شبکه سمن‌های محیط زیستی استان گیلان با صدور بیانیه‌ای با احداث سد شفارود، واگذاری تالاب انزلی به سازمان منطقه آزاد و تغییر کاربری بندر کیاشهر اعلام مخالفت و بر حفاظت از تالاب بین‌المللی بوجاق تأکید کردند.

سلامت نیوز: شبکه سمن‌های محیط زیستی استان گیلان با صدور بیانیه‌ای با احداث سد شفارود، واگذاری تالاب انزلی به سازمان منطقه آزاد و تغییر کاربری بندر کیاشهر اعلام مخالفت و بر حفاظت از تالاب بین‌المللی بوجاق تأکید کردند.

 شبکه سمن‌های محیط زیستی استان گیلان با صدور بیانیه‌ای با احداث سد شفارود، واگذاری تالاب انزلی به سازمان منطقه آزاد و تغییر کاربری بندر کیاشهر اعلام مخالفت و بر حفاظت از تالاب بین‌المللی بوجاق تأکید کردند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی محیط‌زیست پام، در این بیانیه که رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، مخاطب آن هستند، نوشته شده است که «همان خدایی که زمین را آسایشگاه شما قرار داد و در آن راه‌ها برای روابط سفر و حوائج خلق پدید آورد و از آسمان آب نازل کرد تا به آن آب آسمانی انواع نباتات مختلف را از زمین برویانیم» طه – آیه ٥٢

زمین بی‌نقص و با نظم مشخصی که خالق یکتا در آفرینش طبیعت قرار داد با ندانم‌کاری انسان‌ها از اعتدال خود خارج شد و بسیاری از نبودها و کمبود‌هایی که امروز اقلیم، بوم‌سازگان و زیستگاه‌های ما به آن دچارند، محصول نگرش معیوب بیش‌خواهی آنی ما و برنامه‌ریزی‌های غیرکارشناسی و دفعتی بوده است.
پوشیده نیست روی کار آمدن دولت یازدهم و توجه ویژه دولت چه در شعارهای انتخاباتی و چه در منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید به مسأله محیط‌زیست و نخستین برنامه دولت در چاره‌جویی مسأله دریاچه ارومیه نقطه عطفی در نگرش و اهتمام دولت به مسأله محیط‌زیست محسوب می‌شود.  هم از این رو از بدو آغاز به کار دولت یازدهم کنشگران و دوستداران محیط‌زیست که آرمان تحقق توسعه پایدار ایران اسلامی را در دل دارند، امیدوار به نگاه روشن و پایدار تمامی دولتمردان به این امر شده‌اند.


جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهور، سرکار خانم دکتر ابتکار معاون محترم رئیس‌جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست و اعضای محترم کابینه، امضاکنندگان این بیانیه عطف به اصل پیشرو ٥٠ قانون اساسی که در فصل اقتصاد و امور مالی از میثاق ملی ما آمده است و دلالت بر حفظ محیط‌زیست و ممنوعیت هرگونه فعالیت اقتصادی و غیر آن‌که منتج به آلودگی محیط‌زیست تا تخریب غیرقابل جبران آن گردد، دارد خواهان توجه جدی نسبت به موارد ذیل است:
احداث سد شفارود که به مثابه داغی بر دل سبز جنگل‌های منطقه است، مورد مخالفت صریح ماست و واضح‌ترین دلیل نیز نداشتن تأیید ارزیابی محیط‌زیستی این پروژه از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور است. ضمن آن‌که اگر هدف را آبرسانی قرار دهیم، یقینا تدابیر و تصمیم‌های موثر و هم‌سو با اقلیم منطقه برای تامین این منظور کم نیست که می‌تواند جایگزین مناسبی به جای این سازه نامتجانس باشد.


همچنین بحث واگذاری تالاب بین‌المللی انزلی، این زیستگاه بدیع که از انفال و داشته‌های ملی است به منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی، آن هم در شرایطی که هم اینک بخشی از آسیب‌های این تالاب عزیز و رنجور ناشی از تعدد مدیریت است، محل اعراب نداشته و مطرود است.
ما امضاکنندگان این بیانیه با تغییر کاربری کلیه اراضی و ساخت و سازهای بی‌رویه در جای جای استان از جمله پارک ملی بوجاق و احداث اسکله تجاری در جایی که مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران جزو مناطق چهارگانه و واجد عالی‌ترین نوع حفاظت است، مخالفیم. بی‌شک می‌توان با اخذ تدابیر مناسب از این ظرفیت اقلیمی در راستای بهره‌برداری پایدار و خردمندانه بهره جست.


از آن‌جا که هنوز مسأله مدیریت پسآب و پسماند آن هم با شرایط شکننده بوم‌سازگان استان گیلان، یکی از بزرگ‌ترین دل‌نگرانی‌های ماست، خواهان اخذ تدابیر دقیق، عاجل و منطبق با عالی‌ترین استانداردهای محیط زیستی برای استفاده از شیوه‌های تلفیقی مدیریت پسماند؛ از تفکیک از مبدا تا به کارگیری سیستم‌های کمپوست و دستگاه‌های زباله‌سوز بوده و مخالفت شدید خود را با هرگونه دفع و دفن زباله اعلام می‌داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha