یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 143978

با توجه به اینکه منشا اصلی ریزگردها در کشور ایران خارج از کشور است لازم است در این زمینه مذاکرات لازم با عراق و عربستان صورت گیرد تا با همکاری دو طرف بتوان جلوی پدیده بیابان زایی را گرفت و در مقابل آن سدهای طبیعی و مصنوعی ایجاد کرد.

ریزگردها ارثیه دولت های قبل

سلامت نیوز: با توجه به اینکه منشا اصلی ریزگردها در کشور ایران خارج از کشور است لازم است در این زمینه مذاکرات لازم با عراق و عربستان صورت گیرد تا با همکاری دو طرف بتوان جلوی پدیده بیابان زایی را گرفت و در مقابل آن سدهای طبیعی و مصنوعی ایجاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز، موید حسینی صدر سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس در روزنامه ابتکار نوشت: ریزگردها دارای منشاهای مختلفی هستند. بعضی از این ریزگردها در نتیجه فعالیتهای صنعتی مثل کارخانه های سنگ بری و تولید شن و ماسه ایجاد می‌شوند. سوخت های دیزلی که در برخی خودروها استفاده می‌شود هم می‌تواند باعث بروز پدیده ریزگردها شود. اما مهم ترین منشا این پدیده تغییرات آب و هوایی است در مناطق کم بارش است. به این صورت که وقتی کاهش بارندگی تشدید شود غلظت ریزگردها افزایش می‌یابد مانند اتفاقی که در مناطق جنوبی کشور رخ می‌دهد. در ایران منشا اصلی ریزگردها در خارج از مرزهای کشور و وجود بیابان های عراق و عربستان است. در صورتی که ریزگردهای با منشا صنعتی اغلب در داخل کشور ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه منشا اصلی ریزگردها در کشور ایران خارج از کشور است لازم است در این زمینه مذاکرات لازم با عراق و عربستان صورت گیرد تا با همکاری دو طرف بتوان جلوی پدیده بیابان زایی را گرفت و در مقابل آن سدهای طبیعی و مصنوعی ایجاد کرد.

مالچ پاشی، حفظ پوشش گیاهی و ایجاد کمربند هوای سبز می‌تواند به این مسئله کمک کند. بحران ورود ریزگردها به کشور ما و تهدید استان های غربی و جنوبی سابقه ای طولانی دارد. متاسفانه در دو دولت قبلی کوتاهی بسیاری در حفاظت از محیط زیست شد و رسیدگی به این مسئله هیچ اولویتی نداشت. همین کوتاهی ها باعث شد مشکل ریزگردها گسترش بیش تری پیدا کند و وضعیت بحرانی در کشور برای بعضی استان ها مانند استان خوزستان ایجاد شود. در صورتی که با انجام اقداماتی که بسیاری از آن ها ساده و کم هزینه بودند به راحتی می‌شد از ابعاد مشکل کاست. دولت کنونی در شرایطی با این مسئله مواجه شد که شرایط بحرانی تر شده است. از طرفی خزانه دولت خالی است و مشکلات ناتمام. با این وجود دولت کنونی در حد توان خود اقدامات مفیدی را انجام داده است. هر چند که رسیدگی به این مشکل احتیاج به برنامه ریزی های بلند مدت و بین‌المللی دارد. از سوی دیگر منطقه خاورمیانه در شرایط بحرانی و جنگ به سر می‌برد و در بسیاری از کشورها ناامنی حاکم است. کشورهایی که درگیر پدیده ریزگردها هستند هزینه و زمان کافی برای رسیدگی به مشکل ریزگردها را ندارند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha