد باشد، به هرحال هوای بهتری تنفس می کنیم.

مقایسه کیفیت هوای روزهای نخست سال در دو دولت روحانی و احمدی‌نژاد

سلامت نیوز: مقایسه کیفیت هوای ۱۸ روز نخست سال ۹۴ با سال های پیش از آن نشان از تمیزتر شدن هوا دارد. دلیل هرچه که می خواهد باشد، به هرحال هوای بهتری تنفس می کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، هوا بهتر شده است. این را لابد همه قبول دارند. یا بهار است که هوا را بهتر می کند. یا بنزین های بهتر است که در موتور خودروها می سوزد و آلایندگی کمتری دارد و یا اصلا آسمان روی خوشش را به ما نشان داده است؛ بادی می وزد و بارانی می آید. هرچه که هست هوا این روزها بسیار بهتر از سال های قبل و در همین زمان است.

آمارهای مقایسه ای نشان می دهد هوا در ۱۸ روز نخست سال ۹۴ به مراتب کیفیت بهتری نسبت به سال های پیش داشته است. جدول زیر  مقایسه کیفیت هوای ۱۸ روز نخست ۵ سال ابتدایی دهه ۹۰ خورشیدی است که سه سال از آن در دولت محمود احمدی نژاد بوده است و دو سال در دولت حسن روحانی؛

مقایسه کیفیت هوای روزهای نخست سال در دو دولت روحانی و احمدی نژاد

جدول خود گویاست که در روزهای نخست سال های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ چه وضعیتی برای هوای تهران وجود داشته است و البته در سال های ۹۳ و ۹۴ چه اتفاقی افتاده. در ۱۸ روز نخست سال ۹۰ و ۹۱ هیچ روز با هوای پاک ثبت نشد. در همین مدت در سال ۹۱ آنقدر اوضاع خراب بود که روز ۱۵ فروردین، هوا در آستانه شرایط اضطرار قرار گرفت. اما در همین روز در سال ۹۳ و ۹۴، هوا در شرایط سالم و متمایل به پاک بود.

در همین مدت در سال ۹۲ فقط یک روز هوای پاک داشت، سال ۹۳ هم پنج روز هوای پاک داشت که همه در روزهای عید بوده. اما سال ۹۴، رکورددار است؛ ۸ روز هوای پاک فقط در ۱۸ روز. ۳ روز متوالی هوا در شرایط پاک بود. ضمن اینکه هیچ روزی هوا ناسالم نبوده است. حتی به نیمه های محدوده سالم هم نرسیده. بالاترین عدد شاخص، روی ۷۱ ایستاده است. سه روز هم هوا اندکی با شرایط پاک فاصله داشته است؛ فقط یک واحد.

این یادآوری لازم است؛ حضور شاخص در بازه صفر تا ۵۰، نشان دهنده هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰، هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰، ناسالم برای برخی گروه ها، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هم ناسالم برای همه گروه ها یا اضطرار.

اما چرا هوا بهتر شده است؟

دلایل بهتر شدن کیفیت هوا مختلف است؛ شرایط جوی متفاوت از سال های قبل، بهتر شدن سوخت خودروها، رسیدن گاز به نیروگاه ها و ارتقای استاندارد موتور خودروها.

بنزین در یک سال گذشته بسیار با کیفیت تر شده است. البته یک سال پیش و در همین روزها، دولت مصوبه ای داشت برای کاهش آلودگی هوا که ارتقای کیفیت بنزین و ارتقای استاندارد خودروها از جمله موارد آن بود.

معصومه ابتکار دراین باره به خبرآنلاین می گوید: «در آن مصوبه هدف گذاری مهم توزیع بنزین یورو ۴ در تمام شهرها، اجرای استاندارد یورو ۴ در خودروهای کشور و بعد هم کاهش آلودگی گازوییل بود. وزارت نفت همکاری بسیار خوبی انجام داد و خیلی سریع بنزین پتروشیمی حذف شد و بنزین با کیفیت توزیع شد. اکنون روزهای با هوای سالم و پاک بیشتر است. نه تنها در تهران، اصفهان هم خیلی بهتر شده است به دلیل اینکه به نیروگاه ها اجازه استفاده از مازوت را ندادیم. برای اراک هم همین اتفاق افتاد، کرج هوا خیلی بهتر شده است، مشهد از زمانی که یورو ۴ توزیع شد، هوا بهتر شد. تبریز هم هوا بهتر شده. در اهواز جلوی واحد فراوری پالایشگاه اهواز را به دلیل اینکه نفت سنگین آنجا فراوری می کردند و فلرهایش داخل شهر اهواز بود، گرفتیم که خیلی در کاهش آلودگی هوای اهواز موثر بود.» (اینجا را بخوانید)

به هرحال هوا این روزها بهتر شده است و ریه هایمان کمتر آلودگی های سرطان زا را تنفس می‌کند. دلیلش هرچه می خواهد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha