شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
کد خبر: 143900

دبیر علمی بیست و ششمین کنگره فیزیوتراپی ایران شایع ترین درگیری‌ها، مشکلات و عفونت‌های مفاصل را به همراه توصیه‌های لازم تشریح کرد.

سلامت نیوز:  دبیر علمی بیست و ششمین کنگره فیزیوتراپی ایران شایع ترین درگیری‌ها، مشکلات و عفونت‌های مفاصل را به همراه توصیه‌های لازم تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، خسرو خادمی، دبیر علمی بیست و ششمین کنگره فیزیوتراپی ایران که از 2 تا 4 اردیبهشت ماه 1394 در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود با بیان این خبر اظهار داشت: آرتروز یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مفصلی است که با علائمی همچون درد، محدودیت حرکتی و ضعف عضلانی همراه است و شایع ترین مفاصل درگیر به ترتیب شیوع، زانو، ستون فقرات گردنی و کمری و نیز مفصل ران و مفصل قاعده شصت دست است.

وی آرتروز را به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم بندی کرد و گفت: در نوع ثانویه همیشه پیش زمینه‌هایی چون عفونت‌های مفصلی، بیماری‌های رماتیسمی و انحرافات مفصلی وجود دارند و معمولاً سن بروز بیماری در سنین پایین تری است و در نوع اولیه که نوع بدون علت هم نامیده می‌شود نمی‌توان علت خاصی را برای بروز آن ذکر کرد و اغلب در سنین بالا اتفاق می‌افتد و هر چند بروز آرتروز با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد ولی اکثر محققان بر این اعتقاد هستند که مفاصل بدن انسان این قابلیت را دارد که در تمام طول عمر هر فرد بدون نقص به کار خود ادامه دهند.

خادمی در پاسخ این سوال که چه اتفاقی در طول زندگی روی می‌دهد که با این بیماری و تخریب مفصلی ناشی از آن در سنین بالا مواجه می‌شویم، گفت: جواب این سوال را بایستی در نحوه زندگی خود جستجو کنیم چرا که در بسیاری از موارد اعمال فشارهای زیاد به مفاصل را عامل اصلی صدمه به مفصل و بروز آرتروز می‌دانند و منظور از فشار زیاد، اعمال بارهای بزرگ به مفاصل به صورت مکرر و با فواصل زمانی کوتاه است.

وی توصیه کرد: با افزایش سن بایستی نحوه زندگی به نحوی تغییر کند و فشارهای وارده بر ساختمان‌های مختلف بدن مانند غضروف مفصلی به صورتی مدیریت شود که فرصت کافی برای بازسازی داشته باشند. حفظ دامنه حرکتی مفصل و تقویت عضلات اطراف مفصل با افزایش ثبات مفصلی، منجر به کاهش صدمات وارده و در نتیجه کاهش درد و علائم بیماری می‌شوند.

دبیر علمی بیست و ششمین کنگره فیزیوتراپی ایران افزود: هرچند اعمال فشارهای بزرگ و مداوم به مفصل باعث آسیب می‌شود ولی باید توجه داشت که اعمال فشارهای متعارف، نیازی ضروری برای حفظ وضعیت تغذیه ای غضروف و مفصل است و در این زمینه می‌توان به فعالیت‌هایی مثل راه رفتن و ورزش‌های روزانه به صورت مرتب اشاره کرد که برای حفظ سلامت سیستم حرکتی بدن بسیار مناسب است.

خادمی در پایان با اشاره به اعمال هزینه‌های بالا به سلامت کشور در نتیجه اجرانشدن فراگیر مصوبه دکترای حرفه ای فیزیوتراپی خاطرنشان کرد: بیست و ششمین کنگره فیزیوتراپی ایران با شعار "نیم قرن تجربه بالینی، پشتوانه بهبود کیفیت زندگی" همزمان با پنجاهمین سال تاسیس انجمن فیزیوتراپی ایران از 2 تا 4 اردیبهشت ماه 1394 در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha