نتایج تحقیقات پژوهشگران انگلیسی در زمینه رابطه وزن با بیماری زوال عقل (دمانس) نشان می دهد که خطر ابتلای افراد لاغر به این بیماری، 38درصد بیشتر از افراد با وزن عادی است.

سلامت نیوز: نتایج تحقیقات پژوهشگران انگلیسی در زمینه رابطه وزن با بیماری زوال عقل (دمانس) نشان می دهد که خطر ابتلای افراد لاغر به این بیماری، 38درصد بیشتر از افراد با وزن عادی است.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری هلث،عجیب این است، افرادی که چاق محسوب می شوند نسبت به افرادی که دارای وزن متناسب هستند 20درصد بیشتر با خطر ابتلا به زوال عقل روبرو هستند.این میزان در افرادی که دارای چاقی مفرط هستند به 24درصد افزایش می یابد.

نتیجه این تحقیقات پژوهشگران را غافلگیر کرده است زیرا با تمام توصیه های پزشکی رایج برای پیشگیری از زوال عقل مغایرت دارد.

نتیجه این پژوهش که نزدیک به 2 میلیون انگلیسی با سن متوسط ٥٥ سال مورد بررسی قرار گرفته است در نشریه لانست و اندوکرینولوژی انگلیس منتشر شده است.

رییس این گروه پژوهش از دانشگاه آکسفورد لندن، نتیجه تحقیقات اخیر را غافلگیر خواندو گفت:نتیجه این پژوهش با اکثر تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده مغایرت دارد اما ابعاد تحقیقات ما بسیار وسیع تر و دقیق تر از مجموعه تحقیقاتی است که تاکنون در این مورد صورت گرفته است.

وی گفت:جنجال برانگیز ترین نکته ای که در نتیجه این تحقیقات به دست آمده این است که افراد چاق یا مبتلا به چاقی مفرط کمتر از افرادی با وزن متناسب در معرض ابتلا به زوال عقلی هستند.

جیمز گالاگر سردبیر خبرهای بهداشتی گفت:نتایج این تحقیقات ضمن آنکه بسیار حیرت آور است، سوال های بسیاری را نیز مطرح کرده است.

آیا این چربی اضافه در بدن است که باعث تقویت سیستم ایمنی برای دفاع در مقابل بیماری هایی مانند زوال عقل می شود یا اینکه فرآیند دیگری در کار است.آیا از این فرآیند می توان برای درمان دمانس استفاده کرد؟

دکتر سایمون ریدلی از انجمن آلزایمر در انگلیس افزود:نتایج تحقیقات جدید بسیار جالب توجه است، اما انجام تحقیقات مشابه دیگر برای درک کامل این موضوع لازم است.

البته سازمان های خیریه و اطلاع رسانی در زمینه زوال عقل نکشیدن سیگار، ورزش و تغذیه سالم را به عنوان راه های پیشگیری از این بیماری توصیه می کنند.

دمانس، اختلال مزمن و گاهی حاد و فراینده روانی به علت بیماری مغز و شایع ترین نوع آن آلزایمر است.

بیماری دمانس، پیش رونده و علاج ناپذیر است و تنها توصیه ای که برای کاهش خطر ابتلا به آن وجود دارد، تغییراتی برای روش سالم زندگی است.

این بیماری اکنون به یکی از بزرگترین مشکلات پزشکی در جهان تبدیل شده است و انتظار می رود که آمار مبتلایان به آن تا سال 2050 سه برابر شده و به 135 میلیون نفر برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha