مسئولان وزارت بهداشت در جدید‌ترین فاز طرح تحول در نظام سلامت، یکی از پرچالش‌ترین مشکلات در نظام بهداشت و درمان کشور را نشانه گرفته‌اند.

بحران خاموش در سلامت دهان و دندان

سلامت نیوز:  مسئولان وزارت بهداشت در جدید‌ترین فاز طرح تحول در نظام سلامت، یکی از پرچالش‌ترین مشکلات در نظام بهداشت و درمان کشور را نشانه گرفته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق،سلامت دهان و دندان در کشور، کمتر مورد توجه قرار گرفته و این بی‌توجهی باعث شده ایران در زمره کشور‌های با شاخص پایین در سلامت دهان و دندان قرار گیرد.  همچنین هزینه‌های بالای دندان‌پزشکی در کشور و عدم پوشش‌های بیمه‌ای در این حوزه، یکی دیگر از مشکلاتی است که بیش از پیش سلامت دهان و دندان در کشور را با چالش مواجه کرده است.

بدر‌‌حال‌حاضر براساس آمار‌های مرکز تحقیقات پیشگیری پوسیدگی دندان دانشگاه علوم پزشکی ایران، در ایران به‌طور میانگین افراد ١٢ساله دو دندان خراب، ١٥ساله سه دندان خراب، ١٨ساله چهار دندان خراب، افراد ٣٥ساله ٩دندان خراب و افراد ٤٥ساله ١٢دندان خراب در دهان دارند. بر این اساس، وزارت بهداشت فاز جدید طرح تحول نظام سلامت را به طرح تحول سلامت دهان نامگذاری کرده است. سعید عسگری، دبیر شورای سلامت دهان وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان در کشور در نظر گرفته شده که قرار است از امسال اجرایی شود، اعلام کرد: «این برنامه‌ها به دوصورت درون‌بخشی با امکانات و توانمندی‌های وزارت بهداشت و نیز به‌صورت میان‌بخشی با مشارکت‌های بین‌بخشی و همکاری‌های وزارت آموزش‌و‌پرورش در مدارس ابتدایی سراسر کشور اجرا خواهد شد.»

دبیر شورای سلامت دهان وزارت بهداشت، همکاری و همراهی بیمه‌های پایه و سلامت در اجرای این برنامه‌ها را بسیار مؤثر عنوان کرد و افزود: در کنار این برنامه‌ها، به موضوع ارائه خدمات درمانی دندان‌پزشکی به مردم نیز توجه ویژه‌ای خواهد شد. نکته حائز‌اهمیت در این رابطه اما این است که هنوز مشخص نیست وزارت بهداشت نسخه‌ای برای خدمات دندان‌پزشکی در مناطق غیرشهری در ایران دارد یا خیر. چراکه کشور در حوزه بهداشت دهان و دندان در حوزه نیروی انسانی دچار چالش است به‌گونه‌ای که متأسفانه ٢٥درصد جمعیت کشور در روستاها به خدمات دندان‌پزشکی دسترسی ندارند و به‌جرئت می‌توان گفت نیروی انسانی در رابطه با حوزه دندان در هیچ سطحی در روستاها وجود ندارد.


بی‌توجهی به نیازهای سلامت دهان و دندان مردم
از سوی دیگر معاون پژوهشی مرکز تحقیقات پیشگیری پوسیدگی دندان دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با وضعیت سلامت دهان و دندان معتقد است: آمارها نشان می‌دهد که به مشکلات مردم در عرصه دندان پاسخ داده نمی‌شود و با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تجربه سایر کشورها نمی‌توان انتظار داشت همه دندان‌ها ترمیم شود چراکه با این حجم پوسیدگی هیچ سیستم سلامتی در جهان قابلیت ترمیم این دندان‌ها را ندارد چراکه حجم بسیار بالاست. حصاری تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود راهی جز پیشگیری وجود ندارد چراکه در هر شرایطی نمی‌توانیم پاسخ درمانی به این مشکلات ارائه کنیم. بنابراین باید تمام اهداف و استراتژی نظام سلامت دهان در حوزه بهداشت و پیشگیری متمرکز شود.

وی با اشاره به پایین‌بودن شاخص پوسیدگی دندان در برخی کشورها گفت: در کشورهای حوزه اسکاندیناوی، استرالیا، نیوزیلند، کانادا و انگلیس با اقدامات پیشگیری توانسته‌اند این شاخص را در حد پایین نگاه دارند و شدت پوسیدگی را در افراد کم کنند. معاون پژوهشی مرکز تحقیقات پیشگیری پوسیدگی دندان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مقایسه ایران با کشور فرانسه در حوزه سلامت دهان و دندان افراد ٤٠ساله فاصله ما با شرایط مناسب را نشان می‌دهد، چنانکه در افراد ٤٠سال ایرانی چیزی در حدود هفت دندان کشیده می‌شود و با توجه به اینکه هر فرد بزرگسال باید ٢٨ دندان سالم داشته باشد، به‌طور متوسط هر ایرانی ٤٠ساله حدود ٢١ یا ٢٢ دندان دارد.  حصاری گفت: این آمار در حالی است که افراد فرانسوی ٤٠ساله دارای ٢٨ دندان هستند و این بدان معناست که دندان‌های پوسیده‌شده ترمیم و نگهداری می‌شوند ولی در ایران دندان‌ها کشیده می‌شوند که امیدواریم این شاخص در سال‌های آینده بهبود پیدا کند.


فقدان تعرفه بیمه‌ای
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات پیشگیری پوسیدگی دندان دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه می‌گوید: ظاهرا به‌تازگی طرحی به تصویب رسیده است که بیمه‌ها خدمات دندان‌پزشکی را پوشش دهند ولی معطل مانده است و در صحبت‌هایی که با مسئولان بیمه ‌تأمین‌اجتماعی داشتیم متعجب بودند که چرا دندان‌پزشکی برای عقد قرارداد مراجعه نمی‌کند که علت آن قطعا نبود تعرفه‌گذار واقعی است. حصار نتیجه این تعرفه‌گذاری غیرواقعی و فقدان پوشش بیمه‌ای را بی‌بهره‌گی مردم از تمام سطوح خدمات دندان‌پزشکی دانست و گفت: ارائه‌نشدن خدمات دندان‌پزشکی به مردم و وجود دندان خراب با درد در دهان، غذاخوردن و جویدن نامناسب، نامناسب‌بودن چهره افراد و پایین‌بودن کیفیت زندگی همراه است که مردم باید از آن رنج ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha