شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
کد خبر: 143873

مصرف سیگار باعث افزایش خطر دیابت نوع 2 می‌شود: هر چقدر که بیشتر سیگار بکشید، احتمال بروز دیابت در شما بیشتر از افراد غیر سیگاری می‌شود. وقتی سیگار را ترک کنید، این احتمال خطر در طول سال‌های بعد زندگیتان کاهش می‌یابد.

سلامت نیوز:مصرف سیگار باعث افزایش خطر دیابت نوع 2 می‌شود: هر چقدر که بیشتر سیگار بکشید، احتمال بروز دیابت در شما بیشتر از افراد غیر سیگاری می‌شود. وقتی سیگار را ترک کنید، این احتمال خطر در طول سال‌های بعد زندگیتان کاهش می‌یابد.


 به گزارش سلامت نیوز به نقل از انجمن اطلاع رسانی گابریک،سیگار روی عملکرد انسولین در بدن تأثیر می‌گذارد: انسولین هورمونی است که سبب کاهش قند خون می‌شود و گلوکز را برای تولید انرژی وارد سلول‌ها می کند. در دیابت نوع 2، بدن به انسولین ساخته شده توسط پانکراس پاسخ نمی‌دهد. وقتی شما به عنوان یک فرد دیابتی سیگار می‌کشید، بدنتان به انسولین کمتر پاسخ می‌دهد، یعنی بدنتان به انسولین مقاومت نشان می دهد و سطح قند خونتان بالا می‌رود. مقاومت بدن به انسولین کاهش نمی‌یابد مگر آنکه شما حداقل برای 12-10 ساعت سیگار نکشیده باشید.


سیگار کنترل دیابت را مشکل تر می کند: مطالعات نشان می‌دهند که سیگاری‌ها نسبت به افراد غیر سیگاری کنترل دیابت ضعیف‌تری دارند. ولی خبر خوب اینکه افراد دیابتی که قبلاً سیگار می کشیدند و هم اکنون ترک کرده‌اند، کنترل قند خونشان به خوبی افراد غیرسیگاری می باشد.
سیگار باعث افزایش هموگلوبین A1C می شود: تست هموگلوبین A1C آزمایشی است که نشان می‌دهد شما در 3 ماه گذشته قند خونتان را چگونه کنترل کرده‌اید. هدف این است که مقدار هموگلوبین A1C زیر 7% باشد. وقتی شما دیابت دارید و سیگار می‌کشید، سطح هموگلوبین A1C در شما افزایش می‌یابد ولی اگر سیگار را ترک کنید، سطح هموگلوبین A1C تان به سطح افراد غیر سیگاری می‌رسد.
سیگار کشیدن، خطر عوارض دیابت را افزایش می‌دهد: وقتی شما با وجود دیابت، سیگار می‌کشید، احتمال بروز عوارض دیابت (مثل عوارض کلیوی، عصبی، چشمی، قلبی، سکته، تصلب شرایین بخصوص در پاها)، بیشتر می‌شود.
هر چقدر شما تعداد نخ سیگار بیشتری مصرف کنید و نیز هر چقدر تعداد سالهای بیشتری سیگار بکشید، این خطرها بیشتر می شوند. برای کاهش این خطرات باید قندتان راکنترل کنید و سیگار را ترک کنید.



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha