یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 143972

هر ساله آمار خسارت‌های گوناگونی در زمینه آتش‌سوزی، سیل، زلزله و. . . را در پارک ملی استان گلستان شاهد هستیم.

سلامت نیوز:هر ساله آمار خسارت‌های گوناگونی در زمینه آتش‌سوزی، سیل، زلزله و. . . را در پارک ملی استان گلستان شاهد هستیم.

به گزارش سلامت نیوز،حر منصوری کارشناس محیط زیست در روزنامه آرمان نوشت: هر ساله  آمار خسارت‌های گوناگونی در زمینه  آتش‌سوزی، سیل، زلزله و. . . را  در پارک ملی استان گلستان شاهد هستیم. این در  حالی است که  بودجه‌های مصوب برای تامین تجهیزات اطفای حریق برای  این سازمان تخصیص داده نشده است. استان گلستان در فصول گرما دمای بالای ۲۸ الی۳۰  را تجربه می‌کند که  وجود چنین وضعیتی و نارسایی‌های موجود وقوع  آسیب و خسارت‌های احتمالی در  پارک ملی گلستان را افزایش می‌دهد. پارک ملی در هر کشور به عنوان تنفس‌گاه و فضای مطبوعش از  جایگاه ویژه‌ای برخوردار است . بی شک با کوچک‌ترین حریق این منطقه به نابودی کشیده می‌شود.

 از طرف دیگر، جاده‌ای که از دل  پارک  ملی گلستان عبور می‌کند از  دیگر مشکلات این پارک ملی است که مسئولان برای  تغییر مسیر و  جداسازی این  مسیر از  پارک باید اقداماتی را  لحاظ کنند. با توجه به اینکه سالانه  شاهد وقوع تعداد زیادی آتش سوزی در  این منطقه هستیم  تجهیز این  پارک به  ایستگاه اطفای حریق  از اولویت‌های این منطقه محسوب می‌شود. این در حالی است که اوایل پاییز سال گذشته استانداری استان گلستان با تغییرات در بودجه سال گذشته  از امکاناتی برای تجهیز  ایستگاه‌های آتش نشانی به این منطقه  خبر داده بود  اما، هنوز اقدامی برای احیای شرایط موجود انجام نشده است. عدم تجهیز  پارک ملی  گلستان به ایستگاه آتش نشانی و اطفای حریق یکی از مشکلات موجود است. می‌توان به  دیگر نارسایی بزرگ‌ترین  پارک ملی ایران اشاره کرد و آن  وجود دیوار که حیوانات را با مشکل مواجه می‌کند.  در هیچ جای دنیا  چنین مشکلی وجود ندارد که انسان به  حریم زیست بوم  موجودات ورود پیدا کند و باعث  ناراحتی و عذاب آنها شود.  

کارشناسان محیط‌زیست بر این امر واقفند که باید نگاه ویژه به پارک ملی گلستان، جاده و رودخانه  این پارک  شود. هر ساله در استان گلستان شاهد بروز حوادث  فراوانی هستیم. مشکلات در این استان بسیار بیشتر از دیگر استان‌های کشور است.  از دیگر مشکلات موجود می‌توان به استفاده  سم و آفت‌های کشاورزی  غیراستاندارد  و بسیار آسیب زا در طبیعت اشاره کرد. با توجه به اینکه جهاد کشاورزی هم برای این مساله یارانه‌ای را در  اختیار کشاورزان و باغداران اختصاص داده است اما  تمامی رودخانه‌ها در شمال کشور  از کوه‌های  اطراف سرچشمه گرفته و در نهایت با گذر از شهرها و روستاها  و زمین‌های کشاورزی به  تالاب‌ها و در نهایت به دریای خزر می‌رسد و تمامی سموم در  انتها به بدن انسان منتهی می‌شود. گیاهان و حیوانات که  از سم و کود  استفاده می‌کنند در نهایت مواد پایداری که در بدن آنها جمع شده در بدن انسان جای  می‌گیرد که بسیار آسیب زاست. 

گفتنی است که سازنده‌های  کودهای شیمیایی نامرغوب افرادی هستند  که بعد از  جنگ جهانی دوم دست از تولید  سلاح‌های شیمیایی شسته و با ترکیب‌های دیگر در  پی  تولید  کودها و سموم برای مبارزه با آفت‌های کشاورزی بوده و باعث این اتفاق شدند. در برخی از  کشورها استفاده از  کشاورزی ارگانیک یکی از اصول کشاورزی محسوب می‌شود اما در ایران  از اصل مغفول مانده و فقط برخی سازمان‌های مردم نهاد  و کارآفرینان در کشور به تولید و توجه به این نوع کشت مبادرت می‌ورزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha