یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 143948

حفظ تناسب اندام و وزن ایده آل همیشه كار ساده ای نیست و معمولا افراد چاق در این باره مشكل دارند. اما گنجاندن بعضی مواد غذایی برای جلوگیری از پرخوری و حفظ وزن ثابت بسیار تاثیر گذار هستند.

بهترین خوراكی ها در دوران رژیم لاغری

سلامت نیوز: حفظ تناسب اندام و وزن ایده آل همیشه كار ساده ای نیست و معمولا افراد چاق در این باره مشكل دارند. اما گنجاندن بعضی مواد غذایی برای جلوگیری از پرخوری و حفظ وزن ثابت بسیار تاثیر گذار هستند.

غلات سبوس دار

چرا تصور می شود كه برای كاهش وزن باید نشاسته ها را از برنامه غذایی حذف كرد؟

به گزارش سلامت سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین؛‌ غلات تصفیه شده ( خمیرها و نان های سفید) فاقد فیبرهای غذایی هستند و تنها كالری تامین می كنند در حالی كه غلات سبوس دار به دلیل اینكه از دانه كامل تهیه می شوند عناصر غذایی خود را حفظ می كنند. به عنوان مثال،‌100 گرم آرد سفید 3/0 گرم فیبر دارد در حالی كه همین مقدار آرد سبوس دار 3/2 گرم فیبر خواهد داشت. این در حالی است كه فیبرهای موجود در غلات سبوس دارجذب نشاسته را كاهش می دهند و شاخص قند پایین تری دارند به این معنا كه ترشح انسولین و ذخیره نشاسته به شكل چربی كمتری در پی دارند.

در این باره تحقیقی روی 25 آقا و 25 خانم چاق به مدت 12 ماه انجام شد. همه این افراد برنامه غذایی یكسانی داشتند فقط نیمی از آنها تنها از غلات سبوس دار و نیمی دیگر از غلات تصفیه شده استفاده كردند. گرچه هر دو گروه كاهش وزن  داشتند اما مصرف كنندگان غلات سبوس دار مقدار بیشتری توده چربی و چربی های شكمی را از دست داده بودند. با رعایت رژیم غذایی متعادل، غلات سبوس دار می توانند كاهش توده چربی را تسریع كنند.

تخم مرغ در وعده صبحانه

تخم مرغ سرشار از پروتئین های كامل است یعنی پروتئین های آن شامل همه اسیدهای آمینه ضروری برای عملكرد مطلوب بدن است. در حالی كه پروتئین ها شهرت بیشتری برای ایجاد احساس سیری در مقایسه با چربی ها و نشاسته ها دارند و می توانند دریافت انرژی در وعده های بعدی غذا را كاهش دهند.

تاثیر تخم مرغ در كاهش وزن در گروهی شامل 152 مرد و زن در فاصله سنی 25 تا 60 سال با نمایه توده بدنی (BMI) 25 یا بیشتر كه معادل اضافه وزن است بررسی شد. پس از دو ماه كسانی كه در كنار رعایت رژیم غذایی، در وعده صبحانه تخم مرغ خورده بودند  مقدار بیشتری وزن كم كرده بودند. مطالعات نشان می دهد تخم مرغ می تواند روش بهبود كاهش وزن باشد. هدف از رژیم غذایی چه كاهش وزن باشد یا حفظ تناسب اندام تفاوتی نمی كند زیرا در هر دو صورت تخم مرغ به كاهش دریافت انرژی روزانه كمك می كند.

سبوس جو دوسر

از جمله خواص سبوس جو دوسر كاهش كلسترول خون به دلیل داشتن نوعی از فیبرهای حل شدنی به نام بتا گلوكان است. فیبرهای حل شدنی جذب نشاسته ها و چربی های مخلوط با آنها را كاهش می دهد و از همین رو در مقدار یكسان می توانند دریافت كالری روزانه و همچنین دریافت قند و چربی را كمتر كند. بتا گلوكان و به عبارت كلی فیبرهای حل شدنی در افزایش احساس سیری مؤثر هستند و به همین دلیل مصرف مواد غذایی و ریزه خوری را كاهش می دهند. به عنوان مثال یك تكه نان غنی شده با 3% بتا گلوكان احساس سیری بسیار بیشتری افراد سالم دارد و دریافت انرژی در وعده بعدی را كاهش می دهد. سبوس جو دوسر می تواند حدود 30 برابر حجم خود آب جذب كند و متورم شود كه همین حالت در ایجاد احساس سیری مؤثر است.

یه هر حال باید سبوس جو دوسر را دوست لاغری دانست البته به شرط اینكه در كنار رژیم غذایی متعادل و بدون ریزه خوری باشد. در روزهای اول مصرف توصیه می شود با یك قاشق چایخوری شروع شود تا فرد  مطمئن گردد كه به سبوس جو دوسر حساسیتی نداشته باشد. سپس این مقدار به 2 تا 3 قاشق در روز افزایش یابد. پودر سبوس جو دوسر را می توان در انواع خمیرها، خوراك ها و نان ها استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha