آقای دکتر «زالی»! درست گفتید. این سریال طنز نیست، بلکه درد است، غصه است. بیشتر از یک‌سال است که صداوسیما تخریب وسیعی را برای مخدوش‌کردن چهره پزشکان سازماندهی کرده و با برنامه‌هایی غیرطنز، جدی و گزارش‌های جدی مردمی، آمار و ارقام نادرستی درباره درآمد پزشکان و...، به صورتی آشکار به نبرد برخاسته.

سریالِ در حاشیه طنز نیست،درد است

سلامت نیوز:آقای دکتر «زالی»! درست گفتید. این سریال طنز نیست، بلکه درد است، غصه است. بیشتر از یک‌سال است که صداوسیما تخریب وسیعی را برای مخدوش‌کردن چهره پزشکان سازماندهی کرده و با برنامه‌هایی غیرطنز، جدی و گزارش‌های جدی مردمی، آمار و ارقام نادرستی درباره درآمد پزشکان و...، به صورتی آشکار به نبرد برخاسته.

حالا همه کاسه‌کوزه‌ها سر یک‌برنامه طنز انتقادی شکسته است. 

یاشیل احدی‌مقدم جراح و دندانپزشک در روزنامه شرق نوشت: حکایت زندگی یک پزشک متخصص درس خوان و باوجدان جوان که تخصص نادری خوانده و خودش و خواهر پرستارش، از مال دنیا سرجمع یک پراید اوراقی دارند و نه کار دارند و نه حمایت.


حکایت زندگی استاد محبوب این پزشک متخصص که مرد وارسته‌ای است و مطبش غلغله است، چون که ویزیت از مریض نمی‌گیرد! و مریض‌هایش به این قصد آمده‌اند که دکتر برایشان داروها و قرص‌های سفارشی‌شان را بنویسد! حکایت زندگی یک متخصص زبردست و ثروتمند جراحی زیبایی، که همه برایش کیسه دوخته‌اند! خانواده‌اش او را سرکیسه کرده‌ و از خانه بیرون انداخته‌اند، مریضش شکایت کرده و مطبش را پلمب‌ کرده، وکیل قلابی‌اش شارلاتان است و به بهانه‌های مختلف، او را تیغ می‌زند.

حکایت زندگی یک جوان علاف بی‌مایه و بی‌استعداد که ظرف پنج‌سال! در یک دانشگاه سطح‌پایین در یک‌کشور خارجی مثل فیلیپین مدرک دکترا و تخصص گرفته و برگشته و قصد طبابت دارد. حتی اسم رشته‌اش را بلد نیست بگوید. سواد پزشکی پیشکش! نخندید! واقعیت دارد! و آن دکتر باوجدان باسواد جوان متخصص بی‌پول، برای راه‌انداختن حرفه‌اش، سعی می‌کند پراید قراضه خواهرش را بفروشد، سعی می‌کند از اقوام ثروتمندش پول قرض کند، به هر دری می‌زند الا اینکه برود وزارتخانه و سازمان نظام‌پزشکی‌اش و بگوید: عالی‌جنابان! مگر من دانش‌آموخته کوشا و فرزند بااستعداد این مرزوبوم نیستم؟ مگر من در مناطق محروم طرح نگذرانده‌ام؟ مگر من خدمت نکرده‌ام؟ چه تسهیلاتی برای من دارید که بتوانم کار کنم؟ چه فکری برای آینده من کرده‌اید؟ 


باری با کمک آن استاد وارسته‌اش، ملکی در حاشیه‌ای پیدا می‌کند که آنجا را بیمارستان کند و در ادامه داستان، کسی که گوسفند می‌فروشد و در حیاط ملکش صافکاری بدون رنگ راه انداخته، می‌گوید: «اینجی ملکش واسماس»! قصد توهین به صاحبان هیچ شغل شریفی را ندارم، اما وقتی که یک گوسفندچران یا یک دلال یا یک شارلاتان بخواهد بشود صاحب بیمارستان و پزشکان و کادر تخصصی بیمارستان مجبور باشند در جلسات هیات‌مدیره، با ایشان که به‌واسطه پول و ملکشان تصمیم‌گیرنده شده‌اند، شرکت کرده و حرف او را اطاعت کنند، آیا متولی امور صنفی پزشکان نباید احساس شرم کند؟ 


آقای دکتر «زالی»! درست گفتید. این سریال طنز نیست، بلکه درد است، غصه است. بیشتر از یک‌سال است که صداوسیما تخریب وسیعی را برای مخدوش‌کردن چهره پزشکان سازماندهی کرده و با برنامه‌هایی غیرطنز، جدی و گزارش‌های جدی مردمی، آمار و ارقام نادرستی درباره درآمد پزشکان و...، به صورتی آشکار به نبرد برخاسته. حالا همه کاسه‌کوزه‌ها سر یک‌برنامه طنز انتقادی شکسته است. 


این اعتراض‌ها و این امضاجمع‌کردن‌ها و این نامه‌نوشتن‌ها، آن روزی باید شروع می‌شد که برنامه‌های تخریبی در طول یک‌سال‌ونیم گذشته، در برنامه‌های خبری و بعد از خبری ساعت‌های اصلی تلویزیون و رادیو، به بدترین لحن، پزشکان را «زیرمیزی‌گیر» و بی‌وجدان و میلیاردر و «مالیات‌نپرداز» جلوه می‌دادند. الان هم جامعه پزشکی، ناخواسته و نادانسته، می‌شود چماق دست کسانی که نمی‌خواهند لبخند را بر لبان مردم ببینند.

اجازه ندهیم اندک‌آبروی باقیمانده صنف پزشکی هم با این اقدام‌ها برود تا نگویند پزشکان، هم بی‌وجدانند و هم میلیاردر و هم زیرمیزی‌گیر و هم «بی‌جنبه» که جنبه طنز و نقد هم ندارند! نگذارید مدیر شبکه سه تلویزیون ما را به ریشخند بگیرد و بگوید که چرا «روحانیت» برای پخش سریال اعتراض نکرد و شما اعتراض کردید! طوری نشود که ایشان بگوید جامعه نیازمند شادی و نشاط است! انگار پزشکان مخالف شادی و نشاط اجتماع‌هستند! 


ریاست محترم سازمان نظام‌پزشکی! در یافتن مشکل و حل مسائل شغلی و صنفی دکتر «صحرایی»ها بکوشید. اینها فرزندان نخبه کشورمان هستند. جمع می‌کنند می‌روند استرالیا یا جاهای دیگر! مجال جولان‌دادن دکتر «بهروز عشقی»ها را بگیرید که نروند از هر موسسه بی‌دروپیکر مجهول‌المکانی یک‌تکه کاغذ بیاورند و مقداری پول واریز کنند و بشوند دکتر فلانی، فارغ‌التحصیل از خارج! دست دلال‌ها و ملاک‌های بیسواد را از اعمال‌نظر و کاسبی در رشته‌های پزشکی کوتاه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یک کارمند بیمارستان ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    22 1
    اقای دکتر این که گفتید این داستان طنز نیست و درد است درست است ولی نه با تفسیر شما وقایع رخ داده در بیمارستان در حاشیه برای ما کادر درمان نمایشی است از انچه هر روزه می بینیم حال کار بر عکس نظر شما اندک شماری از جامعه پزشکان از این اوصاف مبرا هستند ولی اقای دکتر کمی بخود بیاید به اطرافتان بهتر بنگرید همه این وقایع را دربیمارستان خود شاهد خواهید بود حال چه شده که انرا دروغ می پندارید و ابروی نخبگان را در خطر خود می دانید و وجدانتان ؟؟؟ راستی اگر ابروی شما اینگونه بخطر افتاده من پدرو ماردان زیادی را می شناسم و به چشم در این سالهای خدمت دیده ام که برای درمان عزیزشان و پرداخت پول زیرمیزی دوستان شما که البته در زمره قدیسان نیز در این چند وقت قرار گرفته اند که زندگیشان را که هیچ ابرویشان را به حراج گزارده اند و به گدائی افتاده اند مثل شما و امثال شما همان سیستم شکایت قاضی را به پیش داروغه بردن است که اگر این نبود مردم را به جرم حق خواهی رئیس محترم نظام پزشکی تهدید به شکایت نمی کرد جالب است که همه اشتباه می کنند و شما و گروهتان راه راست می روید . ای کاش برسد روزی که هیمنه قدرت و لابی پزشکان از سر بهداشت و درمان این کشور برچیده شود تا انگاه تازه حقایق ناگفته اشکار شود
  • پرستار ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    20 2
    اقاي دكترمردم خودشون چشم دارند وعقل همه چيزراميبينند كدام گوسفند چران وچوپان سهام داربيمارستان بوده ما كه كادرپيراپزشكي وبيست سال دراين كار هستيم كه نديديم بلكه همه سهامداران پزشك هستند ودرامدهاي نجومي دارند.اين سريال واقعيت هاي جامعه هست ازخواب غفلت بيدار شويد وكرنه به خاطرسريال ازوقت خود نمي گذاشتيد وقت شما هرلحظه اش ارزشمند است وميتوانيد ازان براي پول دراوردن استفاده كنيد
  • پرستارخصوصی ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    11 1
    دریکی ازقسمت های سریال نشان داده شدکه بیمار گفت الان زنگ میزنم وشکایت بیمارستان وپزشک میکنم وجوادرضویان بهش گفت خوب زنگ بزن شکایت کن وقتی بیمارزنگ زد خود رضویان گوشی رابرداشت .این دقیقا حکایت شکایت ازجامعه پزشکی به نظام پزشکی میباشد
  • پزشک ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    5 0
    این خانم یا آقای محترم که دندان پزشک شده با دندان پزشکان از خارج آمده مشکل داره که دکان کاسبی خودش رو تهدید می‌کنن و فرصتی پیدا کرده برای کوبیدن اونها وگرنه سخنانش چه ربطی‌ داره به مشکلات مردم یا اعتراض پزشکان
  • فریده ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    11 1
    رییس بیمارستان: پزشک مدیر:پزشک مسئول این بخش و اون بخش:پزشک شما گوسفندچرون میبینین بین اینا؟؟؟؟ انقد احساسی نکنین قضیه رو دکتر جان!واقعیت رو ببینین! پا شید برید به بیمارستانای کشور سر بزنید ببینید چخبره اونوقت همه چی دستتون میاد حرفاتونم پس میگیرین آقای محترم! ویزیت نکردن مریض دم‌مرگ طی شونزده روووز! توهین به همکار بنده اونم واسه کاری که وظیفه ش نیس انجام دادنش! هل دادن سوپروایزر محترم تو اتاق عمل توسط پزشک!توهین به بنده سر ویزیت بر بالین بیمار!!توهین به همکارمون تو بیمارستان رجایی!رفتن حق ما تو جیب بقیه!! حق میلیونی!بازم بگم یا بسه دکتر؟؟؟؟ اینا واقعیت جامعه ست! اینا واقعیته که تعرفه پزشک تعرفه ست ولی تعرفه پرستار انگار نباید باشه!!! ببینین و بفهمین واقعیتها رو!!! متن ادبی ننویسین!!!
  • زينب ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    11 1
    القاب دکتر اين طنز نيست درد است واقعيت جامعه پزشکي ايران است زير میزی های که راحت ميگيرن موقع ويزيت کردن چند دقيقه صرف ويزيت وبرسي مریض ميکنن چقدر به حرفهاي بيمار گوش ميدهند واسه ديدن عکس وازمايش پول کامل ويزيت ميگيرن اقايون پزشک ساعت چند بيمارستان تشريف ميارن بيمارستانهاي دولتي که اصلا استاف محترم ويزيت نميکنه رزيدنت ها ويزيت ميکنن پول متخصص از مردم ميگيرن انقدر معضل ومشکلات هست که دراین چند سطر نميشه گنجاند فقط بايد به خدا واگذار کرد شايد معجزه شد و مشکلات درمان ونقص پزشکي ایران روزي پايان يافت اميدواريم
  • دانشجوی دکترا ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    6 0
    با سلام :خلاصه ومختصر بگویم من خودم سه سال مریضی را خدمت پزشک متخصصی می بردم که بعد از سه سال متوجه شدم داروخانه ای که ایشان برای تهیه دارو معرفی میکرد و اصرار داشت که باید از آنجا خرید نمایید و خیلی کارهای دیگر ...تشخیص اشتباهی داشته و 180درجه با تشخیص ایشان تفاوت داشت ایشان تشخیص داده بودند ویروسی و میکروبی در حالی که جناب دکتر ع ز ت تشخیص دادند پارگی رحم است و با یک عمل ساده در بیمارستان شمس تبریز درد بی درمان سه ساله درمان شد . ببینید تفاوت از کجا تا کجاست و اون دکتر قبلی در عرض این سالها چه هزینه سنگینی با تجویز و خرید داروهای غیر بیمه ای و خارجی بر ما الکی تحمیل کرده بود بلاخره دکتر هستند و تفاوت از زمین تا آسمان است با کسی که تعهد و وجدان کاری دارد و کمتر پزشکی پیدا می شود که از پول به همین راحتی بگذرد و الان الان هم پول زیر میزی را زیادتر از قبل هم میگیرند باور ندارید به مطب دکتر ع ه در تبریز تشریف بیاورید
  • حسام الدين رياحي ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    4 1
    سلام . سريال در حاشيه مانند هر کار طنزي ريشه هايي در واقعيت هم دارد! سهم خواري پزشک و داروخانه و آزمايشگاه و راديولوژزي ... در حداکثر پولي که مي توان از بيمار بدست آورد ! و سودجويي صاحبان بيمارستان و کلينيکها با تحميل خدمات غيرضروري 2 نمونه از تخلفات حرفه اي پزشکان واقعي ماست که البته در اين سريال به دليل نازک دلي پزشکان فقط به غير پزشکها نسبت داده شده ! چشممان را باز کنيم ! مردم از بي اخلاقي جامعه پزشکي به ستوه آمده اند . پزشک و پژوهشگر گروه اخلاق پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي