مدیر ملی طرح حفاظت از زاگرس از شناسایی عامل اصلی نابودی درختان بلوط جنگل‌های زاگرس خبر داد و گفت: ظرف سه ماه آینده برنامه حفاظت و توسعه از جنگل‌های زاگرس تصویب می‌شود.

سلامت نیوز:مدیر ملی طرح حفاظت از زاگرس از شناسایی عامل اصلی نابودی درختان بلوط جنگل‌های زاگرس خبر داد و گفت: ظرف سه ماه آینده برنامه حفاظت و توسعه از جنگل‌های زاگرس تصویب می‌شود.

شیرین ابوالقاسمی در گفتگو با مهر افزود: در چارچوب فعالیت‌های طرح حفاظت از زاگرس، طی چند ماه گذشته برنامه حفاظت و توسعه پایدار زاگرس برای نخستین بار به طور همزمان تدوین و ارائه شد.

به گفته وی، این برنامه توسط سازمان محیط‌زیست و دیگر دستگاه‌های مربوط در محدوده برنامه از جمله وزارت نیرو، سازمان جنگل‌ها و مراتع، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور و سازمان میراث فرهنگی تهیه شده است.

مدیر ملی اجرای طرح حفاظت از زاگرس اظهار داشت: این برنامه یکی از برنامه‌های خاص است که در برنامه ششم توسعه گنجانده شده و در حال حاضر کلیات آن در شورای برنامه‌ریزی برنامه ششم در سازمان محیط‌زیست تصویب شده است.

ابوالقاسمی تصریح کرد: ظرف سه ماه آینده این برنامه نخست در دولت بررسی می‌شود تا به صورت لایحه درآمده و به مجلس ارائه شود.

وی با بیان اینکه اجرای این برنامه نیازمند پشتوانه قانونی است، تاکید کرد: بنابراین تصویب آن در مجلس ضروری است که امیدواریم ظرف شش ماه آینده بتوان این برنامه را در مجلس شورای اسلامی نیز تصویب کرده و به صورت یک قانون درآورد؛ چرا که پیش از این برنامه صیانت از جنگل‌های هیرکانی به دلیل اینکه پشتوانه قانونی نداشت، متاسفانه به اجرا درنیامد.

مدیر ملی اجرای طرح حفاظت از زاگرس با اشاره به اینکه برنامه حفاظت از جنگل‌های زاگرس بدون در نظر گرفتن برنامه‌های توسعه پایدار از جمله آبزی‌پروری، جنگلداری و کشاورزی غیرقابل اجرا خواهد بود،‌ یادآور شد: در این برنامه رویکرد جدیدی تحت عنوان «آشتی طبیعت و توسعه» برای مدیریت منابع زیستی در نظر گرفته شده است.

ابوالقاسمی اظهار داشت: همچنین با استفاده از مصوبه شورای عالی محیط زیست که در سال 92 تصویب شد و بر اساس آن بایستی در استانداری‌های سراسر کشور، دفاتر مستقل حفاظت و توسعه پایدار تشکیل شود، برای اجرایی کردن این برنامه، پس از تصویب آن استفاده خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در صورت تصویب این برنامه و قانونی شدن، از بسیاری از دوباره کاری‌ها و موازی‌ کاری‌ها در زمینه حفاظت از زاگرس جلوگیری خواهد شد.

ابوالقاسمی با بیان اینکه این برنامه در حال حاضر برای مساحت سه میلیون و 600 هزار هکتار از زاگرس مرکزی تدوین شده است، تاکید کرد: در صورت تصویب آن، قابل تعمیم به تمام اراضی کوهستان زاگرس است.

مدیر ملی اجرای طرح حفاظت از زاگرس همچنین یادآور شد: اقدامات جدیدی در خصوص مشکل بلوط‌های زاگرس نیز انجام شده است و آنچه مسلم شده، این است که آفت چوب خوار، عامل اصلی از بین رفتن بلوط‌های زاگرس نیست، بلکه فشاری که بر روی این جنگل‌ها از بابت نرسیدن آب کافی به درختان بلوط وارد می‌شود، از یک‌سو و از سوی دیگر از بین رفتن بذرهای بلوط توسط دام و تغییر کاربری در مزارع، عامل اصلی نابودی درختان بلوط زاگرس است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به سه برابر ظرفیت جنگل‌ها و مراتع زاگرس، در این منطقه دام وجود دارد و در حقیقت تا زمانی که سازمان جنگل‌ها مقوله آبخیزداری به معنای واقعی و نه گابیون‌بندی را اجرا نکند، وضعیت جنگل‌های زاگرس به همین گونه خواهد بود و در آینده نزدیک تمام بلوط‌های این عرصه را از دست خواهیم داد.

ابوالقاسمی با بیان اینکه در حقیقت عامل اصلی نابودی جنگل‌های زاگرس، تهدید عرصه رویشگاهی است، تاکید کرد: البته کارهایی در زمینه رشد و پرورش گونه‌های مقاوم‌تر بلوط نسبت به این شرایط خاص خشکسالی و آفت آن انجام شده است تا بتوان گونه‌های سازگار با شرایط جدید را در این منطقه پرورش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha