یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳

فرزندكشی یا پدر و مادركشی هم ازجمله قتل‌های خانوادگی به حساب می‌آیند.

سلامت نیوز:فرزندكشی یا پدر و مادركشی هم ازجمله قتل‌های خانوادگی به حساب می‌آیند. در زیر به نوع قتل‌ها و روش‌های قانونی برخورد با مجرم اشاره می‌كنیم:


قتل فرزند توسط پدر
در قتل فرزند توسط پدر، عوامل گوناگونی دخالت دارند. شرایط بحرانی روحی و روانی پدر كه به خاطر ابتلابه بیماری‌های روانی یا فشاری‌های طاقت‌فرسای ناشی از معضلات حاد معیشتی و اقتصادی و ناامیدی از تامین حداقل ضروریات زندگی او را شرمنده و مأیوس می‌سازند و وی دچار چنان شرایط روحی نامساعدی می‌شود كه با توجیه غیرمنطقی استخلاص فرزندان از آینده شوم، راهی جز قتل آنها را شایسته نمی‌داند و به‌زعم خویش دچار حالت جنون شده و به قتل فرزند دست می‌زند یا در گاهی موارد دیده شده پدر در حالت ارتكاب جرمی دیگر قرار دارد و فرزند وی اتفاقا شاهد ماجرا است و برای سرپوش گذاشتن بر ارتكاب آن جرم و مخفی نگهداشتن آن فرزند خویش را از بین می‌برد و در برخی موارد فرزند مرتكب عملی شده كه آبروی خانواده در اجتماع با خطر مواجه می‌شود؛ مثلا فرزند درگیر موادمخدر یا مشكلات جنسی و باندهای كثیف تبهكاری شده و این‌جاست كه پدر یا مادر فرزند را مایه ننگ خانواده خود دانسته و از بین هزاران راه، راه كشتن فرزند را برمی‌گزیند.
قتل عمدی فرزند توسط پدر، چه فرزند دختر باشد یا پسر، حسب ماده ٢٢٠ قانون مجازات اسلامی مستوجب دیه مقرر شرعی است و به اصطلاح این مورد از موارد سقوط قصاص است و از طرف دیگر چون پدر به‌عنوان مجرم در موضوع مطرح است حسب موازین شرعی با موانع ارث برخورد كرده و این دیه كه از پدر اخذ می‌شود به سایر اولیای دم غیر از او پرداخت خواهد شد و چون این عمل پدر نظم عمومی جامعه را بر هم زده و بیم تجری او بر دیگر افراد جامعه وجود دارد از جهت جنبه عمومی علاوه‌بر پرداخت دیه به حبس تعزیری ٣ تا ١٠‌سال براساس ماده ٦١٢ قانون مجازات اسلامی محكوم خواهد شد. البته اعمال این مجازات مانع مجازات تتمیمی مندرج در ماده ١٩ قانون مجازات اسلامی (محرومیت از حقوق اجتماعی) نخواهد بود. از نظر صلاحیت رسیدگی نیز حسب قوانین موجود ازجمله قانون اصلاح، قانون تشكیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب، دادگاه‌های كیفری استان به این پرونده‌ها رسیدگی می‌كند.


قتل فرزند توسط مادر
قتل فرزند توسط مادر نیز تا حدودی تابع علل فوق است ولی بیشتر رهایی فرزندان از شرایط معیشتی نامساعد و عوامل روحی و روانی و اختلافات شدید خانوادگی و اعتیاد در موضوع دخیل هستند، اما در مقایسه با قتل فرزند توسط پدر این نوع قتل، از آمار پایینی برخوردار است و از نظر قوانین شرعی و موضوعی حاكم بر كشور این قتل در صورت عمدی بودن مستوجب قصاص مادر خواهد شد.


قتل پدر و مادر توسط فرزند
قتل پدر یا مادر توسط فرزند نیز از قتل‌های مهم مستوجب قصاص برای فرزند است؛ عواملی ازجمله اختلافات شدید خانوادگی و هواخواهی فرزند از یكی از اولیا (پدر یا مادر) یا اختلافات مالی شدید بین فرزند با یكی از آنها، یا غوطه‌ور شدن فرزند در گرداب اعتیاد و عدم توانایی در تامین مخارج اعتیاد و طرد وی از سوی خانواده فرزند را به سمت انتقام یا سرقت از پدر و مادر به تصور اینكه عامل بدبختی وی، آنها هستند، سوق می‌دهد و اقدام به قتل آنها می‌کند. گاهی ازدواج مجدد پدر یا در صورت فقدان پدر از سوی مادر یا برقراری روابط نامشروع مادر با دیگر افراد انگیزه قتل آنها را در فرزند تقویت می‌كند. ابتلای پدر یا مادر به بیماری‌های صعب‌العلاج كه با ایجاد شرایط سخت برای فرزندان همراه است و هم فرصت و مكان نگهداری آنها و هم هزینه درمان آنها شرایط را غیرقابل تحمل برای فرزند کرده و فرزند گاهی برای رهایی خود از شرایط بد مالی دست به این اقدام زده یا گاهی برای رهایی پدر و مادرش از آلام و دردهای بیماری به قتل آنها دست می‌زند كه به قتل با این انگیزه اتانازی می‌گویند. قتل از روی ترحم در حقوق ایران به رسمیت شناخته نشده و در زمره قتل‌های مستوجب قصاص است.

منبع:روزنامه شهروند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha