شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶

سقوط پنج کارگر از برج خنک‌کننده نیروگاه برق سیکل ترکیبی شهرستان شیروان، مرگ تلخ چهار نفر از آنها را رقم زد. اکنون پیمانکار پروژه بازداشت شده است.

سلامت نیوز: سقوط پنج کارگر از برج خنک‌کننده نیروگاه برق سیکل ترکیبی شهرستان شیروان، مرگ تلخ چهار نفر از آنها را رقم زد. اکنون پیمانکار پروژه بازداشت شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام‌جم، عقربه‌های ساعت 13 و 20 دقیقه را نشان می‌داد و کارگران در حال جا‌به‌جایی قالب‌های بدنه بتن‌ریزی شده در ارتفاع 50 متری برج خنک‌کننده نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان بودند که ناگهان پنج کارگر از ارتفاع 50 متری به پایین سقوط کرده و 45 کارگر دیگر روی جرثقیل میان زمین و آسمان معلق ماندند.

با وقوع این حادثه، موضوع به سامانه 125 آتش‌نشانی و 115 اورژانس گزارش شد و امدادگران برای نجات این افراد به محل حادثه اعزام شدند. دقایقی بعد نخستین گروه امداد و نجات اورژانس و آتش‌نشانی آژیر‌کشان در محل حادثه حاضر شدند. با معاینات اولیه مشخص شد چهار نفر از این کارگران به دلیل سقوط از بلندی و صدمات ناشی از آن فوت کرده‌اند و پنجمین کارگر هم بشدت مصدوم و بی‌هوش شده است. همزمان با شروع تحقیقات و پیوستن دیگر گروه‌های آتش‌نشانی به آنها، تلاش‌ها ادامه پیدا کرد و آتش‌نشانان با ایمن کردن محل، 45 کارگر دیگر را که همچنان روی جرثقیل معلق مانده بودند پس از عملیاتی نفسگیر یکی پس از دیگری به پایین منتقل کردند.

اجساد چهار قربانی حادثه به پزشکی قانونی منتقل شد و یکی از مصدومان به بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان شیروان انتقال یافت.

درهمین رابطه رئیس شبکه بهداشت و درمان دانشکده پرستاری شهرستان شیروان به جام‌جم گفت: با اطلاع از وقوع این حادثه، امدادگران اورژانس به محل مورد نظر اعزام شدند و به امدادرسانی پرداختند. تحقیقات اولیه نشان می‌داد دو نفر از قربانیان ساکن شهرستان شیروان و دو نفر دیگر اهل رشت و اردبیل بودند که از مدتی پیش فعالیت کاری خود را در این پروژه آغاز کرده بودند.

دکتر حسین زارع ادامه داد: تنها مصدوم حادثه نیز از شهرستان اردبیل بوده که از ناحیه دو پا و دو دست و قفسه سینه دچار صدماتی شده بود که برای ادامه درمان از بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان شیروان به بیمارستان شهرستان بجنورد منتقل شده و تحت درمان است.

معاون فرماندار شهرستان شیروان نیز در این رابطه به مهر گفت: کارشناسان اداره‌کل کار و امور اجتماعی خراسان شمالی و آتش‌نشانی و سایر مقامات مسئول در حال بررسی علت این حادثه هستند که طی روزهای آینده با پایان یافتن تحقیقات در این زمینه نتیجه آن اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین با پایان یافتن عملیات آتش‌نشانان محل ایمن‌سازی شده تا از خطرات احتمالی دیگر جلوگیری شود.

محمد عوض‌زاده ادامه داد: هم‌اکنون کار در این بخش از نیروگاه تعطیل شده است و پیمانکار تا روشن شدن علت حادثه با دستور قضایی در بازداشت به سر می‌برد. این بخش از نیروگاه در اختیار پیمانکار بخش خصوصی بوده و تاکنون به دلیل ناتمام ماندن کار، به نیروگاه تحویل نشده بود. نیروگاه در دست تکمیل سیکل ترکیبی شیروان در ده کیلومتری جنوب‌شرقی شیروان واقع است و فاز نخست آن در آستانه بهره‌برداری بود که این حادثه تلخ رخ داد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده شیروان و فاروج از پیگیری قضایی برای شناسایی مقصران این حادثه خبر داد و به آنا گفت: با توجه به ارتفاع بالای محل حادثه و سرعت اجرای پروژه، ضروری بود رعایت نکات ایمنی توسط کارفرما و پیمانکار جدی‌تر گرفته شود؛ همچنین از کارگران حرفه‌ای استفاده شود که تجربه کار در ارتفاع را داشته باشند. تحقیقات در این باره آغاز شده و پیگیری قضایی برای شناسایی مقصران این حادثه در حال انجام است.

عبدالرضا عزیزی افزود: افراد کشته شده و مصدوم حادثه بیمه بوده‌اند و پیگیر پرداخت خسارت به خانواده‌های آنها خواهیم بود.

وی یادآور شد: کارفرمای این پروژه سازمان توسعه برق ایران، مشاور کارفرما شرکت مهندسین مشاور قدس نیرو و ناظر کارگاهی شرکت مشانیر است. در این پروژه، شرکت توسعه یک و دوی مپنا پیمانکاران اصلی بخش گاز و بخار نیروگاه بوده‌اند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران نیز در این باره گفت: کانون آمادگی دارد تا در صورت درخواست خانواده قربانیان حادثه نیروگاه شیروان، مشاوره و خدمات مربوط به وکالت آنها را به صورت رایگان بر عهده بگیرد.

هادی ابوی افزود: متاسفانه برخی کارفرمایان بویژه واحدهای پیمانکاری در زمان بروز حوادث به علت ترس ناشی از پیگیری‌های حقوقی پس از آن، آدرسی از کارگران حادثه‌دیده در اختیار ما قرار نمی‌دهند، در حالی که ما در درجه نخست به دنبال دلجویی از این خانواده‌ها هستیم.

وی با بیان این‌که آموزش در پیشگیری از حوادث حرف اول را می‌زند، اظهار کرد: گرچه کارگران نیروگاه شیروان از ارتفاع پرتاب شده‌اند، اما شاید اگر آموزش‌های لازم را دیده بودند، می‌توانستند از میزان صدمه حادثه بکاهند، بنابراین پیمانکاران باید به آموزش‌های کارگری توجه بیشتری داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha