دبیركل خانه پرستار با بیان اینكه وزارت بهداشت جلوی ارتباط خانه پرستاران را با رسانه‌ها گرفته است، می‌گوید: هر وقت قرار شد مسئولان از سوی خانه پرستاران به رسانه ملی راه یابند از سوی وزارت بهداشت برنامه‌های این افراد منحل شد و حتی خود بنده كه دبیر كل پرستاران بودم هم اكنون در اسلامشهر به سر می‌برم كه این كم لطفی به این نهاد جای فكر دارد.

وزارت بهداشت جلوی ارتباط خانه پرستاران با رسانه‌ها را گرفته است

سلامت نیوز: هر چند با وعده‌هایی كه مسئولان وزارت بهداشت به پرستاران دادند پیش بینی می‌شد در سال جدید از میزان اعتراض این قشر كاسته شود اما، در روزهای اخیر بار دیگر ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت زمینه اعتراض پرستاران را به وجود آورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،فعالان صنفی پرستاری در روزهای اخیر در اظهار نظرهای خود انتقادات تندی به وزارت بهداشت انجام داده‌اند. روز گذشته نیز عضو شورای عالی پرستاری گفت: «مسئولان وزارت بهداشت با جامعه پرستاری صداقت نداشته و مشخص شد این بار هم راست نمی‌گویند.» در حالی است كه در آستانه روز پرستار، برای سومین بار در سال گذشته این قشر در اعتراض به عدم اجرای مطالبات صنفی خود در مقابل مجلس تجمع اعتراضی برپا كردند.
 
روز گذشته  عضو شورای عالی نظام پرستاری با بیان اینكه قرار نیست پرستاران مدام چشم انتظار باشند، گفت:  جامعه پرستاری از این پس از طریق دیگری مطالبات و خواسته‌های خود از جمله تعرفه گذاری خدمات را پیگیری می‌كنند.

شمس الدین شمس  گفت: به رغم قول‌ها و وعده‌های مسئولان وزارت بهداشت در جمع‌های مختلف پرستاری مبنی بر ورود 250خدمت پرستاری در كتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت، متاسفانه این اتفاق رخ نداده است.

او یادآور شد: در جلسه اخیر روسای هیات مدیره‌های نظام پرستاری نیز این موضوع مورد بحث قرار گرفت. البته اكثریت جامعه پرستاری پیش از این نیز مخالف اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملكرد بودند اما اعضای شورای عالی و سازمان نظام پرستاری تاكید داشتند كه این فرصت را به وزارت بهداشت بدهند تا به وعده‌هایش عمل كند.

شمس ادامه داد: وقتی ما بسته خدمتی و تعرفه خدمات نداریم، كدام عملكرد پرستاری را می‌خواهند بسنجند تا بر اساس آن پرداختی انجام شود.

او تصریح كرد: در قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و قانون ارتقای بهره وری نیز بحث پرداخت مبتنی بر عملكرد بر اساس تعرفه‌های خدمات پرستاری و بسته‌های خدمتی لحاظ شده و اكنون این دو بحث اجرا نشده است  و ما پرستاران نیز به هیچ وجه موافق اجرای پرداخت مبتنی بر عملكرد نیستیم.

[quote-left]بر اساس آنچه وزیر بهداشت و  وزیر رفاه صراحتا به پرستاران قول داده بودند، قرار بود  تعرفه‌های خدمات پرستاری وارد كتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت شود و حال كه به این وعده خود عمل نكرده‌اند، پرستاران نیز از كانال‌هایی كه خود مصلحت می‌دانند، پیگیر خواسته‌ها و مطالبات خود خواهند بود.[/quote-left]

شمس افزود: اكنون كه مسئولان وزارت بهداشت و درمان موافق تعرفه‌های خدمات پرستاری نیستند به نظر می‌رسد نباید تعرفه گذاری برای هیچ كدام از گروه‌های نظام سلامت وجود داشته باشد. بالاخره باید برای تمام گروه‌های نظام سلامت یك نظام پرداخت به شكل عادلانه تعریف شود.

شمس با تاكید بر پیگیری موضوع توسط سازمان نظام پرستاری، تاكید كرد: نظام پرستاری از مراجع مربوطه و ذی صلاح پیگیر این مساله خواهد بود و مسئولان وزارت بهداشت باید در این خصوص پاسخگو باشند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: بر اساس آنچه مسئولان وزارت بهداشت و دو وزیر دولت (وزیر بهداشت و وزیر رفاه) و صراحتا به پرستاران قول داده بودند، قرار بود پیش از پایان سال 93، تعرفه‌های خدمات پرستاری وارد كتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت شود و حال كه به این وعده خود عمل نكرده‌اند، پرستاران نیز از كانال‌هایی كه خود مصلحت می‌دانند، پیگیر خواسته‌ها و مطالبات خود خواهند بود.


  وزارت بهداشت،  پزشك سالاراست
محمد شریفی مقدم، دبیركل خانه پرستار  درباره وضعیت پرستاران در كشور می‌گوید: شعار جامعه پرستاری  برقراری عدالت در  نظام سلامت  و پرداختن به مطالبات  پرستاران است اما بعضا برخورد تبعیض آمیز باعث شده تا جامعه  پرستاری از سیاست وزارت بهداشت و درمان در مورد نحوه برخورد با این قشر  انتقاد كند. به گفته او تیم تصمیم‌گیرنده در وزارت بهداشت درباره مطالبات پرستاران،  همگی  عضو هیات  علمی دانشگاه هستند و ماهانه  30 تا 40 میلیون تومان  درآمد كسب می‌كنند.

حال چگونه می‌توان انتظار داشت در این گروه از حقوق پرستار حمایت كنند. او درباره موضع‌گیری‌های وزارت بهداشت درباره وضعیت پرستاران تاكید می‌كند:  وزارت بهداشت در ابتدا  وضعیت این قشر را پنهان و در مراحل بعد از انكار استفاده كرده است.

[quote-right]درمیان  پزشكان  برخی افراد  پردرآمد و برخی دیگر حتی توان پرداخت ایاب ذهاب و حقوق منشی‌های خود را ندارند و داشتن نگاه صفر و صد به قضیه، اصلا عدالت نیست بلكه باید  مقایسه عادلانه انجام شود.[/quote-right]

شریفی مقدم بابیان اینكه سیستم وزارت بهداشت بر پایه  پزشك سالاری پیش می‌رود، ‌تصریح می‌كند: در دنیا بحث پرداخت حقوق‌ها  بین 2 قشر  پزشك و پرستار  یك به سه است اما در كشور حقوق یك پزشك و پرستار  به این ترتیب محاسبه نمی‌شود بلكه، هیات علمی دانشگاه و جراحان عمومی، قلب، ارتوپدی و اورولوژی در این جمع از حقوق با مبلغ  رویایی برخوردار هستند.

دبیركل خانه پرستار با بیان اینكه وزارت بهداشت جلوی ارتباط خانه پرستاران را  با رسانه‌ها گرفته است، می‌گوید: هر وقت قرار شد مسئولان از سوی خانه پرستاران به رسانه ملی راه یابند از سوی وزارت بهداشت برنامه‌های این افراد منحل شد و حتی خود بنده كه دبیر كل پرستاران بودم هم اكنون در اسلامشهر به سر می‌برم كه این كم لطفی به این نهاد جای فكر دارد. 

شریفی مقدم با بیان اینكه اختلاف حقوق پزشكان و پرستاران  صد برابر است، تصریح می‌كند: هر تكنیكی در كشورهای آمریكا و انگلیس  به كارگیری شود آن تكنیك به سرعت وارد كشور شده اما چه خوب بود كه اختلاف درآمد هم در تقلید از وضعیت پرستاران و پزشكان خارج از كشور هم تقلید شود.

 هدف، ادای  حقوق پرستاران  است

در مقابل، عابد فتاحی عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مخالفت با  گفته‌های  شریفی مقدم و شمس می‌گوید:  روز سه شنبه  هجدهم فروردین  نشستی با حضور  وزیر بهداشت و درمان، نمایندگان مجلس،  مدیران  و مسئولان وزارت بهداشت  تشكیل شد كه در آن مشكلات پرستاران و  نحوه  پرداخت مطالبات آنها مطرح شد.

او می‌افزاید: در سال 94 وزیر بهداشت و اعضای كمیسیون بهداشت و درمان  مجلس  برای  رفع  مشكلات به صورت قانونمند  و ادای  حقوق پرستاران  تلاش می‌كنند. فتاحی با بیان اینكه  40 درصد حقوق پرستاران افزایش یافته است، تصریح می‌كند: هم اكنون  پایه حقوق پرستاران در مقایسه با  پزشكان عمومی رقمی حدود 60 هزار تومان بیشتر است  و در كل حقوق  پزشكان در مقایسه با پرستاران  یك و نیم برابر تفاوت دارد.

به  گفته این نماینده مجلس، پرستاران باید حقوق خود را با  پرستاران و هم صنفی‌های خود مقایسه كنند نه با دیگر اقشار جامعه. او تاكید می‌كند: درمیان  پزشكان  برخی افراد  پردرآمد و برخی دیگر حتی توان پرداخت ایاب ذهاب و حقوق منشی‌های خود را ندارند و داشتن نگاه صفر و صد به قضیه، اصلا عدالت نیست بلكه باید  مقایسه عادلانه انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستار ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    3 0
    پرستاران فقط خواهان اجرای قانون مصوب مجلس:تعرفه گذاری خدمات پرستاری هستند اما وزارت بهداشت ووزیر پزشکان فقط به خودشان وتعرفه خودشان وافزایش ان اهمیت میدهند
  • محمود عمیدی ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    4 0
    شنیدن این حرفها از یک نماینده ی مجلس واقعا دردناک است. برارد من! کجا حقوق پرسترارن 40 % اضافه شده ؟ من حکم خودم و کلیه ی پرستاران را برایتان می فرستم ببیند یک ریال بیشتر از همان مبلغ سالیانه که به میزان نصف یادلخواه تورم افزایش می یابد اضافه شده بود برمیگردانیم ما خواهان اجرای قانونیم و تعجب میکنم که شما ججای حمایت از اجرای قانون مصوب مجلس چرا حرفهای خلاف واقع می زنید؟ پرستاران اضافه کاریشان ساعتی حدود 4000 تومان الست میدانید؟ پرستاران قراردشان در بدو وردو و حکم کارگزینیشان حدود هفتصد تا هشتصد هزار تومان است و با این حرف شما یعنی پزشکان عمومی 60 هزار تومان کمتر چیزی بین ششصد تا هفتصد میگیرند؟!!!! اصلا نیازی به مقایسه نیست. شما بکویید پول کارهای مارا به خودمان بدهند این دوستان هزار برابر بگیرند.