یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 143945

ایجاد نقاط سفید روی ناخن، خون ریزی لثه و ... در برخی موارد از نشانه های استرس در بدن است. استرس مواد مغذی موجود در بدن را از بین می برد و با علایم مختلفی آشکار می شود. علت این که در پی استرس مواد مغذی بدن سریع تر مصرف می شود، این است که در این شرایط سیستم بدن ما از جمله مغز، هورمون ها و سیستم ایمنی بیشتر و تندتر کار می کند.

کمبود های استرس زا

سلامت نیوز:ایجاد نقاط سفید روی ناخن، خون ریزی لثه و ... در برخی موارد از نشانه های استرس در بدن است. استرس مواد مغذی موجود در بدن را از بین می برد و با علایم مختلفی آشکار می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،علت این که در پی استرس مواد مغذی بدن سریع تر مصرف می شود، این است که در این شرایط سیستم بدن ما از جمله مغز، هورمون ها و سیستم ایمنی بیشتر و تندتر کار می کند. در نتیجه می توان گفت برخی علایم مرتبط با کمبود ویتامین و مواد مغذی از علایم استرس مزمن است اما 7 علامت عجیب استرس و راه های درمان آن عبارت است از:

ترک های کنار دهان؛ کمبود ویتامین B6

این ترک ها بیانگر کمبود ویتامین های گروه B به ویژه B6 است. ویتامینB برای سلامت سیستم عصب مهم و ضروری است. ویتامین B6 در تولید ماده شیمیایی مغز، سروتونین و دوپامین که خلق و خو را بهبود می بخشد و ملاتونین که روی خواب تأثیر دارد، نقش موثری دارد. در زمان مصرف داروهای ضدبارداری، ضدافسردگی و درمان جایگزین هورمون نیاز است ویتامین B6 بیشتری مصرف شود.

منبع غذایی ویتامین B6: هویج، مرغ، تخم مرغ، ماهی، گوشت، نخودسبز، اسفناج، دانه آفتابگردان، گردو، آواکادو، موز، لوبیا، کلم بروکلی، برنج سبوس دار، غلات سبوس دار، کلم، ذرت و سیب زمینی.

دندان قروچه: کمبود ویتامین B5

ویتامین B5 که ویتامین ضداسترس نام گرفته است، به تولید هورمون های آدرنالین، کلسترول و آنتی بادی ها که در زمان استرس به میزان بالا تولید می شود، کمک می کند. تولید این نوع کلسترول مضر نیست و بدن برای تولید سلول های جدید و هورمون های استروئیدی به آن نیاز دارد. استرس طولانی مدت به شکل روی هم قرار دادن فک و دندان قروچه خود را نشان می دهد. تحریک عضلات اطراف صورت، باعث دندان قروچه و افزایش هوشیاری مغز می شود. هوشیاری مغز زمانی پیش می آید که بدن احساس خطر می کند و همچنین با میزان پایین ویتامین B5 نیز ارتباط دارد. این ویتامین برای تولید استیل کولین منتقل دهنده عصبی که پس از استرس باعث آرام شدن فرد می شود، لازم است. مصرف مکمل ویتامین های B ( به عنوان مثال ب کمپلکس یا مولتی ویتامین) توصیه می شود زیرا برای تولید انرژی و سلامتی سیستم عصبی مفید است.

منابع غذایی: گوشت گاو، تخم مرغ، سبزیجات تازه، جگر، قلوه، گیاه بنشنی، مغز میوه، ماهی آب شور .

لکه های سفید روی ناخن: کمبود روی

اگرچه اغلب لکه های سفید روی ناخن کمبود کلسیم است اما در بسیاری از موارد نشانه کمبود مواد کانی دیگر نیز است. روی برای بخش زیادی از سیستم های آنزیمی در بدن، برای ایمنی و تولید هورمون ها از جمله انسولین و هورمون های جنسی مهم است. از این ماده کانی به فراوانی در بدن استفاده می شود و تولید انرژی می کند. کمبود روی باعث بروز لکه های سفید روی ناخن می شود. روی موجود در گیاهان به لحاظ زیستی کمتر امکان جذب در بدن دارد تا روی موجود در منبع حیوانی؛ زیرا به فیتیت (نوعی فیبر) می چسبد و عمل جذب را سخت می کند؛ بنابراین بهتر است افراد گیاهخوار با مشورت پزشک روزانه مکمل روی مصرف کنند.

منبع غذایی: ماهی، گوشت، دانه آفتابگردان، کدو و کاج، آرد، پنیر چدار و ...

گاهی یبوست و گاهی اسهال: کمبود منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی طبیعی است که 70درصد آن در استخوان و 30درصد در بافت های نرم بدن وجود دارد. در زمان استرس و مصرف قند میزان زیاد منیزیم مصرف می شود. آرام شدن عضلات و مغز پس از استرس، به وجود این ماده کانی بستگی دارد.

میزان پایین منیزیم با بروز علایم مربوط به استرس مانند اضطراب، بی خوابی، افسردگی و درد عضله ارتباط دارد. از آن جا که عضلات لوله گوارشی به منیزیم برای حفظ آرامش متکی است، کمبود این ماده کانی باعث اختلال در عملکرد منظم عضله سیستم گوارشی می شود و فرد به یبوست یا اسهال دچار می شود. مصرف منابع غذایی حاوی منیزیم و در مواردی مکمل برای دریافت روزانه منیزیم مفید است.

منبع غذایی: مغز میوه، دانه های سویا، سبزیجات پررنگ، هویج، نخودسبز، دانه های آفتابگردان و دانه کنجد، عدس، گل کلم، ماهی و گوشت.

خون ریزی لثه: کمبود ویتامین C

ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان است که برای حداقل 300 عملکرد متابولیک بدن ضروری است. این ماده به تولید هورمون های ضداسترس و پروتئین کمک می کند و در تولید کلاژن برای ساخت بافت های بدن نقش مهمی دارد. خون ریزی لثه هنگام مسواک زدن، مستعد بودن به عفونت سرماخوردگی و طولانی بودن روند بهبودی از علایم کمبود ویتامین C است.

میزان جذب این ویتامین در بدن از طریق استعمال دخانیات، مصرف مشروبات الکلی، داروهای ضدافسردگی و ضد بارداری و مسکن کاهش پیدا می کند.

منابع غذایی: میوه های توتی، مرکبات، سبزیجات سبز، آواکادو، کلم بروکلی، طالبی، انبه، پیاز، نخودسبز، آناناس، ترب قرمز، اسفناج، توت فرنگی، گوجه فرنگی و شاهی.

جوش های سفت در بالای دست ها و قسمت ران: کمبود ویتامین E

ویتامین E نوعی آنتی اکسیدان محلول در چربی است که از قسمت های چرب بدن محافظت می کند و برای باروری لازم است. میزان پایین آن می تواند به شکل جوش های برآمده در قسمت بالای دست ها و پاها دیده شود.

ویتامین E به گردش خون، رفع اسکار، تنظیم فشار خون و تولید اسپرم کمک می کند.

منبع غذایی: روغن گیاهی که با پرس سرد تهیه شده است، سبزیجات با برگ های سبز پررنگ، گیاهان بنشنی، مغز میوه، تخمه ها، غلات سبوس دار، تخم مرغ، شیر، دانه های سویا، شاهی، احشای داخلی گوسفند و ...

عفونت های مکرر گلو و سینه: کمبود ویتامین A

ویتامین A برا ی تقویت بینایی در هنگام شب ضروری است. زمانی که در پی سرماخوردگی مشکل پیدا می کنید با افزایش مصرف سبزیجات و گوشت ارگانیک که حاوی ویتامین A است می توان این ماده مغذی را به بدن رساند و همزمان به بافت ها آبرسانی کرد.

منبع غذایی: جگر حیوانی، روغن کبد ماهی، میوه و سبزیجات سبز، قرمز، نارنجی و زردرنگ.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha