۱۶ پزشک و ماما با ارسال نامه سرگشاده‌ای به رئیس شبکه بهداشت شهرستان چابهار خواستار افزایش تعداد سونولوژیست و مراکز سونوگرافی در این شهرستان شدند.

سلامت نیوز:۱۶ پزشک و ماما با ارسال نامه سرگشاده‌ای به رئیس شبکه بهداشت شهرستان چابهار خواستار افزایش تعداد سونولوژیست و مراکز سونوگرافی در این شهرستان شدند.

چابهار، دروازه توسعه شرق ایران از فقدان بیمارستان و تجهیزات پزشکی در رنج است و این در حالی است که به تازگی دانشگاه سلامت برای ۴ رشته در این شهر اقدام به پذیرش دانشجویان بومی کرده است.

عمده‌ترین مشکل درمانی شهرستان چابهار نداشتن دستگاه‌های کافی سونوگرافی و همین‌طور سونوگرافیست زن است. در حال حاضر در چابهار تنها یک سونوگرافیست مرد فعال است که آن هم به دلیل مسائل فرهنگی کمتر مورد توجه مردم بوده و بیشتر زنان برای سونوگرافی به زاهدان یا کرمان می‌روند. براساس آمار موجود چابهار یک بیمارستان دولتی به نام بیمارستان امام علی(ع) دارد. علاوه بر آن درمانگاه «سیدالشهدا» متعلق به سپاه در این شهرستان با بهره‌گیری از متخصصانی که به طور موقت از طریق سفرهوایی به این شهرستان می‌آیند فعال است. این درمانگاه نیز سونوگرافی ندارد.

همچنین چابهار یک درمانگاه تأمین اجتماعی به نام «الزهرا» دارد که بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی را پوشش می‌دهد اما این مرکز هم تجهیزات سونوگرافی را ندارد.

دیگر مرکز بهداشتی - درمانی چابهار که قبلاً تحت عنوان بیمارستان سینا فعال بوده در حال حاضر عملاً به مرکز مطب پزشکان تبدیل شده است و یک قسمت از آن نیز به دانشگاه بین‌المللی که اینک نام دانشگاه سلامت به خود گرفته تحویل شده است.

همچنین از چندی قبل یک مرکز خصوصی در منطقه آزاد چابهار تحت عنوان «کلینیک ایرانیان» با سرمایه‌گذاری و مدیریت دکتر تیموری فعال شده است که عمده مردم منطقه به دلیل توان مالی قادر به مراجعه به آن نیستند.

در چنین شرایطی و در حالی که دولت یازدهم توسعه چابهار را در دستور کار خود قرار داده است این شهرستان تنها ۱۹ مرکز بهداشتی - درمانی دارد که از لحاظ کیفیت خدمات وضع مطلوبی ندارد.

شهرستان چابهار علاوه بر خود بندرچابهار به «نگور» و بخش «دشتیاری» هم خدمات پزشکی می‌دهد.

عامل عدم تشخیص سرطان سینه

۱۶ تن از پزشکان و ماماهای فعال در شهرستان چابهار با امضای نامه‌ای سرگشاده به رئیس شبکه بهداشت شهرستان چابهار خواستار ایجاد مراکز سونوگرافی جدید و افزایش تعداد سونوگرافیست در این شهرستان شدند.

در این نامه آمده است: احتراماً به عرض می‌رساند با توجه به جمعیت روزافزون چابهار و حومه و افزایش تعداد بیماران نیازمند مراجعه به این شهرستان و از طرفی دوری مسافت تا مرکز استان و دسترسی به امکانات تشخیصی نیاز به حضور تعداد بیشتری سونولوژیست و مراکز سونوگرافی در این شهرستان احساس می‌شود.

در بخش دیگر این نامه تصریح شده است: با توجه به بافت فرهنگی و مذهبی این منطقه در خصوص بیماران مونث نیازمند سونوگرافی به‌خصوص نیاز به سونوگرافی‌های Trans Vaginal و Brest استدعا می‌شود در خصوص فراهم کردن شرایط به کارگیری سونولوژیست خانم اقدام لازم را معمول فرمایید.

در این نامه همچنین تأکید شده است: یکی از دلایل اصلی در عدم تشخیص به‌موقع بسیاری از کانسرهای سینه (سرطان پستان) در زنان و همین‌طور وجود آمار مرگ مادر و کودک فقدان سونولوژیست خانم و امتناع جمعیت از مراجعه به سونولوژیست مرد است.

جدول بررسی پزشکان شبکه بهداشت و درمان شهرستان چابهار

تخصص

مرد 

زن 

متخصص زنان و زایمان 

-

۳

قلب و عروق 

-

۱

سونوگرافی 

۱

-

ارتوپدی

۳

-

پاتولوژی

۱

۱

داخلی اعصاب 

۱

۱

متخصص داخلی 

۱

-

متخصص عفونی 

۱

-

فوق تخصص ریه

۱

-

گوش،حلق و بینی 

۱

۱

جراح عمومی 

۱

-

چشم‌پزشک

۱

-

روانپزشک

۱

-

ارولوژیست

۱

-

متخصص اطفال

۳

-

پزشک عمومی 

۵۴

۱۵

جمع 

۷۱

۲۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha