فعالیت های بدنی مانند پیاده روی در سطوح بدون شیب از مناسب ترین ورزش ها برای اکثریت مفاصل در معرض ابتلا به آرتروز می باشد .

سلامت نیوز: فعالیت های بدنی مانند پیاده روی در سطوح بدون شیب از مناسب ترین ورزش ها برای اکثریت مفاصل در معرض ابتلا به آرتروز می باشد .

به گزارش سلامت نیوز، دکتر خسرو خادمی ، دبیر علمی بیست و ششمین کنگره فیزیوتراپی ایران که از 2 تا 4 اردیبهشت ماه 1394 در هتل المپیک تهران برگزار می شود با بیان این خبر گفت : آرتروز یکی از شایع ترین بیماریهای مفصلی است که با علائمی همچون درد، محدودیت حرکتی و ضعف عضلانی همراه است و شایع ترین مفاصل درگیر به ترتیب شیوع ، زانو ، ستون فقرات گردنی و کمری و نیز مفصل ران و مفصل قاعده شصت دست می باشد .

وی آرتروز را به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم بندی کرده و گفت: در نوع ثانویه همیشه پیش زمینه هایی چون عفونتهای مفصلی ، بیماریهای رماتیسمی و انحرافات مفصلی وجود دارند و معمولاً سن بروز بیماری در سنین پایین تری می باشد و در نوع اولیه که نوع بدون علت هم نامیده می شود نمی توان علت خاصی را برای بروز آن ذکر کرد و اغلب در سنین بالا اتفاق می افتد و هر چند بروز آرتروز با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد ولی اکثر محققین بر این اعتقاد هستند که مفاصل بدن انسان این قابلیت را دارد که در تمام طول عمر هر فرد بدون نقص به کار خود ادامه دهند .

دکتر خادمی در پاسخ این سوال که چه اتفاقی در طول زندگی روی می دهد که با این بیماری و تخریب مفصلی ناشی از آن در سنین بالا مواجه می شویم گفت : جواب این سوال را بایستی در نحوه زندگی خود جستجو کنیم چرا که در بسیاری از موارد اعمال فشارهای زیاد به مفاصل را عامل اصلی صدمه به مفصل و بروز آرتروز می دانند و منظور از فشار زیاد ، اعمال بارهای بزرگ به مفاصل به صورت مکرر و با فواصل زمانی کوتاه می باشد .

وی توصیه کرد: با افزایش سن بایستی نحوه زندگی به نحوی تغییر کند و فشارهای وارده بر ساختمان های مختلف بدن مانند غضروف مفصلی به صورتی مدیریت شود که فرصت کافی برای بازسازی داشته باشند . حفظ دامنه حرکتی مفصل و تقویت عضلات اطراف مفصل با افزایش ثبات مفصلی، منجر به کاهش صدمات وارده  و نتیجتا کاهش درد و علائم بیماری می شوند . 

دبیر علمی بیست و ششمین کنگره فیزیوتراپی ایران افزود: هرچند اعمال فشارهای بزرگ و مداوم به مفصل باعث آسیب می گردد ولی باید توجه داشت که اعمال فشارهای متعارف، نیازی ضروری برای حفظ وضعیت تغذیه ای غضروف و مفصل می باشد و در این زمینه می توان به فعالیت هایی مثل راه رفتن و ورزش های روزانه به صورت مرتب اشاره کرد که برای حفظ سلامت سیستم حرکتی بدن بسیار مناسب می باشد .

  وی در پایان با اشاره به اعمال هزینه های بالا به سلامت کشور در نتیجه اجرانشدن فراگیر مصوبه دکترای حرفه ای فیزیوتراپی خاطر نشان کرد : بیست و ششمین کنگره فیزیوتراپی ایران با شعار "نیم قرن تجربه بالینی ، پشتوانه بهبود کیفیت زندگی" هم زمان با پنجاهمین سال تاسیس انجمن فیزیوتراپی ایران از 2 تا 4 اردیبهشت ماه 1394 در هتل المپیک تهران برگزار می شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha