قرار است براساس طرحی که در گذشته مسکوت مانده بود معلم‌های کشور رتبه‌بندی شوند. مسئولان آموزش و پرورش بر این باورند که با اجرای این طرح مشکلات معلم‌ها را کاهش می‌دهند. برخی از کارشناسان حوزه آموزش و پرورش معتقدند وعده اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان کشور و افزایش حقوق آنها تنها مسکنی برای کم کردن اعتراضات معلم‌های کشور است.

سلامت نیوز: قرار است براساس طرحی که در گذشته مسکوت مانده بود معلم‌های کشور رتبه‌بندی شوند. مسئولان آموزش و پرورش بر این باورند که با اجرای این طرح مشکلات معلم‌ها را کاهش می‌دهند. برخی از کارشناسان حوزه آموزش و پرورش معتقدند وعده اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان کشور و افزایش حقوق آنها تنها مسکنی برای کم کردن اعتراضات معلم‌های کشور است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، آن‌گونه که علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش درباره طرح رتبه‌بندی معلمان گفته است: «برابر این طرح معلمان به رتبه‌های پایه، ارشد، خبره و عالی تقسیم می‌شوند و درصدد افزایش مهارت‌های حرفه‌ای خود برمی‌آیند و براساس احکام جدید مطابق رتبه‌بندی، حقوق دریافتی معلمان از 160 تا600 هزار تومان افزایش خواهد یافت و 14 درصد افزایش حقوق کارکنان در سال 94 نیز به آن اضافه می‌شود و شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان تا شهریور مشخص خواهد شد و به تصویب دولت خواهیم رساند.»
برخی از معلم‌های کشور با اجرای این طرح، که میراث دولت گذشته است و مدتی است به هر دلیلی در چرخه برنامه‌ریزی‌های آموزشی کشور قرار گرفته، مخالف هستند. مهدی بهلولی، کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فرهیختگان می‌گوید: «اکثر معلم‌ها از اجرای این طرح ناراضی هستند. تنها افرادی که مدرک دکتری یا فوق‌لیسانس دارند موافق اجرای طرح رتبه‌بندی معلم‌ها هستند، این در حالی است که تعداد معلم‌های لیسانسه که برای دانش‌آموزان این مرز و بوم زحمت کشیده‌اند بسیار است و نباید حق آنها پایمال شود.»
او معتقد است: «طرح رتبه‌بندی معلم‌های کشور مشکلات زیادی دارد. با این وجود آموزش و پرورش برای آرام کردن شرایط فعلی بر اجرای آن پافشاری می‌کند اما با اجرای طرح رتبه‌بندی معلم‌ها به سمت آموزش و پرورش بهتر نمی‌رویم.»
بهلولی می‌گوید: «آموزش و پرورش با اجرای این طرح سیستم آموزشی کشور را مدرک‌گرا می‌کند. همچنین رقابت ناسالمی بین معلم‌های کشور ایجاد می‌شود که به سیستم آموزش کشور ضربه وارد می‌کند.»

 طرح دوشنبه به مجلس می‌رود
عطاءالله سلطانی‌صبور، عضو کمیسیون آموزش و پرورش مجلس شواری اسلامی کشور در گفت‌وگو با فرهیختگان می‌گوید: «از جزئیات طرح رتبه‌بندی معلم‌ها خبر ندارم، زیرا این طرح دوشنبه به مجلس خواهد آمد. با این وجود اگر رتبه‌بندی با کلیاتی که در گذشته اعلام شده است، اجرا شود می‌تواند به سیستم آموزشی کشور کمک کند و من با اجرای آن موافق هستم.»
او معتقد است: «براساس این طرح معلم‌ها از بدو ورود باید مهارت تدریس داشته باشند، این درحالی است که در گذشته تنها تجربه کافی بود و بسیاری موارد دیگر در طرح رتبه‌بندی معلم‌ها آمده است که علاوه‌بر افزایش حقوق، می‌تواند از ضایع شدن حق معلم‌ها جلوگیری کند.»

 طرحی که تبعیض ایجاد می‌کند
طرح رتبه‌بندی معلم نه‌تنها باری را از دوش معلم‌های کشور برنمی‌دارد بلکه باعث ایجاد تبعیض بین آنها می‌شود. محمد حبیبی، فعال صنفی معلمان، با بیان این مطلب به فرهیختگان می‌گوید: «طرحی که زمان دولت احمدی‌نژاد مطرح شده و سال‌ها مسکوت مانده بود حالا برای ساکت کردن اعتراض معلم‌های کشور دوباره مورد بررسی قرار گرفت. اجرای این طرح تنها بین معلم‌ها تبعض ایجاد می‌کند، نه رقابتی که بسیاری از مسئولان گفته‌اند. درخواست معلم‌های کشور این است که حقوق و دستمزدشان با دیگر اقشار جامعه برابر باشد نه اینکه افزایش حقوق آنها با یکدیگر متفاوت باشد.»
او می‌افزاید: «البته به نظر من با توجه به بودجه امسال آموزش و پرورش امکان اجرای این طرح وجود ندارد و تنها در حد یک وعده باقی خواهد ماند. تمام این موارد نشان‌دهنده آن است که آموزش و پرورش به دنبال آرام کردن فضای ملتهب آموزشی کشور است تا اینکه به فکر معلم‌های کشور باشد، در غیر این صورت چطور می‌تواند با توجه به اینکه بودجه آموزش و پرورش هیچ موردی را برای طرح رتبه معلم‌های کشور در نظر نگرفته است، این طرح را از مهرماه 94 اجرا کند؟»
موضوع اعتراض صنفی معلمان، موافقان و مخالفانی دارد. برخی این حقوق را برای معلمان کافی می‌دانند و بعضی می‌گویند با توجه به اینکه کار معلمان بسیار مهم و تربیت نسل‌های آینده کشور با اهمیت است، باید این مساله مهم تلقی شود و معلمان هیچ‌گونه دغدغه مالی نداشته باشند. در کشورهای اروپایی نیز حقوق معلمان از دستمزد سایر کارمندان هم‌رده بالاتر است. حال با توجه به مخالفت‌هایی که نسبت به طرح رتبه‌بندی معلم‌ها می‌شود، دغدغه و نگرانی آنها بیشتر شده و به گفته بعضی از معلمان، این کار باعث می‌شود فضای دوستانه‌ای که در مدارس حاکم است از بین برود و تبعیض و رقابت ناسالم بین آنها شکل گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha